۱۰ سریال تاریخی-فانتزی که قرار بود جایگزین بازی تاج و تخت باشند [قسمت دوم]

۱۰ سریال تاریخی-فانتزی که قرار بود جایگزین بازی تاج و تخت باشند [قسمت دوم]

سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) سریالی تاریخی-فانتزی بود که تمامی قواعد تلویزیون را تغییر داده و از یک سریال در آستانه کنسل شدن پیش از انتشار به یکی از بهترین و شاید بهترین سریال تاریخ تلویزیون تاکنون تبدیل گردید. بدین ترتیب جای تعجب نداشته که به دنبال موفقیت چشمگیر این سریال و تبدیل شدن آن به یک پدیده فرهنگی بزرگ و موثر، بسیاری سریال سازان تلاش کردند سریال هایی مشابه بسازند که پتانسیل پر کردن جای این سریال را داشته باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی دیگر از سریال های تاریخی-فانتزی آشنا کنیم که قصد داشتند به کیفیت و جایگاه بازی تاج و تخت برسند اما هیچکدام آنطور که باید موفق نبودند.

سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) سریالی تاریخی-فانتزی بود که از سریالی در آستانه کنسل شدن پیش از انتشار به یکی از بهترین های تاریخ تلویزیون تبدیل شد.

۵- The Bastard Executioner

سریال The Bastard Executioner تلاشی دیگر برای گرفتن جذابیت دوران قرون وسطی و ارائه آن در قالب یک سریال تاریخی بود که داستانی مملو از انتقام، خشونت و درگیری سیاسی را در سرزمین ولز و دنبال و شورش سال ۱۲۹۴ علیه شاه ادوارد اول انگلستان روایت می کند. این سریال توسط کرت سوتر برای شبکه FX ساخته شد، مردی که یکی از بهترین و موفق ترین سریال های این شبکه یعنی Sons Of Anarchy را ساخت و سوتر در سریال The Bastard Executioner نیز از بسیاری از بازیگران و عوامل تولید سریال موفق قبلی خو دو شبکه استفاده کرد و همچنین همسرش کیتی ساگال که در فضایی بسیار شبیه بازی تاج و تخت آن ها را به کار گرفت. این سریال نیز شباهت های بسیاری با تم Sons Of Anarchy داشته، مملو از شورش، خیانت و خشونت بود اما اینکار را در خدمت داستانی در مورد یک شوالیه ولزی قرار داد که برای انتقام از کسانی که زندگی اش را ویران کردند نقش یک مامور اعدام را می پذیرد.

همچنین در این سریال شاهد مواردی از داستان ارواح هستیم که یک بخش فانتزی جادویی به این درام تاریخی تاریک می بخشد. مانند بسیاری از سریال های دیگر این فهرست، The Bastard Executioner نیز سعی کرده یکی از بازیگران سریالی که می خواهد از آن تقلید کند را در خود داشته باشد. بازیگر مشترک این دو اد شیران است که در بازی تاج و تخت نقش کوتاه یکی از سربازان لنیسترها را بر عهده داشت و در اینجا نقش یک شوالیه را دارد. سریال The Bastard Executioner به خاطر فضای تاریک و اکشن خشن خود مرود توجه قرار گرفت اما هیچگاه نتوانست چیزی فراتر از خشونت و خونریزی بازی تاج و تخت را به داستان خود بیاورد. این سریال نیز تنها یک فصل منتشر شده و بلافاصله کنسل شد.

سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) سریالی تاریخی-فانتزی بود که از سریالی در آستانه کنسل شدن پیش از انتشار به یکی از بهترین های تاریخ تلویزیون تبدیل شد.

۴- Camelot

سریال Camelot تقریبا همزمان با بازی تاج و تخت ساخته شده و فصل اول هر دو نیز در بهار و تابستان ۲۰۱۱ منتشر شد و تنها سریال این فهرست است که برای تقلید از سریال فوق و جلب توجه مخاطبان آن عجله نداشت. نقطه ارتباط Camelot با بازی تاج و تخت این بود که با این سریال شاخ به شاخ شد تا مخاطبان تلویزیونی علاقمند به سریال های تاریخی-فانتزی را به خود جلب کند اما در این رقابت سخت شکست خورد. کریس چیبنال که اکنون به عنوان شورانر سریال  Doctor Who شناخته می شود در مراحل اولیه تولید سریالی که Merlin نام گرفت با این شبکه همراهی کرد اما وقتی که سریال مسیری خانوادگی را در پیش گرفت از پروژه کناره گیری کرد. اما در سال ۲۰۱۰ در شرایطی که فصل اول بازی تاج و تخت توسط شبکه HBO در حال ساخت و انتشار بود، چیبنال، به کمک مایکل هیرست (خالق سریال The Tudors) بار دیگر به کار روی یک برداشت سیاسی، تاریک و بالغ از افسانه شاه آرتور در شبکه Starz پرداخت.

سریال Camelot بدون شک دستکم در قالب شخصیت مرلینِ جوزف فاینسِ مالیخولیایی و بدذات، پتانسیل قیاس با شخصیت هایی مانند لیتل فینگر را داشت و همچنین مورگان لی فیِ ایوا گرین که شخصیتی بسیار جاه طلب، بیرحم و فریبنده مانند سرسی لنیستر داشت. اما دیگر اجزای سریال کاملاً بیروح بوده و در مقایسه با دنیای بسیار غنی و توسعه یافته بازی تاج و تخت که دورنمای تلویزیون را به کلی تغییر داد حرفی برای گفتن نداشت. بدین ترتیب به محض اینکه فصل اول سریال منتشر شد، شبکه سازنده اعلام کرد که ادامه ای در کار نخواهد بود.

سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) سریالی تاریخی-فانتزی بود که از سریالی در آستانه کنسل شدن پیش از انتشار به یکی از بهترین های تاریخ تلویزیون تبدیل شد.

۳- The Last Kingdom

در وستروس، اندال ها از آنسوی دریاها آمده و حکومتی را بنیان نهادند که بعدها با عنوان هفت قلمرو شناخته می شد. در این حین، در انگلستان اوایل قرون وسطی، انگل ها و ساکسون ها از دریاهای دوردست آمده و هفت قلمرو خاص خود را تاسیس کردند، که بعدها نیز همانند وستروس مورد حمله قرار گرفت. بدین ترتیب به نظر می رسد که این دوره بهترین دوره برای یک داستان شبیه بازی تاج و تخت در مورد مردان ریشدار با شمشیرهای بزرگ بود. داستان سریال The Last Kingdom که بر اساس رمانی به همین نام نوشته برنارد کورنول ساخته شده، در دورانی روایت می شود که شاه آلفرد وسکس تنها پادشاه باقیمانده از دوران هفت قلمرو ساکسون است که در مقابل وایکینگ ها مقاومت می کند. این سریال بر روی شخصیتی با سرنوشتی شبیه ثیون گریجوی به نام اوترد تمرکز دارد، مردی که در اسارت توسط دشمنان خانواده اش بزرگ شده و اکنون باید بین مردمان هم نژاد و مردمانی که او را بزرگ کرده اند یکی را انتخاب کند، آن هم در شرایطی که جنگ و تلاش برای بدست آوردن قدرت موج می زند.

The Last Kingdom در یک برزخ قرار دارد، آنقدر طرفدار و بیننده دارد که ادامه تولید آن را تضمین کند اما نه آن قدر پرطرفدار و محبوب که یک شبکه به منظور ادامه آن برای چندین فصل متقاعد شود. اولین دلیل این برزخ این بود که سریال مذکور پروژه ای مشترک بین بی بی سی و بی بی سی آمریکا بود اما بخش آمریکایی به دلیل بینندگان ناکافی از ادامه دادن این همکاری کنار کشید. بی بی سی نیز در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل عدم توان رقابت The Last Kingdom با درام های پرهزینه نتفلیکس، ادامه آن را کنسل می کند. این بار اما خود نتفلیکس بود که وارد کارزار شده و ساخت فصل سوم آن را در دست گرفت. فصل چهارم سریال The Last Kingdom نیز در آستانه انتشار بوده و علیرغم دست به دست شدن های فراوان می توان خود را یکی از موفق ترین سریال های مقلد بازی تاج و تخت بداند.

سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) سریالی تاریخی-فانتزی بود که از سریالی در آستانه کنسل شدن پیش از انتشار به یکی از بهترین های تاریخ تلویزیون تبدیل شد.

۲- Britannia

در بریتانیا، سریال بازی تاج و تخت از شبکه Sky Atlantic پخش می شد، از این رو جای تعجب نداشت که این شبکه اشتراکی معروف می خواست نسخه خودش را از سریال مذکور داشته باشد که البته پربیننده ترین سریال آن ها نیز بود. در سال ۲۰۱۸، در شرایطی که بازی تاج و تخت رو به پایان بود، این شبکه پاسخ را در تولید سریال Britannia دید. این سریال که توسط جز باتروورث به عنوان یکی از شناخته شده ترین نمایشنامه نویسان بریتانیا شناخته شده که در ساخت فیلم های بلاک باستری مانند Edge Of Tomorrow و Spectre نیز مشارکت داشته است، ترکیبی باشکوه از فانتزی های تاریخی جادوگری، پیشگویی و جنگ شمشیرهاست که در سایه حمله امپراطوری روم به بریتانیا روایت می شد. بخش حضور بازیگر سریال بازی تاج و تخت در این سریال نیز توسط دیوید بردلی و مکنزی کروک در قالب پیشگویان پر می شود، اگر چه تمرکز اصلی بر روی شخصیت دیوید موریسی است که در این فیلم نقش ژنرال فاتح رومی را بازی می کند.

سریال تاریخی-فانتزی Britannia پر از مانورهای سیاسی از شخصیت های با دیدگاه های تشکیکی تا درگیری های مودبانه و زبان است و همزمان سطحی از پوست کندن و مثله کردن به یاد رمزی بولتون در آن دیده می شود. با ترکیب خونریزی و خشونت زمینی و مقداری قابل توجه از بدشگونی جادوی سیاه، این سریال بهترین گزینه برای هماوردی با بازی تاج و تخت به نظر می رسید. اگر چه Britannia با تعداد بیننده قابل قبولی کار خود را آغاز کرد اما در طول فصل اول، تعداد بینندگان آن همواره در حال کاهش بود. این موضوع باعث شد که آمازون از مشارکت در پروژه کناره گیری کرده و شبکه اسکای خود فصل دوم را با نقاط قوتی محسوس نسبت به فصل اول بسازد که بینندگان بیشتری را به خود جلب کرد. ساخت فصل سوم سریال Britannia نیز تایید شده و این سریال شانس این را دارد که جایگاه خاص خود در دوران پسا تاج و تخت را تثبیت کند.

سریال بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) سریالی تاریخی-فانتزی بود که از سریالی در آستانه کنسل شدن پیش از انتشار به یکی از بهترین های تاریخ تلویزیون تبدیل شد.

۱- Vikings

و در نهایت به سریالی می رسیم که به اندازه ای توانست شرایط مقایسه با بازی تاج و تخت را بدست آورد اما به خودی خود هیچگاه نتوانست عنوان یک سریال بی نقص را کسب کند. سریال Vikings کار خود را از همان روزهای ابتدایی بازی تاج و تخت آغاز کرده و هنوز هم خوب پیش می رود. دومین کار مایکل هرست در زمینه خشونت در اوایل قرون وسطی، همانند The Last Kingdom، از این موضوع سود می برد که داستان های روزگار موسوم به عصر تاریک ترکیبی از واقعیت و افسانه هستند. اگر چه این سریال برای شبکه History Channel ساخته شده اما Vikings ابایی از بازی کردن با واقعیت تاریخی نداشته و اتفاقاتی که در واقع در فاصله دهه ها رخ داده را در قالب چند اپیزود به تصویر کشیده و بدین ترتیب داستانی پر از اکشن را شکل می دهد. اگر چه داستان این سریال با ماجراهای رگنار لاثبروک از حمله به اروپا تا رسیدن به پادشاهی وایکینگ ها آغاز می شود اما سازندگان در نهایت شخصیت اصلی داستان را کنار زده و به سراغ یک فضای بزرگ تر داستانی می روند که عصر وایکینگ ها در اروپا را به تصویر می کشد.

هر چند سریال Vikings توانسته خشونت ناشی از تلاش برای رسیدن به قدرت در قرون وسطی و زنان جنگجویی که دوستشان داریم را به تصویر بکشند اما بررسی دقیق آن نشان می دهد که یک نسخه بسیار ساده و کم جزییات از وسعت جاه طلبانه بازی تاج و تخت است. شاید بسیاری انتظار داشتند که این سریال، بازی تاج و تخت بعدی باشد اما Vikings به خودی خود نیز سریال موفقی بود بدون آنکه با بهترین سریال تاریخ تلویزیون مقایسه شود. یک اسپین آف از این سریال با عنوان Vikings: Valhalla توسط نتفلیکس در دستور ساخت قرار گرفته و این امید وجود دارد که Vikings در نهایت بتواند سریال تاریخی-فانتزی مشهور شبکه HBO را شکست دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های جدید سال ۲۰۲۰ تاکنون؛ از The Outsider تا Mrs. America

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • عرفان اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹

    مقایسه یه سریال اپیک-فانتزی رو‌ با سریالهای تاریخی مثل وایکینگز درک نمیکنم .. شخصیت رگنار در سریال توسط سازندگان حذف نشد شخصیت رگنار دقیقا به همون شکل از تاریخ حذف شد .. سریالی مثل گیم‌او‌ثرونز فاقد هرگونه بعد جغرافیایی و زمانی بود اما در سریالهای با تم تاریخی ساخته شده از روی رمانها ارجاعاتی به یک نقطه یا بازه زمانی خاص از تاریخ و یا مکانهای واقعی وجود داره اما گیم‌او ترونز یه اپیک فانتزیه خالص بدون هیچ رفرنس مشخص تاریخی جغرافیایی و اجتماعیه مستقیمه مثل ارباب حلقه ها مثل ویچر و‌کلی رمان دیگه .. به نظر من سریال نابالغ ویچر و ارباب حلقه ها میتونن رقیب مستقیم بازی تاج و تخت باشن .. ویچر ظرفیتش خیلی زیاده که البته فصل اولش در حین جذابیت زیاد اشکالاتش کم نبود و جا برای کار بیشتر داشت ..

    • حامد اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

      ارباب حلقه ها شاید ولی ویچر فکر نمیکنم
      به جز بعد فانتزی گیم آف ترون شخصیت محور نبودن هم جزو یکی از مهمترین ویژگی هاش بود. داستان انقدر پر جزئیات و غنی از شخصیت و داستانک بود که هرکس رو فکر میکردی قهرمان داستانه به زنده بودنش تا آخر همون قسمت هم اطمینان نداشتی!
      دقیقا برعکس ویچر که هرچقدر هم تو خطر باشه و با جونورای غول پیکر بجنگه هیچیش نمیشه و مطمئنا تا آخر زنده میمونه!