ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مهندسان ناسا چگونه از خانه مریخ نورد کنجکاوی را هدایت می‌کنند؟

شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از کارکنان در کشورهای مختلف جهان دورکار شوند. از میان آن‌ها می‌توان به مهندسان ناسا اشاره کرد که وظیفه مدیریت مریخ‌نورد کنجکاوی را برعهده دارند. در این مطلب نگاه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از کارکنان در کشورهای مختلف جهان دورکار شوند. از میان آن‌ها می‌توان به مهندسان ناسا اشاره کرد که وظیفه مدیریت مریخ‌نورد کنجکاوی را برعهده دارند. در این مطلب نگاه کوتاهی به نحوه هدایت مریخ‌نورد کنجکاوی در خانه خواهیم داشت.

زندگی در دوران قرنطینه باعث شده میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مجبور به انجام کارهای خود در خانه شوند، اما اگر کار شما رانندگی با یک ربات هسته‌ای در سطح مریخ باشد، چگونه آن را در خانه انجام می‌دهید؟

بیزینس اینسایدر موفق شده برای جواب سوال بالا با تکنسین‌های ناسا که هم اکنون وظیفه هدایت مریخ‌نورد کنجکاوی را برعهده دارند، صحبت کند. هدایت این مریخ‌نورد کار بسیار ظریف و دقیقی است و تیمی متشکل از ۷۵ مهندس و دانشمند ناسا در حال کار روی این پروژه هستند. اگرچه این افراد در خانه کار می‌کنند، اما توانسته‌اند تجهیزات خود را به اندازه‌ای پیشرفته کنند که نتیجه آن، حفاری موفقیت آمیز کنجکاوی روی سیاره سرخ بوده است.

«مت گیلدنر» مسئول رهبری تیم برنامه‌ریزی این کاوشگر است که باید نزدیک به ۲۰ نفر را مدیریت کند. این گروه دستورات را تولید و به کنجکاوی ارسال می‌کنند تا این مریخ‌نورد متوجه شود که باید کجا برود و چه کاری انجام دهد. گیلدنر در طول روز همیشه از کنفرانس آنلاین به همراه دو هدفون استفاده می‌کند.

مریخ‌نورد کنجکاوی به دوربین‌های سه بعدی مجهز شده بنابراین تصاویر سه بعدی برای راننده خود ارسال می‌کند تا بتواند مقصد بعدی آن را مشخص کند. در حالت عادی تیم مدیریتی این کاوشگر از عینک‌های سه بعدی پیشرفته استفاده می‌کنند که تصاویر را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه به نمایش می‌گذارند، اما هم اکنون این تیم به عینک‌های پیشرفته خود دسترسی ندارند.

به همین علت گیلدنر برای مشاهده تصاویر سه بعدی این کاوشگر، عینک‌ ساده پلاستیکی قرمز و آبی رنگ که برای فیلم‌های سه بعدی استفاده می‌شود را به چشم می‌زند و روزی تقریبا 3 بار و هر دفعه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه توسط آن تصاویر را مشاهده می‌کند.

اولین تغییری که گلیدنر درباره زندگی کاری خود انجام داد، استفاده از صندلی جدید بود. صندلی قدیمی چوبی بود که امکان استفاده راحت از آن برای چندین ساعت وجود نداشت، بنابراین یک صندلی ارگونومیک تهیه کرد. گلیدنر به این موضوع اشاره کرده که در طول روز چندین بار از پشت میز بلند می‌شود و فاصله کوتاهی را قدم می‌زند.

شاید جالب باشد بدانید مدیر تیم برنامه‌ریزی مریخ‌نورد کنجکاوی در خانه نان درست می‌کند، البته گلیدنر اعلام کرده که در گذشته نیز چنین کاری را انجام می‌داده. مهندس ناسا به این موضوع اشاره می‌کند که هر روز تصاویر جدیدی از مریخ را مشاهده می‌کند، تصاویری که تا به امروز هیچ انسان دیگری موفق به تماشای آن‌ها نشده است. گلیندر درباره جدا کردن زندگی شخصی از کار می‌گوید:

«من کامپیوتر خود را خاموش می‌کنم و در پایان روز موبایل را کنار می‌گذارم و تلاش می‌کنم میان زندگی کاری و شخصی خودم فاصله‌ای ایجاد کنم، حتی اگر هردو در یک مکان در جریان باشند.»

مدیر این پروژه، «Alicia Allbaugh» که مدیریت ۷۵ نفر حاضر در آن را برعهده دارد نیز فاصله مشخصی میان زندگی کاری و شخصی خود ایجاد کرده. وی سعی می‌کند کار بیشتری نسبت به گذشته انجام ندهد تا بتواند به زندگی خود در خانه نیز برسد. بد نیست بدانید همسر Allbaugh نیز در ناسا مشغول بکار است، البته آن‌ها در خانه در یک اتاق کار نمی‌کنند. خانم Allbaugh در طبقه بالا و همسرش در آشپزخانه کار خود را انجام می‌دهد تا کنفرانس‌های ویدیویی آن‌ها با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

مدیر این پروژه اعلام کرده که اعضای این تیم به چندین ساعت زمان نیاز داشتند تا تمام اطلاعات خود را درون چندین مانیتور قرار دهند. پیش از شروع قرنطینه و اینکه ناسا مهندسان خود را به خانه بفرستید، Allbaugh در محل کار خود برای مدیریت تیم از چندین مانیتور و هدست استفاده می‌کرد، اما آن‌ها تنها توانسته‌اند بخشی از این تجهیزات را با خود به خانه ببرند.

Allbaugh برای حفظ ارتباط اجتماعی میان مهندسان تحت مدیریت خود، ساعتی را برای گفتگو میان آن‌ها درنظر گرفته. مدیر پروژه مریخ‌نورد کنجکاوی چنین اقدامی را در شرایط قرنطینه ضروری می‌داند.

مدیر تیم عملیات علوم این پروژه، «کری بریج» اعلام کرده برای اطمینان از این موضوع که همه افراد حاضر در تیم قادر به شنیدن و درک صحبت‌های یکدیگر هستند، به صورت فعالانه با دانشمندان و مهندسان در ارتباط است تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. بریج برای بررسی وضعیت همیشه روی نزدیک به ۱۵ کانال نظارت دارد و علاوه بر این، به صورت همزمان در ۴ ویدیو کنفرانس شرکت می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی