ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اج کرومیوم
نرم افزار و اپلیکیشن

10 نکته که پیش از نصب مایکروسافت اج کرومیوم باید بدانید

مایکروسافت اج قرار بود جانشین خلف و ادامه‌دهنده موفقیت‌های اینترنت اکسپلورر باشد، اما این اتفاق هرگز نیفتاد. محدودیت‌هایی مثل عدم پشتیبانی از افزونه‌ها و ناسازگاری با بعضی وبسایت‌ها یک طرف، استفاده از موتور رندرینگ EdgeHTML که ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

مایکروسافت اج قرار بود جانشین خلف و ادامه‌دهنده موفقیت‌های اینترنت اکسپلورر باشد، اما این اتفاق هرگز نیفتاد. محدودیت‌هایی مثل عدم پشتیبانی از افزونه‌ها و ناسازگاری با بعضی وبسایت‌ها یک طرف، استفاده از موتور رندرینگ EdgeHTML که دست توسعه‌دهندگان را می‌بست هم از طرف دیگر سبب شد که مرورگر نسل حاضر مایکروسافت با آن استقبالی که انتظارش را می‌کشید مواجه نشود.

مرورگر اج کرومیوم منتشر شد؛ گوگل کروم در لباس مایکروسافت

اما حالا و با تحول بزرگی که در این مرورگر اتفاق افتاده اوضاع کمی امیدوارکننده‌تر شده. مایکروسافت چندی پیش نسخه جدیدی از این مرورگر بر مبنای انجین کرومیوم را منتشر کرده که عملکرد به مراتب بهتری از نسخه‌های قبلی به نمایش می‌گذارد. اگر تا حالا مایکروسافت اج کرومیوم را امتحان نکرده‌اید، باید بدانید که با محصول کاملا متفاوتی نسبت به قبل مواجه هستید و ویژگی‌هایی در آن هست که باید از آن‌ها مطلع بوده و یادشان بگیرید.

در این مقاله 10 ویژگی برجسته مایکروسافت اج کرومیوم را با هم مرور می‌کنیم.

1. انتقال داده‌های سایر مرورگرها به اج کرومیوم

اج کرومیوم

شاید بد نباشد که در شروع استفاده از اج کرومیوم داده‌های سایر مرورگرها را به آن منتقل کنید. این طوری کمی سریع‌تر به آن عادت خواهید کرد. خوشبختانه مایکروسافت اج کرومیوم اجازه می‌دهد که تمام تاریخچه، بوکمارک‌ها، رمزهای عبور ذخیره‌شده، تنظیمات و حتی‌ تب‌های باز و افزونه‌ها را از مروگر گوگل کروم به آن منتقل کنید. امکان دریافت همین داده‌ها از فایرفاکس و سافاری هم وجود دارد.

برای این کار باید مسیر Settings>Profiles>Import Browser Data را دنبال کنید. از اینجا با انتخاب مرورگر می‌توانید به انتقال دیتا بپردازید.

2. استفاده از فروشگاه افزونه‌های کروم

اج کرومیوم

مایکروسافت اج کرومیوم از موتور رندرینگ گوگل کروم استفاده می‌کند. بنابراین تعجبی ندارد که از افزونه‌های نوشته شده برای این مرورگر هم پشتیبانی به عمل آورد. با این حساب اگر به آدرس فروشگاه افزونه‌های کروم مراجعه کنید دریایی از افزونه‌های خوب و جذاب و کاربردی پیش روی شماست.

3. استفاده از حالت تاریک

اج کرومیوم

چند وقتی هست که ویندوز 10 و مک او اس از حالت تاریک به طور سراسری پشتیبانی می‌کنند. خوشبختانه اج کرومیوم هم از این قاعده پیروی کرده و حالت تاریک کامل و یکپارچه را در میان قابلیت‌هایش گنجانده است. برای فعالسازی حالت تاریک باید مسیر Settings > Appearance > Theme را دنبال کرده و از این جا روی دارک مود کلیک کنید.

حالت تاریک اج کرومیوم به طور دستی فعال می‌شود اما شاید بد نباشد که مایکروسافت فعالسازی دارک مود بر اساس زمان روز را هم در نسخه‌های بعدی مد نظر قرار دهد.

4. شخصی‌سازی صفحه خانگی

اج کرومیوم

صفحه خانگی اج کرومیوم در حالت پیش‌فرض صفحه بسیار شلوغیست که شاید همه از آن خوششان نیاید. از نوار ابزار بینگ گرفته تا آخرین سایت‌های بازدید شده و تصاویر بک‌گراند و مرورگر اخبار مایکروسافت اجزایی هستند که در این صفحه مشاهده می‌کنید.

