ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موتور جت بی نیاز از سوخت فسیلی تولید شد

محققان موفق به توسعه نمونه اولیه موتور جتی شده اند که تنها با هوا و الکتریسیته کار می کند. موتور جت پلاسما با هدف کاهش اثرات مخرب موتورهای احتراق داخلی بر محیط زیست از طریق ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

محققان موفق به توسعه نمونه اولیه موتور جتی شده اند که تنها با هوا و الکتریسیته کار می کند. موتور جت پلاسما با هدف کاهش اثرات مخرب موتورهای احتراق داخلی بر محیط زیست از طریق عدم انتشار کربن تولید می شود.

دانشمندان با توسعه نسل جدیدی از موتورهای جت مسیر انجام سفرهای هوایی بدون انتشار کربن را  هموار کرده اند. این پروتوتایپ بدون استفاده از سوخت فسیلی قادر به تولید نیروی خود کششی است. این فرایند از طریق فشرده سازی و یونیزه کردن هوا انجام شده و به تولید پلاسمای لازم برای پیش بردن جت منجر می شود.

در یون تعداد الکترون‌ها با پروتون‌ها برابر نیست و در نتیجه باردار است. برخورد الکترون‌ها در محفظه پیشران موتور با اتم‌ ها باعث جداسازی تعدادی از الکترون ها شده و توده‌ای پر حرارت از اتم و الکترون‌ها به پلاسما تبدیل می شوند.

نمونه اولیه موتور قدرت کافی برای به پرواز درآوردن توپی فلزی با وزن یک کیلوگرم و قطر ۲۴ میلیمتر را دارد اما با افزایش ابعاد و بهینه سازی های بیشتر توان آن نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. «Jau Tang»، محقق اصلی پروژه در دانشگاه «ووهان» درباره این دستاورد می گوید:

«نتایج اولیه حاکی از این است که می توان موتور جت مبتنی بر پلاسمای هوا را جایگزین مدل های عادی کرد که از سوخت فسیلی استفاده می کنند. انگیزه اصلی ما کاهش روند گرمایش جهانی ناشی از موتورهای احتراق داخلی است که در هواپیما و ماشین ها به کار می روند.»

بر اساس گزارش «نیویورک تایمز» سال گذشته سفرهای هوایی بدون در نظر گرفتن پروازهای نظامی ۲.۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای را شکل داده است. مسافرت های هوایی در تغییرات اقلیمی نقشی کوچک ولی موثر دارند؛ تغییراتی که حیات انسان و بسیاری از گونه های زیستی را به مخاطره انداخته است.

 

تماشا کنید: برشگر پلاسمایی چطور آهن را مثل کره می بُرد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی