ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشدار دانشمندان: افزایش ۱.۳ متری سطح اقیانوس‌ها در صورت عدم کاهش آلایندگی

بر اساس تحقیقی جدید، در صورتی که تغییری در روند کنونی تغییرات اقلیمی ایجاد نشود، تا سال ۲۱۰۰ شاهد افزایش ۱.۳ متری سطح اقیانوس‌ها خواهیم بود و همچنین دمای سطح زمین نیز افزایش ۳.۵ درجه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

بر اساس تحقیقی جدید، در صورتی که تغییری در روند کنونی تغییرات اقلیمی ایجاد نشود، تا سال ۲۱۰۰ شاهد افزایش ۱.۳ متری سطح اقیانوس‌ها خواهیم بود و همچنین دمای سطح زمین نیز افزایش ۳.۵ درجه سلسیوسی را تجربه می‌کند. اگر این روند ادامه داشته باشد، در سال ۲۳۰۰ سطح دریاها ۵ متر بالا می‌رود که بیشتر از پیش‌بینی هیئت بین‌المللی تغییرات اقلیمی است.

به گفته محققان، در صورتی که بتوان میزان تولید گازهای گلخانه را کنترل کرد، در اواخر قرن جاری سطح دریاها تنها ۰.۵ متر افزایش پیدا می‌کند. نویسنده این مقاله و دانشمند محیط زیست، «آندرا گارنر» از دانشگاه Rowan ایالات متحده آمریکا اعلام کرده:

«ما می‌دانیم که سطح دریاهای کره زمین در آینده افزایش پیدا می‌کند و بالا می‌آید، البته مقدار آن با توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای متفاوت است. این موضوع باعث می‌شود که نسبت به آینده امیدوار باشیم و همچنین تبدیل به انگیزه‌ای شود که از ایجاد یک فاجعه جلوگیری کنیم.»

زمین

محققان در این مطالعه پیش‌بینی ۱۰۶ محقق پیشرو از تغییر سطح دریاها را تحلیل و مدلسازی کردند. یکی از مشکلاتی که در این مدل‌ها وجود دارد، عدم قطعیت درباره آب شدن لایه‌های یخ در قطب جنوب و گرینلند است، چرا که آن‌ها تاثیر زیادی روی سطح آب اقیانوس‌ها دارند.

در این تحقیق دو سناریو مدنظر گرفته شده که یکی از آن‌ها با سطح پایین انتشار گازهای گلخانه‌ای و دیگری با سطح بالای انتشار آن‌ها است. اگر گرمایش جهانی محدود به ۲ درجه سلسیوس شود، سطح دریاها تنها ۰.۵ متر تا سال ۲۱۰۰ و حداکثر ۲ متر تا سال ۲۳۰۰ بالا می‌آید.

اگر در جلوگیری از گرمایش جهانی فعالیت گسترده‌ای نداشته باشیم، دمای زمین افزایشی ۳.۵ درجه‌ای را تجربه می‌کند و تا سال ۲۱۰۰ سطح آب دریاها افزایش ارتفاعی برابر با ۱.۳ متر خواهد داشت که البته این ارتفاع حداکثر تا سال ۲۳۰۰، ۵.۶ متر افزایش پیدا می‌کند.  متخصصان به این موضوع اشاره دارند که با کاهش سطح آلایندگی در آینده می‌توان اثرات آن روی افزایش سطح دریاها را کاهش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی