ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل
تکنولوژی

اپل اوایل ۲۰۲۱ مک‌بوک را با پردازنده‌های اختصاصی روانه بازار می‌کند

چندی پیش از تمایل اپل برای ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود برایتان گفتیم. به نظر می‌رسد این کمپانی می‌خواهد به همکاری ۱۵ ساله خود با اینتل پایان دهد و مک‌بوک‌ها را با چیپست‌های ARM به بازار ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۸

چندی پیش از تمایل اپل برای ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود برایتان گفتیم. به نظر می‌رسد این کمپانی می‌خواهد به همکاری ۱۵ ساله خود با اینتل پایان دهد و مک‌بوک‌ها را با چیپست‌های ARM به بازار عرضه کند. اکنون اخباری منتشر شده که در ضمن تایید این تمایل، اوایل سال آینده میلادی را به عنوان تاریخ عرضه این مک‌بوک‌ها مشخص می‌کند.

بر اساس اخباری که بلومبرگ منتشر کرده، اپل در حال کار روی سه SoC اختصاصی مک بر پایه چیپست‌های A14 است. این چیپست‌ها احتمالا قدرت پردازشی خانواده آیفون ۱۲ را تامین کنند. البته اولین چیپستی که این کمپانی روی آن کار خواهد کرد، از مدلی که در آیفون‌ها به کار می‌رود بسیار قوی‌تر خواهد بود. کوپرتینویی‌ها قصد دارد حداقل یکی از مک‌بوک‌های خود را با چیپست‌های اختصاصی خود به بازار عرضه کند. گفته می‌شود این چیپست ۸ هسته پردازشی پر قدرت به نام «Firestorm» خواهد داشت که ۴ هسته کم‌مصرف‌تر به نام «Icestorm» آن را همراه خواهد کرد. اپل در آینده قصد دارد مک‌بوک‌هایی با چیپست‌های ۱۲ هسته‌ای و حتی بیشتر را نیز توسعه دهد.

اپل

البته از آن جایی که این کمپانی روی چنین چیپستی کار می‌کند، می‌توان دریافت که در ادامه مسیر مک‌بوک‌های بیشتری با پردازنده‌های ARM به بازار عرضه می‌شوند و این کمپانی وابستگی خود به اینتل را بیش از پیش کاهش خواهد داد. همچنین اسم رمز این پروژه نیز کالاماتا (Kalamata) نام دارد و شریک احتمالی اپل در راه ساخت و توسعه این چیپست‌ها نیز مشخص شده است.

کمپانی تایوانی TSMC اپل را در این ماجراجویی همراهی می‌کند و وظیفه ساخت چیپست‌های مک‌بوک بر پایه ARM را بر عهده خواهد گرفت. لیتوگرافی این چیپست‌ها نیز ۵ نانومتری و مشابه آن چه که اپل در پرچمداران سال آینده خود تعبیه می‌کند، خواهد بود. چنین سطحی از یکپارچگی به اپل اجازه می‌دهد اکوسیستم‌های مختلف خود را بیش از پیش با یکدیگر ادغام کند. در عین حال حتی منتشر شدن این اخبار هم برای اینتل خوشایند نبوده و ارزش هر سهم این کمپانی ۲.۲ درصد ریزش داشته است. با این حال اپل می‌داند چنین کاری اصلا ساده نیست و احتمالا چندین سال طول می‌کشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    آمریکا را شکست میدهدیم.....

مطالب پیشنهادی