ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

آنالیز ده‌ها تحقیق پزشکی تاثیر ماسک در جلوگیری از شیوع کرونا را اثبات می‌کند

روزبه‌روز بر تعداد افراد مبتلا به کرونا و همچنین شمار قربانیان این بیماری افزوده می‌شود، اما هنوز ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد. یکی از موضوعات مهم، استفاده از محافظ و ماسک برای جلوگیری از ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

روزبه‌روز بر تعداد افراد مبتلا به کرونا و همچنین شمار قربانیان این بیماری افزوده می‌شود، اما هنوز ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد. یکی از موضوعات مهم، استفاده از محافظ و ماسک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است، اما آن‌ها تا اندازه در عدم ابتلای پزشکان و پرستاران به کووید-۱۹ نقش دارند؟

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط دانشگاه بهداشت و علوم اورگن (OHSU) صورت گرفته، تجهیزات محافظتی در عدم ابتلا به کرونا نقش بسزایی دارند. بر اساس این مطالعه، حتی ماسک‌های جراحی معمولی که فاقد فیلتر هستند نیز می‌توانند مانع از ابتلای پزشکان و پرستاران به کووید-۱۹ شود. اگر این افراد از ماسک N95 به همراه محافظ صورت استفاده کنند، بیش از پیش در برابر ابتلا به این بیماری مقاوم می‌شوند.

سرپرستی این تحقیق برعهده «راجر چو» بوده که ۶۴ تحقیق جداگانه از سال ۲۰۰۳ و شیوع ویروس سارس را مورد بررسی قرار داده. این تحقیقات ویروس سارس، ویروس مرس که اولین بار در سال ۲۰۱۲ گزارش شد و کووید-۱۹ را شامل می‌شوند. چو درباره این مطالعه اعلام کرده:

«ما در تلاش بودیم تا به مدارکی از ویروس‌هایی که به نظر ما شباهت زیادی به کووید-۱۹ دارند، دست پیدا کنیم. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، به نظر می‌رسد تجهیزات محافظ شخصی (PPE) می‌توانند کمک‌کننده باشند. اگر بخواهیم ریسک ابتلا به کرونا در زمان استفاده و عدم استفاده از ماسک را مقایسه کنیم، استفاده از ماسک خطر ابتلا به این بیماری را برای کادر درمان به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.»

بر اساس اکثر تحقیقات صورت گرفته، ماسک می‌تواند نرخ ابتلا به کرونا را کاهش دهد. به اعتقاد چو، تمام ماسک‌ها از ماسک‌های جراحی ساده تا ماسک‌های N95 می‌توانند در این زمینه کارآمد باشند. با این وجود، کدام ماسک بیشترین تاثیر را دارد؟ در تحقیق جدید به این سوال پاسخی داده نشده چرا که همه تحقیقات گذشته به یک ماسک خاص اشاره نکرده‌اند. چو در این زمینه گفته:

«تحقیقاتی وجود دارند که ماسک‌های N95 را با ماسک‌های جراحی مقایسه می‌کنند. بر اساس این مطالعه‌ها، ماسک‌های N95 در مقایسه با جراحی، خطر ابتلا را به بیماری را بیشتر کاهش می‌دهند.»

کرونا

علاوه بر این، چو بر این باور است که با استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی بیشتر مانند ماسک‌، دستکش‌ و محافظ صورت، بیشتر از خود از برابر ابتلا به این بیماری محافظت خواهید کرد. در این تحقیق به این موضوع اشاره شده که باید به پزشکان و پرستاران نحوه استفاده از PPE را برای کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ آموزش داد. در حقیقت تنها نباید این تجهیزات را برای افراد تهیه کرد، بلکه آن‌ها باید نحوه استفاده را نیز بلد باشند.

ماسک برای اینکه کارآمد باشد، باید به درستی روی صورت قرار بگیرد و اطراف دهان و بینی را بپوشاند، موضوعی که به گفته چو باید به افراد آموزش داده شود. علاوه بر این، زمانی که از ماسک جراحی یا N95 استفاده می‌کنید برای برداشتن یا گذاشتن آن روی صورت خود، نباید به جلوی آن دست بزنید. اگرچه این اقدامات پیچیده نیستند، اما همچنان باید به افراد آموزش داده شوند.

حالا که استفاده از ماسک می‌تواند خطر ابتلای پزشکان و پرستاران به کرونا را کاهش دهد، آیا چنین موضوعی برای عموم مردم نیز صادق است؟ به گفته چو، در این زمینه اطلاعات بسیار کمی وجود دارد و تحقیقات چندانی درباره آن صورت نگرفته، با این وجود استفاده از محافظ می‌تواند خطر به ابتلا به این بیماری را برای افراد عادی نیز کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی