ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا از «توافقنامه آرتمیس» برای استخراج منابع ماه رونمایی کرد

«آژانس فضایی آمریکا» از مجموعه اصول و استانداردهای اکتشاف در ماه و استخراج منابع آن با عنوان «توافقنامه آرتمیس» (Artemis Accords) پرده برداری کرد. ناسا امیدوار است کشورهای دیگر با این اصول موافقت کرده و ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۵

«آژانس فضایی آمریکا» از مجموعه اصول و استانداردهای اکتشاف در ماه و استخراج منابع آن با عنوان «توافقنامه آرتمیس» (Artemis Accords) پرده برداری کرد. ناسا امیدوار است کشورهای دیگر با این اصول موافقت کرده و راه برای استخراج منابع ارزشمند این کره باز شود.

توافقنامه آرتمیس در پی دستور ماه گذشته ترامپ برای تعیین استراتژی های اکتشاف در ماه و با همکاری ناسا و «انجمن ملی فضایی کاخ سفید»، «وزارت خارجه» و «وزارت بازرگانی» آمریکا تدوین شده است «جیم برندستاین»، مدیر ناسا در جریان رونمایی از این اصول اهداف آنرا بدین شکل عنوان کرد:

ما می خواهیم شاهد رفتن شرکت های خصوصی به ماه باشیم و دوست داریم در برنامه آرتمیس شرکای بین المللی به ماه ملحق شوند. عملی شدن ماموریت شرکت های خصوصی و ناسا به مریخ نیازمند الزامات بسیار بسیار دقیقی برای رفتن به دیگر نقاط فضا است.

به گفته برندستاین هدف آنها تغییر معاهده «فضای بیرونی» سال ۱۹۶۷ نیست. این معاهده برای استفاده صلح آمیز از فضای خارج زمین تشکیل شده است. به گفته مدیرعامل ناسا توافقنامه آرتمیس با پیمان مذکور تداخل نداشته و به عنوان چارچوبی جدید برای تعیین نحوه استخراج از ماه و استفاده از آن به کار می رود.:

«همان اصولی که مبنای استفاده از منابع آبی بین المللی را مشخص کرده باید در مورد فضا و سطح ماه نیز به کار برده شود.»

شرکای فعلی ناسا در پروژه «دروازه ماه» شامل ژاپن، کانادا و سازمان فضایی اروپا می شود اما توافقنامه آرتمیس روی همکاری با کشورهایی تمرکز کرده که در حال حاضر از فضا بهره برداری می کنند. سازمان های امضا کننده این معاهده اعلام نشده اند اما برندستاین به احتمال همکاری استرالیا، امارات و لوکزامبورگ در برنامه آرتمیس اشاره کرده است. وی همچنین با اشاره به سقوط کنترل نشده قطعات راکت چینی یکی دیگر از اهداف توافقنامه آرتمیس را اطمینان از امنیت فعالیت‌های فضایی عنوان کرد:

«این سقوط می توانست بسیار خطرناک باشد و خوش شانس بودیم که به کسی صدمه ای نرسید. ما به چارچوبی برای تضمین امنیت فعالیت های فضایی نیاز داریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali Hatami
    Ali Hatami | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بشر دستش به هر جا برسه، تر میزنه توش

مطالب پیشنهادی