ولی خوشبختانه امکان تغییر این چینش برایتان وجود دارد. کافیست روی آیکن چرخ‌دنده در صفحه خانگی کلیک کنید تا بتوانید بین سه حالت Focused (صفحه نسبتا خالی و مرتب)، Inspirational (همراه با والپیپر) و Informational (با تمرکز روی اخبار) برای صفحه خانگی جا به جا شوید. حتی گزینه Custom برای شخصی‌سازی را هم در اختیار دارید که احتمالا آن را بیشتر از سایر گزینه‌ها دوست داشته باشید.

5. شخصی‌سازی خبرها

اج کرومیوم

مایکروسافت نیوز، رقیب مستقیم گوگل نیوز محسوب می‌شود که در اج کرومیوم نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کند. این گردآورنده خبر در گوشه سمت راست صفحه خانگی مرورگر جا خوش کرده که امکان شخصی‌سازی آن بدست کاربر سپرده شده است. برای این کار کافیست با ورود به مایکروسافت نیوز وارد تب Personalize شده و سپس در منوی My Interest موضوعات خبری مورد علاقه‌تان را اضافه یا مواردی که نمی‌خواهید را حذف کنید.

6. ذخیره پست‌های خبری برای مطالعه در زمانی دیگر

اج کرومیوم

اگر در مرورگر مشغول کاری باشید و اخبار پشت هم از راه برسند، همیشه می‌توانید آن‌ها را برای مرور در زمانی که سرتان خلوت شد ذخیره کنید. با اشاره روی آیکن سه‌نقطه‌ای زیر هر خبر، گزینه Save for later را بزنید تا خبر در پوشه Personalize و قسمت Saved Stories ذخیره شود.

7. استفاده از حالت مطالعه

اج کرومیوم

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی اج کرومیوم حالت مطالعه تمام و کمال آن است که نه فقط فونت و رنگ پس‌زمینه را برای مطالعه مقالات بهینه‌سازی می‌کند، بلکه تمام تبلیغات و آیتم‌های اضافی صفحه را هم برایتان کنار می‌زند تا تجربه مطالعه بسیار لذتبخش و سرشار از آرامشی داشته باشید.

8. سنجاق کردن تب‌های مهم

اج کرومیوم

در اج کرومیوم می‌توانید تب‌های مهم را سنجاق کنید. کافیست روی هر تب باز راست کلیک کرده و سپس گزینه Pin را بزنید. با این کار تب مد نظر شما به طور ثابت در گوشه سمت چپ کادر قرار می‌گیرد تا هر بار که مرورگر را باز می‌کنید، به طور خودکار رفرش شود و نیازی به تایپ آدرس نداشته باشید.

9. استفاده از ویژگی Collections

اج کرومیوم

ویژگی Collections در واقع یک مدیریت‌کننده بوکمارک مدرن به شمار می‌آید. با آن می‌توانید حجم وسیعی از صفحات وب همراه با یادداشت‌های شخصی را در یک کلکسیون گردآوری کنید و به آن اسم مشخصی بدهید. این ویژگی برای تحقیق‌های دانشجویی و کاری کاربردهای زیادی دارد.

برای استفاده از Collections باید روی آیکن آن در مرورگر (که به شکل یک کارت با علامت + روی آن است) اشاره کنید.

10. بهینه‌سازی تنظیمات حریم شخصی

اج کرومیوم

اج کرومیوم در حالت پیش‌فرض ترکرهای مخرب را بلوکه می‌کند. اما اگر امنیت بیشتری می‌خواهید، استفاده از Strict Mode می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. برای تغییر دادن تنظیمات امنیتی مرورگر باید مسیر Settings > Privacy and Services را دنبال کنید. اینجا سه حالت Basic، Balanced و Strict پیش رویتان قرار می‌گیرد که هر کدام سطح مشخصی از امنیت را برایتان به ارمغان می‌آورند.

حواستان باشد که در صورت قرار دادن وضعیت امنیتی در حالت Strict ممکن است بخش‌هایی از بعضی وبسایت‌ها برایتان کار نکنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۶ آذر ۱۳۹۹

    سلام ممنون مفید بود

  • Big Heart for ever
    Big Heart for ever | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    یعنی نرم افزار جدید هست یا اینکه اپدیت نسخه ی microsoft edge?

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

      با توجه به اینکه انجین رندرینگش به کل عوض شده میشه گفت نرم افزار جدیدی به حساب میاد. اما یه سری خصوصیات خوب مایکروسافت اج قبلی رو با خودش به همراه داره.

  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    از مورد ۷ تا ۱۰ خیلی جالب بود. ولی کاش هسته مخصوص به خودش رو داشت و از هسته کروم استفاده نمیکرد.

  • Sina.a
    Sina.a | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    ممنون چون من از همین مرور گر بیشتر دنبال کننده تون هستم

مطالب پیشنهادی