ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قطعات راکت غول پیکر چین احتمالا در آفریقا سقوط کرده است

هسته راکت Long March 5B چین بازگشت کنترل نشده‌ای را تجربه و با زمین برخورد کرد. این قطعه با ۳۰ متر طول و ۴.۵ متر عرض و حدود ۲۰ تن وزن، بزرگ ترین قطعه زباله ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

هسته راکت Long March 5B چین بازگشت کنترل نشده‌ای را تجربه و با زمین برخورد کرد. این قطعه با ۳۰ متر طول و ۴.۵ متر عرض و حدود ۲۰ تن وزن، بزرگ ترین قطعه زباله فضایی است که پس از حدود سه دهه از مدار نزدیک زمین (LEO) به شکل کنترل نشده با سطح زمین برخورد می‌کند.

گزارشات اولیه حاکی از آنند که هسته ۲۰ تنی راکت چینی‌ها در نزدیکی سواحل غربی آفریقا و در اقیانوس اطلس سقوط کرده است. اما گزارشات جدیدی که در شبکه‌های اجتماعی و چندین خبرگزاری آفریقایی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند که قطعاتی از این راکت احتمالا در ساحل عاج پخش شده است.

سقوط هسته راکت Long March 5B با زمین
رسانه‌های محلی از سقوط قطعه‌ای ۱۲ متری در روستای Mahounou ساحل عاج گزارش کرده‌اند.

راکت‌ها معمولا از چندین مرحله تشکیل شده‌اند که مرحله اول آن‌ها را چند دقیقه پس از پرتاب تا قسمتی از جو زمین حمل می‌کند و سپس مرحله دوم محموله را به مدار می‌برد. اما راکت «Long March 5B» از یک مرحله مرکزی و چهار بوستر تشکیل شده بوده که آن را از سکوی پرتاب به فضا حمل کرده‌اند.

این اولین باری نیست که قطعاتی از راکت‌های ساخت چین سقوط کنترل نشده را به طرف زمین تجربه می‌کنند. ماه مارس بوستر راکت Long March 3B در استان گوئیژو سقوط کرد. سال گذشته نیز همین راکت دو ماهواره را به مدار حمل کرد ولی قطعاتی از بوستر آن در نزدیکی سکوی پرتاب سقوط کردند.

سال ۲۰۱۸ باز هم بوستر راکت Long March 3B پس از جدا شدن از راکت و حین بازگشت به زمین در نزدیکی شهر کوچکی در استان گوانگشی چین منفجر شد. بوسترها علاوه بر برخورد با نیروی باورنکردنی با زمین و به خطر انداختن جان انسان‌ها، معمولاً حاوی مواد آتش زا، سمی و بسیار سرطان زا «هیدرازین» هم هستند.

راکت «Long March 5B» اواسط اردیبهشت ماه برای حمل نمونه اولیه کپسول سرنشین دار از ایستگاه Wenchang چین به فضا پرتاب شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی