ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
نرم افزار و اپلیکیشن

سازمان بهداشت جهانی برای همه کشورها اپ شناسایی و ردیابی شیوع کرونا می‌سازد

تا به امروز کشورها و شرکت‌های زیادی روی اپلیکیشن‌های ردیابی تماس برای کنترل شیوع کرونا کار کرده‌اند و حالا به تازگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده در ماه جاری میلادی چنین برنامه‌ای را برای مردم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

تا به امروز کشورها و شرکت‌های زیادی روی اپلیکیشن‌های ردیابی تماس برای کنترل شیوع کرونا کار کرده‌اند و حالا به تازگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده در ماه جاری میلادی چنین برنامه‌ای را برای مردم در کشورهای با منابع کم عرضه می‌کند.

به گفته «برناردو ماریانو»، مدیر ارشد اطلاعات WHO این برنامه از مردم درباره علائم آن‌ها سوال می‌پرسد و با توجه به علائم، آن‌ها را راهنمایی می‌کند تا احتمال ابتلا به کووید-۱۹ مشخص شود. در صورتی که فرد مشکوک به ابتلا باشد، با توجه به کشوری که در آن زندگی می‌کند راهکاری برای انجام تست در اختیار وی قرار می‌گیرد. WHO قصد دارد نسخه جهانی این برنامه را عرضه کند، اما دولت‌ها می‌توانند آن را دریافت و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنند.

در حال حاضر کشورهای هند، استرالیا و بریتانیا برنامه‌های رسمی خود برای این ویروس را عرضه کرده‌اند که از ویژگی‌های مشابه با اپلیکیشن سازمان بهداشت جهانی بهره می‌برند. این برنامه‌ها با توجه به علائم، نیاز به تست را مشخص می‌کنند و البته با استفاده از ردیابی تماس، حرکات آن‌ها را زیرنظر می‌گیرند، ویژگی که شاید در برنامه WHO حضور داشته باشد.

مهندسان و برنامه‌نویسان شامل افرادی که در گذشته در شرکت‌های آلفابت، گوگل و مایکروسافت مشغول به کار بودند چندین هفته به صورت داوطلبانه روی توسعه این اپلیکیشن تمرکز کرده‌اند و تقریبا ۵ نفر از آن‌ها روی پیشرفت آن نظارت دارند. آن‌ها یک پروژه متن باز توسعه داده‌اند که همه توسعه‌دهندگان در سراسر جهان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی

مهندسان کارهای مقدماتی را انجام دادند و با سازندگان سیستم عامل‌های موبایل، گوگل و اپل برای امکان استفاده از ویژگی که آن‌ها برای ردیابی تماس کاربران با همکاری هم توسعه داده‌اند، صحبت کردند. این فناوری به ارتباط میان گوشی‌های هوشمند که برای حداقل ۵ دقیقه در فاصله کوتاهی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، تکیه دارد. اطلاعات گوشی‌ها در این هنگام به صورت ناشناس جمع آوری می‌شود و زمانی که فردی به کرونا مبتلا شود، برای افرادی که اخیرا با وی ارتباط نزدیکی داشته‌اند، نوتیفیکیشن ارسال می‌کند.

ماریانو اعلام کرده که در حال حاضر ملاحظات قانونی و حریم خصوصی مانع از افزودن این ویژگی به اپلیکیشن WHO شده. وی همچنین از جمع آوری اطلاعات توسط شرکت‌ها و استفاده از آن‌ها برای درآمدزایی در آینده ابراز نگرانی کرده، با این وجود گوگل و اپل اعلام کرده‌اند که از این اطلاعات برای اهداف دیگری استفاده نخواهند کرد و همچنین پس از پایان کرونا، چنین رویه‌ای را متوقف می‌کنند. ماریانو عنوان کرده که سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد این اپلیکیشن به ابزارهای بیشتری مجهز شود که برای مثال می‌توان به دستورالعملی برای مراقبت از بهداشت روانی اشاره کرد.

بسیاری به دنبال استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی برای کنترل وضعیت و بازگشایی مشاغل هستند تا اقتصاد به حالت عادی بازگردد. WHO انتظار دارد که اپلیکیشن آن در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار بگیرد که برای مثال می‌توان به آمریکای جنوبی و آفریقا اشاره کرد، مناطقی که با افزایش شمار مبتلایان به کرونا روبه‌رو هستند. اگر فرد در منطقه‌ای زندگی می‌کند که دسترسی مناسبی به اینترنت وجود ندارد، WHO از طریق پیامک با وی در ارتباط خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی