«اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل و از سرشناس ترین چهره های آن در سال های گذشته احتمالا بی سر و صدا این شرکت را ترک کرده است.

سایت CNET به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شده که اشمیت از ۳ ماه قبل با کناره گیری از سمتش به عنوان مشاور فنی در گوگل و آلفابت به آخرین روابطش با این شرکت‌ها نیز خاتمه داده است. هنوز مشخص نیست چرا وی تصمیم به اینکار گرفته اما این اواخر خبرهای بسیاری در مورد تلاش وی برای توسعه فناوری پیشرفته و هوشمند نظامی توسط ارتش آمریکا به گوش می سید. گوگل از پاسخ به سوال رسانه ها در مورد صحت این خبر خودداری کرده است.

اریک اشمیت کسی است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ هدایت گوگل را در دوران رشد سریع و خیره کننده آن از یک استارتاپ به غول فناوری با زیر شاخه هایی در زمینه موبایل، ایمیل و ده ها حوزه دیگر بر عهده داشت. هدف «سرگی برین» و «لری پیج»، موسسان گوگل هم از استخدام اشمیت بهره بردن از مهارت های رهبری و افزایش اعتبار کسب و کارشان بود که به آن نائل هم شدند.

اریک اشمیت

اشمیت در سال ۲۰۱۱ سمت مدیرعاملی گوگل و شش سال بعد هم پست ریاست آلفابت را ترک کرد. پس از آن به مدت دو سال عضو هیئت مدیره شرکت بود اما از ۲۰۱۹ در ازای دریافت حقوق سالیانه یک دلاری نقش مشاور فنی را بر عهده داشته است.

اشمیت طی دوران مدیریتش به خاطر اهمیت اندک به حریم خصوصی و باور به این نکته که اگر کسی چیزی برای پنهان ندارند نباید از چیزی بترسد، مورد انتقادهای گسترده ای قرار گرفت. علاوه بر این عضویت او در هیئت مدیره اپل همزمان با نقش آفرینی در گوگل هم باعث شگفتی بسیاری شده بود.

اشمیت پیش بینی های بزرگی نظیر گسترش هوش مصنوعی انجام داده بود که به واقعیت هم پیوست هرچند برخی دیگر از آنها مثل فراگیر شدن استفاده از گوگل تی‌وی در تلویزیون ها هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت.