ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وی چت
نرم افزار و اپلیکیشن

وی‌چت برای تقویت سیستم سانسور از کاربران خارجی جاسوسی می‌کند

وی چت یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های چینی است که زیر ذره بین «The Citizen Lab» قرار گرفته. محققان در جدیدترین تحقیق خود به این موضوع پی بردند که نه تنها این پیام‌رسان از کاربران چینی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

وی چت یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های چینی است که زیر ذره بین «The Citizen Lab» قرار گرفته. محققان در جدیدترین تحقیق خود به این موضوع پی بردند که نه تنها این پیام‌رسان از کاربران چینی جاسوسی می‌کند، بلکه برای تقویت الگوریتم‌های سانسور خود گفتگوهای افراد خارجی را نیز زیرنظر می‌گیرد.

بر هیچکس پوشیده نیست که وضعیت اینترنت در چین نسبت به بقیه سایر کشورهای جهان متفاوت است و در این کشور، سانسور رواج بالایی دارد و اپلیکیشن‌هایی مانند وی چت نیز از این موضوع مصون نیستند.

این پیام‌رسان روی گفتگوهای کاربران چینی نظارت دارد، اما کارشناسان در مطالعه جدید دریافته‌اند که اسناد و تصاویر به اشتراک گذاشته شده بین کاربران خارج از چین نیز برای یافتن محتواهای حساس سیاسی اسکن و علامتگذاری می‌شود. در صورتی که این پیام‌ها برای کاربران چینی ارسال شود، هش شده و وارد سیستم سانسور مبتنی بر یادگیری ماشین می‌شود. بنابراین جاسوسی این پیام‌رسان به کاربران چینی محدود نشده و روی پیام‌های به اشتراک گذاشته در سراسر جهان نظارت دارد.

وی چت

جاسوسی از گفتگوها مشکل بزرگی برای افراد در خارج از چین محسوب می‌شود، اما بزرگترین مسئله این است که وی چت اشاره‌ای به این موضوع نکرده. اگر تحقیق جدید توسط The Citizen Lab صورت نمی‌گرفت، افراد در کشورهای مختلف از این موضوع که این پیام‌رسان از پیام‌های آن‌ها برای تقویت الگوریتم‌های سانسور خود استفاده می‌کند، اطلاع پیدا نمی‌کردند.

هر برنامه‌ای که در گوگل پلی استور و اپ استور منتشر می‌شود، مشخص می‌کند که کدام اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند، موضوعی که ظاهرا وی چت به آن توجهی نکرده. با توجه به یافته‌های جدید، باید منتظر اقدام گوگل و اپل باشیم و ببینیم این شرکت‌ها چه پاسخی برای این پیام‌رسان محبوب چینی‌ها دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    گوگل پلی و اپ استور باید ویچت و تیک تاک رو از استورشون حذف کنند. اینها جاسوس افزارند

مطالب پیشنهادی