۱۰ جاذبه گردشگری شگفت انگیز در ترکیه را ببینید

۱۰ جاذبه گردشگری شگفت انگیز در ترکیه را ببینید

ترکیه انواع مختلفی از مقاصد گردشگری برای توریست‌ها دارد. با جاذبه های گردشگری ترکیه که برای سیاحت در اختیار مسافران بومی یا خارجی قرار داده شده اند آشنا شوید؛ از گنبد و مناره که افق زیبای استانبول را پر می‌کند گرفته تا خرابه های رومی در امتداد سواحل غربی و جنوبی، از سواحل آنتالیا و استراحتگاه های ساحلی مدیترانه گرفته تا کوه های مه آلود شرق دریای سیاه.

با این که ترکیه در همسایگی شمال غربی کشور ما با تعداد بسیار زیادی از مکان‌های شگفت انگیز شما را دعوت به بازدید می‌کند اما ما در این مطلب می‌خواهیم شما را تنها با ۱۰ مقصد گردشگری برتر و جاذبه توریستی بی نظیر آشنا کنیم که سفر به ترکیه را برایتان پرخاطره می‌کند. شما باید این فهرست را تنها شروع یک تعطیلات عالی در ترکیه در نظر بگیرید.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه قیمت نجومی آپارتمان در تهران با ترکیه و سوئد

Aspendos Theatre

۱۰- تئاتر آسپندوس

آسپندوس یکی از بهترین تئاترهای باستانی حفاظت شده از نظر قدمت به شمار می‌رود. تئاتر آسپندوس در سال ۱۵۵ میلادی در زمان فرمانروایی امپراتور روم مارکوس اورئلیوس ساخته شد و در آن زمان می توانست بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تماشاگر را در خود جای دهد. از آنجا که فضای صحنه بعداً به عنوان کاروانسرا (یک کاروانسرای کنار جاده ای) در زمان سلجوقی مورد استفاده قرار گرفت اما به طور مداوم تعمیر و نگهداری می‌شد. به همین دلیل، تئاتر آسپندوس توانسته است تا به امروز سر پا  و سالم بماند و تقریباً هیچ یک از خصوصیات اصلی خود را از دست ندهد.

Patara Beach

۹- ساحل پاتارا

پاتارا ساحلی به طور ۱۴ کیلومتر (۹ مایل) است که یکی از طولانی ترین سواحل شنی در همه جای مدیترانه به شمار می‌رود. این ساحل فقط توسط ویرانه های باستانی لیکیان و روم باستان و همین طور تپه های شنی و نرم پشتیبانی می‌شود که هیچ ساختمان یا بنایی به جز یک کافه کوچک در اطراف آن قابل مشاهده نیست. علاوه بر این، ساحل پاتارا محل پرورش لاکپشت های در معرض خطر است. دهکده نزدیک پاتارا زادگاه سنت نیکلاس، اسقف بیزانس قرن چهارم، بود که بعدها به عنوان بابانوئل به افسانه‌ها پیوست.

این مطلب را هم بخوانید: با معروف ترین خیابان ها در ترکیه آشنا شوید

Pamukkale

۸- پاموکاله

پاموک کاله یا Pamukkale در زبان ترکی به معنی “قلعه پنبه” است. این قلعه منظره ای رویایی زیبا و غیر واقعی در غرب ترکیه دارد که به دلیل داشتن تراس های سفید معروف است. تراس ها از سنگ تراورتن ساخته شده اند؛ سنگی رسوبی که توسط آب با مواد معدنی بسیار زیاد از چشمه های آب رسوب شده است. هزاران سال مردم در استخرهای آن آب تنی یا غسل کرده اند. شهر یونان باستان هیِراپلیس در بالای چشمه های آب گرم توسط پادشاهان پرگامون (Pergamon) ساخته شده است. ویرانه‌های این حمام‌ها، معابد و دیگر بناهای یونان را می‌توان در این مکان مشاهده کرد.

Bodrum Castle

۷- قلعه بُدروم

قلعه بدروم واقع در شهر بدروم در جنوب غربی ترکیه است که در قرن ۱۵ توسط صلیبیون به عنوان قلعه سنت پیتر ساخته شد. اینجا یکی از بهترین آثار تاریخی جهان است که قدمت آن به دوران قرون وسطی باز می گردد. این قلعه اکنون با تمرکز روی موزه باستان شناسی زیر آب، به عنوان یک موزه فعالیت می کند. قلعه بدروم مشرف به دریای داخلی بدروم است که مملو از میلیون ها دلار صنایع دستی دریانوردی و قایقرانی است.

این مطلب را هم بخوانید: در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

Mount Nemrut

۶- کوه نمروت

نمروت کوهی با ارتفاع ۲۱۳۴ متر (۷،۰۰۱ فوت) در جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی شهر ادیامان واقع شده است. در سال ۶۲ قبل از میلاد مسیح، پادشاه آنتیوکوس اول تئوس کاماژین یک آرامگاه مقبره ای ساخت که توسط مجسمه های عظیمی از خودش، دو شیر، دو عقاب و خدایان مختلف یونانی و فارسی در بالای کوه بنا شده است. از زمان ساخت آنها، به تدریج سرها از روی اجساد به زمین افتاده و در سراسر این مکان پراکنده شده‌اند. قله کوه نمروت منظره ای عالی از کوه های اطراف را پیش چشم شما می‌کشد. جذابیت اصلی تماشای طلوع آفتاب از تراس شرقی است که به سرهای بی‌بدن مجسمه‌ها یک رنگ نارنجی زیبا می‌بخشد و بر حس رمز و راز آن مکان می‌افزاید.

Oludeniz

۵- اولودنیز

اولودنیز یک دهکده کوچک در ساحل جنوب غربی دریای اژه است. اینجا یک خلیج ماسه ای منزوی در دهانه اولودنیز در یک تالاب آبی است. این ساحل به دلیل سایه‌های مدهوش کننده‌ی فیروزه‌ای رنگش مشهور است و یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی در سواحل دریای مدیترانه محسوب می‌شود. همچنین، این مکان به دلیل چشم اندازهای بی نظیر پانوراما و وسیع به عنوان یکی از بهترین مکان‌های جهان برای پاراگلاید در نظر گرفته شده است.

این مطلب را هم بخوانید: چرا صبحانه های ترکیه در دنیا بی نظیر هستند؟

Blue Mosque

۴- مسجد آبی

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی در استانبول با شش مناره و معماری وسیع خود، از نمای بیرون بسیار تأثیر گذار است. با این که هنوز هم از مسجد آبی در کاربرد اصلی آن یعنی مسجد بهره برده می‌شود اما به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری استانبول تبدیل شده است. این بنا بین سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ ساخته شده و مانند بسیاری دیگر از مساجد حاوی مقبره خود مؤسس است. در داخل مسجد، سقف بلند با ۲۰ هزار کاشی آبی با الگوهای مختلف روکش شده که نام پرآوازه این مسجد از آن نشات گرفته است.

Library of Celsus

۳- کتابخانه کلسوس

ویرانه‌های اِفِسوس یک جاذبه گردشگری محبوب در سواحل غربی ترکیه به شمار می‌رود. شهر اِفِسوس روزگاری معبد آرتمیس، یکی از هفت عجایب جهان باستان بود که توسط اوباش به رهبری اسقف اعظم قسطنطنیه در سال ۴۰۱ میلادی ویران شد. برخی از ساختارها هنوز هم قابل مشاهده هستند؛ از جمله تئاتر بزرگ و کتابخانه کِلسوس. این کتابخانه در حدود سال ۱۲۵ میلادی ساخته شده است تا ۱۲ هزار طومار را در خود ذخیره کند و به عنوان مقبره‌ای ارزشمند برای کلسوس، فرمانروای آسیا محسوب شود. این ویرانه با دقت زیاد در دهه ۱۹۷۰ بازسازی شد تا حالت پر زرق و برق و شکوه قبلی خود را طبق قطعات اصلی اش بازگرداند.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای سفر زمینی به شهر دیدنی ترابزون ترکیه

Goreme Fairy Chimneys

۲- دودکش های جن در گورمه

شهر کاپادوکیا به دلیل سازه‌های عجیب و شگفت انگیز سنگ طبیعی و میراث تاریخی بی نظیرش معروف است. یکی از بهترین مکان ها برای دیدن این سازه‌های عجیب و غریب، شهر Göreme گورِمِه است که در بین تعداد زیادی از مخروط‌های توف واقع شده است و به آن دودکش‌های جن یا پری می‌گویند. دودکش های جن در نتیجه فرسایش باد و آب با دو لایه آتشفشانی مختلف شکل گرفته است: یک لایه ضخیم از توف (خاکستر آتشفشانی تلفیقی) که توسط یک لایه نازک از بازالت پوشانده شده و در برابر فرسایش مقاوم‌تر است. به دلیل سهولت در تراشیدن داخل توف، بسیاری از دودکش‌های پری در کاپادوکیا طی قرن‌ها خالی از سکنه شدند تا خانه ها، کلیساها و تأسیسات انباری ایجاد کنند.

#1 of Tourist Attractions In Turkey

۱- ایا صوفیه

حاجیا صوفیه یا ایا صوفیه در اصل یک کلیسای بزرگ واقع در استانبول بود که برای امپراتور روم شرقی جوستینین اول در قرن ششم ساخته شد. یک شاهکار عالی مهندسی رومی با گنبد عظیم (به قطر ۳۱ متر یا ۱۰۲ فوت) که برای بیش از یکهزار سال بزرگترین فضای محصور در جهان به شمار می‌رفت. این کلیسا توسط صلیبیون چهارم در سال ۱۲۰۴ غارت شد و در قرن ۱۵ وقتی عثمانی‌ها شهر استانبول را فتح کردند، از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد. ایا صوفیه در سال ۱۹۳۵ به موزه مبدل شد و اکنون یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه به حساب می‌آید.

منبع: touropia
یک نظر

ورود

  • رضا اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹

    استانبول زیبا …
    کاش نحوه دسترسی به آیتم های اولی هم میدادید
    فکر کنم با استانبول فاصله داشته باشن