ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا دونالد ترامپ فرمان به استخراج مواد معدنی کره ماه داد؟

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اخیرا یک فرمان اجرایی را به امضا رساند و مدعی شد که آمریکا این حق را دارد که در فضا گشت‌وگذار کرده و منابع مورد نیاز خود را از آن ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اخیرا یک فرمان اجرایی را به امضا رساند و مدعی شد که آمریکا این حق را دارد که در فضا گشت‌وگذار کرده و منابع مورد نیاز خود را از آن استخراج کند. در بخشی دیگر از همین فرمان آمده که ایالات متحده به فضا به چشم محلی رایج برای استخراج منابع نگاه نمی‌کند، اما در عین حال برای آغاز کردن این کار نیازی به جواز یا توافق‌های بین‌المللی نیز ندارد.

اما چرا دونالد ترامپ به دنبال استخراج مواد معدنی در فضا است؟ مزایای این کار چه خواهد بود؟ چندین متخصص به این سوال پاسخ می‌دهند.

زندگی، فراتر از کره زمین

به گفته سارا کروداس، استخراج مواد معدنی ماه به بشر کمک خواهد کرد که مسیرهای بیشتری را در فضا بپیماید و نقاطی مانند کره مریخ برایش دسترسی‌پذیرتر باشد. سارا کروداس یک خبرنگار فضایی است و می‌گوید ماه می‌تواند به «یک ایستگاه سوخت‌گیری میان‌کهکشانی» تبدیل شود. چرا که منابع لازم برای سوخت موشک نظیر هیدروژن و اکسیژن در آن یافت می‌شود.

داشتن یک ایستگاه سوخت‌گیری در فضا به این معنایست که موشک‌ها می‌توانند بدون نگرانی از اتمام سوخت، مسافت‌هایی طولانی‌تر را در فضای بیرون زمین طی کنند. سارا می‌گوید: «مثل اینست که به یک سفر بروید و نیازی نباشد گاز آشپزخانه‌تان را هم با خود ببرید. ما وقتی به فضا می‌رویم، نباید نیازی به بردن همه‌چیز با خودمان داشته باشیم».

گشت‌وگذار عمیق‌تر در فضا هم از آن جهت اهمیت دارد که فضا بسیاری از منابعی که می‌توانند برای سیاره ما سودمند باشند را درون خود جای داده.

پروفسور بنجامین سوواکول می‌گوید جهان در حال حرکت به سمت منابع انرژی‌های تجدیدپذیر است و دلیل آن را می‌توان در تغییرات اقلیمی و نیاز به همان منابع جستجو کرد. او می‌گوید: «ما اکنون صرفا مصرف‌کننده منابعی هستیم که در اختیار داریم».

بنجامین پروفسور سیاست انرژی در دانشگاه سوسکس است و می‌گوید استخراج مواد بیشتر از فضا می‌تواند به ما در تولید چیزهایی نظیر اتومبیل‌های الکتریکی -که در طولانی‌مدت برای طبیعت سودمند خواهد بود- کمک کند.

او توضیح می‌دهد: «فلزاتی مانند لیتیوم و کبالت -که به آن‌ها نیاز داریم- عمدتا در مناطقی مانند چین، روسیه و کنگو به دست می‌آیند. و دسترسی به آن‌ها کار دشواری است.» او در ادامه اضافه می‌کند که تامین مواد مختلف از سوی تامین‌کنندگان مختلف در سراسر جهان کاری دشوار و پیچیده است و هرکدام از آن‌ها هم قوانین متفاوت و خاص خودشان را دارند.

اما به عقیده بنجامین، استخراج منابع از ماه با یک ماهیت واحد می‌تواند آسان‎تر باشد. سارا هم می‌گوید که استخراج آن منابع روی زمین و در مناطقی نظیر کنگو «در شرایطی بسیار وحشتناک» صورت می‌گیرد. اما بنجامین این هشدار را هم می‌دهد که استخراج منابع فضایی قرار نیست راه حلی کوتاه‌مدت برای تغییرات اقلیمی زمین باشد.

تنش میان آمریکا و چین

یکی از دلایل پشت تصمیم دونالد ترامپ در راستای استخراج منابع ماه می‌تواند کمبود دسترسی به مواد معدنی ایالات متحده در قیاس با دیگر نقاط جهان باشد. بنجامین می‌گوید «با جلو افتادن سایر کشورها مانند چین و روسیه، آمریکا مسابقه را باخته است».

مواد استخراج شده در چین اکنون در سراسر جهان قابل دسترسی هستند. «برای افرادی مانند ترامپ، استخراج منابع از مناطقی که چینی‌ها به آن‌ها دسترسی ندارند -مانند فضا- گزینه‌ای بسیار جذاب به حساب می‌آید.»

از زمانی که دونالد ترامپ به قدرت رسید، چین و آمریکا تنش‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند و بنجامین می‌گوید این کار شانسی برای ترامپ خواهد که «سلطه و رهبری» خود بر جهان را اثبات کند.

تکلیف قوانین چیست؟

فرمان اجرایی رییس جمهور آمریکا به وضوح می‌گوید که قوانین بین‌المللی تاثیری بر تلاش‌های این کشور در فضا نمی‌گذارند - اما مسئله اینجاست که هیچ قانون شفافی راجع به آنچه بشر می‌تواند در فضا انجام دهد وجود ندارد. سارا اما عقیده دارد که «قوانین فضا در دست توسعه هستند و این چیزیست که به مرور زمان دائما تغییر خواهد کرد».

هیچ کشوری «نمی‌تواند مدعی شود که صاحب کره ماه است» اما در حال حاضر شرایط تفاوتی با قوانین دریایی ندارد: «اگر به آن‌جا رسیدی، پیدایش کردی و استخراجش کردی، کاملا مال خودت است».

بنجامین می‌گوید به خاطر تغییرات اقلیمی که اکنون روی زمین اتفاق می‌افتند، دوختن نگاه‌مان به فضا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. او اضافه می‌کند: «یکی از بحث‌هایی که مردم مطرح می‌کنند اینست که در نهایت احتمالا آنقدر زمین را به گند خواهیم کشید که هیچ جایی به جز فضا برای رفتن نخواهیم داشت. این نقطه نظر باعث می‌شود گشت‌وگذار در فضا تنها جایگزین واقعی برای آینده بشریت باشد».

چنین اتفاقی در عمر ما خواهد افتاد؟

به گفته سارا، «تکنولوژی لازم همین حالا موجود است» و به خاطر دخالت کمپانی‌های خصوصی در این پروسه،‌ سرعت پیشرفت بسیار بالا خواهد بود.

«تا پیش از این، همه‌چیز همیشه با سرمایه‌گذاری دولتی انجام می‌شد. اما با حضور اشخاص و کمپانی‌های خصوصی در پروسه، حالا پول و جاه‌طلبی‌های بیشتری وجود دارد. ما قرار است پیشرفت‌هایی بزرگ در زمینه‌هایی نظیر استخراج مواد معدنی ماه، استخراج مواد سیارک‌ها و دریاها را شاهد باشیم و انسان‌ها به مریخ خواهند رفت. تمام این‌ها در عمر ما قابل مشاهده خواهد بود».

اما بنجامین می‌گوید که استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیک در پروسه‌های استخراجی که همین حالا روی زمین داریم هم کاری بسیار مهم خواهد بود. «استخراج قمری در بالاترین نقطه هرم است. رسیدن به آن نقطه واقعا دشوار خواهد بود. بنابراین بهتر است ابتدا پروسه‌های فعلی مانند استخراج گاز و استخراج در اعماق آب را بهبود ببخشیم. بعد از آن، می‌توانید به سراغ مرحله بعدی بروید».

او احساس می‌گوید هنوز «۱۰ الی ۱۵ سال» با استخراج مواد معدنی قمری فاصله داریم و آینده شدیدا متکی بر فاکتورهایی نظیر پول و منابع خواهد بود. اما سارا عقیده دارد که همه این‌ها در نهایت مقدماتی برای «یک چیز بزرگ‌تر» خواهد بود. «همه‌چیز راجع به اینست که انسان را فراتر از کره زمین ببریم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • RSDTyler
    RSDTyler | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    دروغ هرچی بزرگتر، باورش راحتتره. به این کار میگن خودنمایی الکی و ترامپ استاد این کارهاست مخصوصا الان که دم انتخاباتشونه. مثل نماینده ها مجلس که میان وعده های آنچنانی میدن آی مردم من چاله های ماه رو صاف میکنم نه اصلا براتون وسطش اتوبان میکشم، بعد هم که خرشون از پل گذشت میگن من میخواستم ولی اونا نذاشتن

  • Decadecimal Dream Life
    Decadecimal Dream Life | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    دقیقاً مانند کشف قاره آمریکا توسط اسپانیایی‌ها که بعدها انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها به آن ملحق شدند و هر کدام بخشی را تحت سلطه خود درآوردند، در این مورد هم بعد از آمریکایی‌ها، روسها ، چینی‌ها و شاید حتی اروپایی‌ها به ماه خواهند رفت و بخشهایی را تصرف خواهند کرد و آنموقع است که برای جلوگیری از درگیری‌های فضایی باید قوانینی وضع شود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی