ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا
علمی

جهش‌های جدید ویروس کرونا تولید واکسن و دارو را به مخاطره می‌اندازد

محققان چندین جهش ناشی از بهبود انتقال انسان به انسان در ویروس کرونا شناسایی کرده‌اند که به گفته آن‌ها ممکن است بر روند توسعه دارو یا واکسن تأثیر منفی بگذارند. گروهی از محققان به رهبری ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

محققان چندین جهش ناشی از بهبود انتقال انسان به انسان در ویروس کرونا شناسایی کرده‌اند که به گفته آن‌ها ممکن است بر روند توسعه دارو یا واکسن تأثیر منفی بگذارند.

گروهی از محققان به رهبری دانشکده پزشکی و امراض گرمسیری دانشگاه لندن (London School of Hygiene & Tropical Medicine) با انتشار بیانیه‌ای می‌گویند با اینکه بروز جهش در ویروس‌ها چندان غیرعادی نیست، ولی جهش‌های ویروس کرونا با دیگر جهش‌هایی که دیده می‌شوند، فرق می‌کنند چون به طور همزمان در مناطق مختلف دنیا رخ داده‌اند و به ویروس برتری می‌دهند.

محققان می‌گویند جهش‌های ویروس کرونا را باید با دقت تحت نظر گرفت تا از تأثیرات آن‌ها بر قدرتمندتر کردن ویروس و ساخت واکسن آگاه شد. پژوهشگران با تحلیل جهش‌های نزدیک به ۵ هزار ویروس از سراسر دنیا به دنبال الگوهایی بودند که نشان بدهند ویروس کرونا در حال وفق دادن خود با میزبان انسانی است.

شناسایی چندین جهش در ویروس کرونا

«Martin Hibberd»، استاد دانشکده پزشکی و امراض گرمسیری دانشگاه لندن می‌گوید:

«در مجموع به نظر نمی‌رسد ویروس کرونا جهش‌های زیادی کرده باشد و بیشتر سویه‌های آن به هم شبیه هستند. این یعنی ویروس به خوبی با انسان سازگار است و با سرعت زیاد تغییر نمی‌کند. اما با اینکه در این مرحله از همه گیری تنوع‌های ژنتیکی کم هستند، ما چندین تنوع ژنتیکی شناسایی کرده‌ایم که مهم هستند و می‌توانند پیامدهای مهمی برای تشخیص، ساخت واکسن و روش‌های درمانی داشته باشند.»

محققان به دنبال نظارت ادامه دار بر چگونگی تطبیق دادن ویروس کرونا با انسان‌ها هستند و جهش‌های آن را تحت نظر گرفته‌اند تا از تاثیرات آن‌ها بر خصوصیات ویروس و انتقال پذیری آن آگاه شوند.

ویروس کرونا از زمان شیوع در چین در دسامبر سال گذشته میلادی، تاکنون به ۱۸۷ کشور و منطقه دنیا سرایت کرده و کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا با بدترین شیوع مواجه هستند. این ویروس تا لحظه درج مطلب بیش از ۲۸۶ هزار نفر را به کام مرگ فرو برده و بالغ بر ۴ میلیون نفر را بیمار کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی