محتوای نامه آلبرت انیشتین در مورد بمب اتمی که مانع پیروزی هیتلر در جنگ جهانی دوم شد

محتوای نامه آلبرت انیشتین در مورد بمب اتمی که مانع پیروزی هیتلر در جنگ جهانی دوم شد

آلبرت انیشتین یک فیزیکدان تئوریک آلمانی الاصل بود که نظریه مشهور نسبیت را ارائه داده و تقریباً جهان را از یک فاجعه هسته ای نجات داد، زمانی که در سال ۱۹۳۹ و در ابتدای جنگ جهانی دوم در نامه ای به فرانکلین روزولت، رییس جمهور وقت ایالات متحده، درباره تلاش دولت آلمان نازی به رهبری آدولف هیتلر برای دستیابی به بمب هسته ای به وی هشدار داد. در غروب هفتادمین سالگرد پذیرفته شدن تسلیم آلمان نازی توسط متفقین در جنگ جهانی دوم که از آن با عنوان پیروزی در روز اروپا یاد می شود، خیلی ساده است که فراموش کرد چگونه آدولف هیتلر با فلسفه نازیسم فاشیستی خود به تسخیر جهان نزدیک شده بود.

جنگ جهانی دوم

امروزه سلاح های هسته ای تنها بخشی پذیرفته شده از زرادخانه های تسلیحات نظامی کشورهای مختلف جهان به عنوان یک بازدارنده در مقابل درگیری نظامی است اما در سال ۱۹۳۹ ایده داشتن بمب هسته ای یک ایده بسیار عجیب و غریب بود. اما یک سال قبل و در دسامبر ۱۹۳۸، دو فیزیکدان به نام های لایس میتنر و اتو فریش در آزمایشگاهی در برلین توانستند فرآیند گداخت هسته ای را کشف کنند، کشفی که به سرعت فیزیک هسته ای را متحول ساخته و به تولید بمب اتمی در سال های بعد منجر شد. به دنبال این کشف بزرگ، به سرعت ترس در میان دانشمندانی که در آلمان آواره بودند شیوع پیدا کرد، دانشمندانی که از دستیابی هیتلر به این کشف بزرگ و ترسناک بیمناک بودند.

جنگ جهانی دوم

از این رو در آگوست ۱۹۳۹، سه فیزیکیدان مجارستانی به نام لئو زیلارد، ادوارد تلر و یوجین ویگنر نامه ای نوشتند که مسیر تاریخ را برای همیشه تغییر داد. در این نامه چنین آمده بود :«در طی ۴ ماه گذشته محتمل شده است- از طریق کار [فردریک] جولیوت در فرانسه و همچنین [انریکو] فرمی و [لئو] زیلارد در آمریکا- که ممکن است ایجاد یک واکنشی تسلسلی هسته ای در مقدار زیادی اورانیوم ممکن شود که در نتیجه آن مقدار زیادی نیرو و مقادیر قابل توجهی عناصر جدید شبیه رادیوم تولید شود. اکنون تقریباً قطعی به نظر می رسد که این موضوع می تواند در آینده ای بسیار نزدیک رخ دهد». در ادامه این نامه تاریخ ساز چنین می آید: «این پدیده جدید به ساخت بمب ها منتهی خواهد شد و این موضوع امکان پذیر است- اگر چه بسیار کمتر نزدیک به یقین است- که بمب هایی بسیاری قدرتمند از نوع جدید ساخته شوند».

جنگ جهانی دوم

فیزیکدانان مجارستانی در ادامه نامه هشدار دهنده خود می نویسند: «تنها یک بمب از این نوع، که توسط قایق حمل شده و در بندر منفجر می شود، به احتمال زیاد می تواند تمام بندر و مناطق اطراف آن را ویران سازد. با این وجود، چنین بمب هایی احتمالاً برای حمل و نقل هوایی بیش از حد سنگین باشند». همچنین در این نامه به طور خاص از آلمان نازی و ترس از سوء استفاده رهبران این کشور از تکنولوژی هسته ای جدید نام برده می شود: «درک می کنم که آلمان در واقعی فروش اورانیوم از معادن چکسلواکی که بدست آورده را متوقف کرده است. این که چرا این کشور در چنین زمینه ای خیلی زود دست به کار شده با توجه به ارتباط پسر وزارت کشور آلمان، وون ویزساکر، به موسسه کایسر-ویلهلم قابل درک باشد، جایی که اکنون کار برخی آمریکایی ها روی اورانیوم در حال تکرار شدن است».

جنگ جهانی دوم
فرانکلین روزولت

دکتر تلر در مستند «The Moment in Time» در مورد علت نگرانی این دانشمندان سخن می گوید. او در سال ۲۰۰۸ گفته بود: «من از مجارسان به آلمان آمده و بسیاری از چیزها را از نزدیک شاهد بودم. بسیار در مورد خانواده ام و دوستانم بیمناک بودم و فکر نمی کنم مردم امروزی بتوانند شدت خطرات آن زمان را در کنند زیرا هیتلر می توانست دنیا را تسخیر کنند و با انجام این کار تنها به اندازه قطر یک مو فاصله داشت. کسانی از ما که از اروپا آمده بودند بسیار بیشتر از دوستان آمریکایی مان از این موضوع آگاه بودیم». همین نگرانی ها باعث شد که زیلارد به عنوان یک فیزیکدان مهاجر آلمانی، ایالات متحده را در جریان امکان دستیابی آلمان نازی به سلاح هسته ای قرار دهد. وی همراه با آلبرت انیشتین و ادوارد تلر، نامه ای در این باب به فرانکلین روزولت نوشتند که در آن گفته شده بود آلمان استعداد و دانش بمب اتمی را داراست.

جنگ جهانی دوم

آن ها این نامه را از طریق الکساندر ساکس که از دوستان زیلارد و مشاور اقتصادی رییس جمهور بود به دست او رساندند. گزارش های سازمان های اطلاعاتی اروپا نشان می داد که نازی ها در حال کار بر روی چنین سلاحی هستند اما هیچ کس نمی دانست که دولت آلمان تا چه اندازه در ساخت بمب اتمی مصمم است اما یک چیز با قطعیت مشخص بود و آن اینکه در صورتی که هیتلر به این سلاح دستی می یافت، برنده جنگ جهانی دوم می شد. نامه انیشتین و همکارانش به روزولت راه را برای شکل گیری یک پروژه نظامی بسیار بزرگ و مهم که بر هر ماموریت دیگری ارجحیت داشته و بسیار سری بود باز کرد. حرف های انیشتین و دیگر فیزیکدانان همراهش در نامه هشدار دهنده به رییس جمهور ایالات متحده بود که باعث شکل گیری پروژه منتهتن شد.

جنگ جهانی دوم

این تحقیقات که به رهبری یک فیزیکدان هسته ای برجسته به نام رابرت اوپنهایمر آغاز شد در آزمایشگاه لوس آلاموس انجام شده و به تولید اولین سلاح های هسته ای کاربردی منتهی گردید. این پروژه توسط ایالات متحده و با اطلاع و پشتیبانی بریتانیا و کانادا انجام شده و اولین سلاح هسته ای که در نتیجه این پروژه منفجر شد، بمبی بود که در جولای ۱۹۴۵ و بدنبال تسلیم شدن آلمان در یک منطقه آزمایشی در نیومکزیکو آزمایش شد. تنها چند ماه بعد از بمب های اتمی در هیروشیما و ناگاساکی استفاده شده که تسلیم سریع امپراطوری ژاپن و پایان جنگ جهانی دوم را در پی داشت.

جنگ جهانی دوم

از لحاظ نظامی، پروژه منهتن یک پروژه موفقیت آمیز بود که در جریان آن دکتر اوپنهایمر موفق به آزمایش و تولید اولین بمب هسته ای شد که نقش مهمی در پایان دادن به جنگ جهانی دوم داشت. اما انیشتین بعدها در این باره چنین نوشت: «اگر می دانستم که آلمان ها در تولید بمب اتمی موفق نمی شدند، انگشتم را تکان نمی دادم [در مورد هشدار به آمریکایی ها کوچکترین اقدامی نمی کردم]».

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل علمی و منطقی برای اینکه آلمان نازی نمی توانست برنده جنگ جهانی دوم باشد

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۱ نظر

ورود

  • میرزا اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

    تاریخ را فاتحان می‌نویسند.
    اگر هیتلر جنگ رو برنده شده بود هم کلی اسناد علیه بقیه منتشر می‌کرد و می‌گفت اونا بدن و خونخوار و…! به‌هرحال بمب اتم توسط آمریکا و بعد از جنگ رو سر ژاپنیا منفجر شد.

    • حسین اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

      بمب اتمی که باعث کشته شده ده ها هزار نفر توی یک لحظه شد
      یا بمب اتمی که جنگ جهانی رو پایان داد
      کدوم قسمتش رو ببینی بستگی داره به اینکه چقدر شرف داشته باشی
      اونی که اینطور تبلیغ میکنه ناراحت نشید از اینکه جنگ بعدی هم با جزغاله کردن کل شهرتون و خانوادتون تموم بشه

    • رضا اسفند ۱۸, ۱۴۰۱

      میرزا پس با استدلال خودت روسیه هم برای حمله اتمی به اروپا حق دارد!

  • علی اکبر اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹

    بله،خودشون ساختن و استفاده کردن جهت منافعشونو با وجود پایان جنگ جهانی و تسلیم و زیر نظر درآوردن آلمان و ژاپن و … باز هم مشغول توسعه بمب های هسته ای و هیدروژنی ان،بله آمریکا غول رسانه و تحریف افکاره

  • آرشام دی ۱, ۱۴۰۰

    بمبی که هزار نفر را کشت میلیارد ها نفر را نجات داد

    • صادق دی ۱۷, ۱۴۰۰

      چرا چرت و پرت میگی؟
      بمب اتم برای کشتار میلیونی ساخته شد
      وقتی آمریکایی ها بمب اتم بسازند با افتخار جلو دوربین : تا امروز ۱۰ هزار بمب اتم ساختیم!! حتی نادان ترین ادم هم میتونه بفهمه که اینا دکوری نیست و چه اهداف کثیفی وجود داره
      حالا که ایران بخواد برای دفاع بمب اتم بسازه : اسمش رو صدا میزنن سلاح کشتار جمعی‌!!
      نه بابا حتما مال شما سلاح کشتار فردی هستش!!!

  • مهرپور بهمن ۱۸, ۱۴۰۰

    ۰۹۱۵۱۱۲۶۸۵۹حقایقی از هیتلر مشهد رایش چهارم در تناسخ بعدی هیتلر ظالم ستیز که برخلاف دومی که جنایت کرد و مظلوم تاریخ نگاران جهود شد چرا که هیتلر دوتا بودند و اولی همان مشی کرد بود و خراسانی و در تناسخ اخری از خراسان احتمالا رایش چهارم را استارت زد و نام ادوولف همان ادد=همراه و علو=علوی و با توجه به احترامش به قران شاید نوادای از ع

  • رضا اسفند ۲۴, ۱۴۰۱

    این مقاله دروغ های زیادی داشت

  • موسوی تیر ۲۱, ۱۴۰۲

    همه اش حرف مفته ، بمب اتم بعد از شکست آلمان استفاده شد چه ربطی به اینکه میگید بمب اتم مانع پیروزیه هیتلر شد داره قبل از بمب اتم در جنگ به خاطره سرمای شدید روسیه و تلفات زیاد و جنگ در دو جبهه هیتلر شکست خورد ، همه تاریخ دان ها گفتن اصلا نیازی به چنین خشونتی علیه ژاپن نبود ولی یه کشوری میخواست ابر قدرت باشه و اسم در کنه

  • کرامت سلیمی مرداد ۲۵, ۱۴۰۲

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت مدیران و دست اندرکاران سایت روزیاتو

    بدون مقدمه عرض می کنم که این روش درستی نیست که پاسخ کامنتهای بنده را نمی دهید و از اخلاق رسانه های مستقل و ازاد به دور است.

    می دانم که هر روزه تعداد زیادی کامنت برایتان می فرستند که امکان جوابدهی به همه انها مقدور نیست.

    اما بنده مطلبی را فرستادم که توسط تعدادی از رسانه ها منتشر شد و انتظار داشتم که مورد توجه شما نیز قرار بگیرد.

    این مطلب یک مصاحبه هست که اگر به صورت گسترده توسط رسانه ها منتشر گردد منجر به توقف جنگ اوکراین خواهد شد و همچنین مانع از رخ دادن جنگهای در پیش رو از جمله جنگ چین و تایوان و همچنین مانع از جنگ امریکا با ایران خواهد شد.

    https://intitr.net/%d8%a7%d9%86%d9%81%d8%ac%d8%a7%d8%b1-%d9%87%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b4%db%8c%d9%85%d8%a7-%d9%88-%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b2%d8%a7%da%a9%db%8c/?unapproved=64725&moderation-hash=15b6d318912a2d89ab9795d8253ad2cc&bs-comment-added=1#comment-64725

    سایتهای خبری احوال نیوز و تحریریه این مصاحبه را بازنشر کردند.

    اگر امکان دارد ممنون می شوم شما هم همکاری کنید و ان را منتشر کنید.