ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کنترل سلول با نور ممکن شد؛ ابزار جدیدی برای درمان بیماری‌ها

تیمی بین المللی از محققان برای نخستین بار به روشی برای کنترل عملکرد داروها از طریق نور دست پیدا کرده اند. با این روش می توان سلول هایی را تحت فرمان درآورد که پیش از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

تیمی بین المللی از محققان برای نخستین بار به روشی برای کنترل عملکرد داروها از طریق نور دست پیدا کرده اند. با این روش می توان سلول هایی را تحت فرمان درآورد که پیش از این خارج از دسترس تلقی می شدند.

به گفته محققان آلمانی، ژاپنی و آمریکایی تا کنون دارویی برای هدف گرفتن «اکتین» وجود نداشت چرا که این پروتئین در تمام بدن از جمله به مقدار فراوان در ماهیچه ها یافت می شود.در روش جدید اما اکتین تنها در نواحی خاصی که در معرض نور قرار گرفته، هدف گرفته می شود و بدین ترتیب اثر دارو به مراتب بیش از روش های قبلی است.

از آنجا که اکتین بخشی حیاتی از ساختار سلولی است، می توان سلول ها را به صورت جداگانه و با دقتی در حد ۱۰ میکرومتر تحت تاثیر قرار داد و برای مثال حرکت سلول ها در سطح خاصی را کنترل کرد.

در این پژوهش محققان گونه ای از مواد طبیعی به نام «Optojasp» را سنتر کردند که دینامیک اسکلت سلولی اکتین در ارگانیسم را محکم می کند. در آزمایشات صورت گرفته ساختار این ماده پس از قرار گرفتن در معرض نور بنفش تغییر می کند. پس از مدتی که نور سبز روی آن تابانده می شود دوباره ساختار به حالت غیر فعال و دینامیک طبیعی باز می گردد.

پس از جذب این ماده توسط سلول ها می توان از طریق نور آنها را به صورت مجزا کنترل کرد. محققان کاربردهای آتی این دستاورد را بدین ترتیب عنوان می کنند:

«در آینده می توان از این روش برای درمان بیماری ارگان هایی که به راحتی در معرض نور قرار می گیرند مثل چشم یا پوست بهره برد. دیگر کاربرد این تکنیک به بازسازی عصبی مربوط می شود که از طریق تحریک سلول های عصبی خاص برای رشد صورت می گیرد.»

محققان همچنین به مزایای این روش به عنوان ابزاری در زیست شناسی اشاره می کنند. به گفته آنها این مولکول ها مطالعه سیستم های بیولوژیکی را به کمک پروتئین های حساس به نور تسهیل می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfan
    Erfan | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    WTF!

مطالب پیشنهادی