ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ژن درمانی
علمی

کاهش وزن و عضله سازی بدون ورزش؛ محقق ایرانی از مزایای ژن درمانی جدید خبر می‌دهد

محققان «دانشگاه واشنگتن» به روشی جدید در ژن درمانی دست یافته‌اند که توسط آن می‌توان بدون نیاز به ورزش اضافه، از چاقی جلوگیری و همچنین عضلات را تقویت کرد. فولیستاتین، پروتئینی که تقریبا در تمام ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

محققان «دانشگاه واشنگتن» به روشی جدید در ژن درمانی دست یافته‌اند که توسط آن می‌توان بدون نیاز به ورزش اضافه، از چاقی جلوگیری و همچنین عضلات را تقویت کرد.

فولیستاتین، پروتئینی که تقریبا در تمام بافت‌های حیوانات وجود دارد، برای اولین بار در اواخر دهه ۸۰ میلادی کشف و شرح داده شد. ابتدا دانشمندان روی نقش این پروتئین به عنوان یک هورمون تولید مثل تمرکز کردند، اما بعدا مشخص شد که فولیستاتین روی تعدادی از فرایندهای سلولی شامل افزایش حجم عضلات تاثیرگذار است.

مطالعات گذشته که روی حیوانات انجام شد، نشان داد که ژن درمانی طراحی شده برای تقویت این پروتئین می‌تواند مانع از نابودی عضلات شود. تحقیق جدیدی که توسط دانشگاه وانشگتن انجام شده، روی استفاده از این نوع درمان روی درمان آرتروز با افزایش حجم عضلات و همچنین کاهش التهاب متابولیک مرتبط با چاقی تمرکز کرده. محقق ارشد در این مطالعه، «فرشید گیلک» گفته:

«چاقی شایع‌ترین خطر برای آرتروز است. اضافه وزن می‌تواند مانع از ورزش کردن شود، بنابراین نمی‌توان به خوبی از فیزیوتراپی بهره برد.»

ژن درمانی

در این تحقیق یک ژن درمانی برای افزایش بیان فولیستاتین به موش‌ها جوانی منتقل شد. این حیوانات پس از دریافت این ژن درمانی، غذا با چربی بالا مصرف کردند و همچنین پیشرفت آرتروز در آن‌‌ها بررسی شد. به گفته گیلک، در حالی که این حیوانات غذاهای با چربی بالا دریافت کردند و همچنین بیش از حد استاندارد ورزش نکردند، اما تنها با افزایش حجم عضلات مواجه شدند و وزن آن‌ها تغییری نکرد.

این ژن درمانی باعث کاهش تخریب غضروف، التهاب سینوویال و همچنین بازسازی استخوان مرتبط با آسیب مفاصل و آرتروز شد. این اولین باری نیست که ژن درمانی فولیستاتین برای انسان‌ها پیشنهاد می‌شود، چرا که در گذشته شاهد تحقیقات در این زمینه برای سرطان و بیماری‌های مربوط به کلیه بودیم. علاوه بر این، فاز ۱ آزمایش انسانی ژن درمانی برای دیستروفی عضلانی بکر نیز با موفقیت انجام شده است.

در حالی که تحقیق جدید به نتایج قابل قبولی در دنیای حیوانات دست پیدا کرده، همچنان نمی‌توان آن را وارد فاز انسانی کرد. با این وجود در آینده از نتایج این تحقیق برای توسعه ژن درمانی که از چاقی افراد بدون انجام ورزش بیش از حد استاندارد جلوگیری می‌کند، می‌توان استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • island
    island | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

    همون طور که تو خود مقاله گفته شده، کاربردش بیشتر برای کساییه که در حال حاضر چاق اند و آرتروز هم دارند.
    بعد از رواج این ژن‌درمانی، بازم به ورزش نیاز خواهیم داشت؛ چون ورزش فقط برای عضله سازی نیست؛ برای بهبود سیستم قبلی عروقی، تنفسی، هماهنگی عصبی عضلانی و ... هم هست

  • pooria_mania
    pooria_mania | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

    اینا کاره غربه...میخان گشادی رو رواج بدن? ?

مطالب پیشنهادی