ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: می‌خواهیم تا پایان سال ۴۰۰ هزار گوشی داخلی تولید کنیم

«محمدجواد آذری جهرمی» در مراسم روز جهانی ارتباطات که به صورت آنلاین با همراهی معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد اعلام کرد که وزارت ارتباطات قصد دارد به تولید ۴۰۰ هزار گوشی بومی در سال ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۹

«محمدجواد آذری جهرمی» در مراسم روز جهانی ارتباطات که به صورت آنلاین با همراهی معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد اعلام کرد که وزارت ارتباطات قصد دارد به تولید ۴۰۰ هزار گوشی بومی در سال جاری برسد. او همچنین اذعان داشت ترافیک شبکه ملی اطلاعات در شیوع ویروس کرونا به شدت افزایش پیدا کرده است. به باور او این مساله نشان می‌دهد مردم از سرویس‌های بومی همچون VODها استقبال خوبی داشته‌اند. خبر مهم دیگری که جهرمی امروز داد این بود که تا پایان سال ۹۹ پنج میلیون پورت VDSL در ۸ کلان‌شهر راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به نیاز سالانه‌ی ۱۲ میلیون گوشی در کشور اعلام کرد که وزارت ارتباطات با کمک دو شرکت ایرانی قصد دارد که به ظرفیت ۴۰۰ هزار گوشی در سال برسد: «پیش از تحریم‌ها قرار بود یک شرکت خارجی مطرح در زمینه تولید گوشی وارد ایران شود و مذاکرات نهایی برای حضور این شرکت در مرکز اقتصادی پیام نیز انجام شده بود اما با اعمال مجدد تحریم‌ها، شرایط برگشت.»

جهرمی تاکید دارد که آنها یک بودجه پانصد میلیون تومانی برای باندلینگ گوشی‌ها به همراه اپراتورها نیز در نظر گرفته‌اند تا اپراتورها بتوانند گوشی‌های را از دم قسط به دست مشتریان خود بدهند: «اما بانک مرکزی در این زمینه مشکلاتی دارد که از رییس جمهوری خواستیم در این خصوص دستوراتی بدهند تا مشکلات حل شوند.»

او تاکید دارد که وزارت ارتباطات با کمک وزارت صنعت، محدودیت‌هایی در واردات برخی کالاها که در داخل ایران تولید می‌شود انجام داده تا از تولید ملی حمایت کند.

به گفته جهرمی ‌توسعه زیرساخت ابری دیتا سنترها،‌ تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی،‌ تولید مودم داخلی برای اتصال به ۲.۵ میلیون پورت VDSL در سال ۹۹،‌ پیگیری و اجرای سه طرح ملی، تدوین بسته های تسهیل حقوقی از برنامه های کلان پیش روی وزارت ارتباطات است.

وی با تاکید بر این که دولت الکترونیک در زمان شیوع کرونا توانسته نقش خود را ایفا کند، افزود: «به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۷ میلیون‌فقره وام ۱ میلیونی به مردم تخصیص پیدا کرد بدون این که یک مراجعه حضوری به بانک یا مراکز دیگر شکل بگیرد. مردم با ارسال یک پیامک توانستند وام خود را دریافت کنند. این مساله نشان می دهد که اگر بخواهیم یا مجبور شویم زیرساخت لازم برای این کار را داریم.»

وزیر ارتباطات با ذکر این نکته که کیفیت سرعت اینترنت با شیوع ویروس کرونا بسیار کاسته شده بود اما امروزه شرایط بهتری را تجربه می‌کند اعلام کرد که دو هزار گیگابیت به شبکه ملی اطلاعات ظرف یک هفته اضافه شده است: «اپراتورهای موبایل ۴۰ درصد به هسته اصلی خود اضافه کردند.»

به گفته جهرمی هدف گذاری شده تا پایان سال ۹۹ پنج میلیون پورت VDSL راه اندازی کنند: «در ۸ کلانشهر این کار را اجرا خواهیم کرد.»

جهرمی همچنین درباره وضعیت اینترنت سیار و ثابت در کشور در ایام پیش از شیوع کرونا و پس از آن آماری را ارائه کرد:

«ترافیک شبکه ملی اطلاعات در حوزه دیتا ۱۶.۲ پتابایت در روز بوده و در اسفند ماه به ۲۰.۷۲ پتابایت و در فروردین ۲۳.۴ پتابایت رسیده است. این افزایش ترافیک اما کاهش سرعت و تجربه کیفیت را نیز برای مردم آورده است. در بهمن ماه ده و نیم مگابیت و در اسفند ماه به ۶ مگابیت و در اردیبهشت ما به ۹.۵ مگابیت ( تهران همچنان روی ۶.۵ مگابیت) رسیده است. طبق سند شبکه ملی اطلاعات این عدد باید در سراسر کشور ۱۰ باشد و به زودی به آن می‌رسیم.»

به گفته جهرمی ترافیک شبکه ثابت اما وضعیت پایدارتری داشته است: «۸.۲۶ پتابایت در اسفند ماه به ۱۱.۴۲ در اردیبهشت ماه رسیده است. چالش‌های سرعت در شبکه خانگی کمتر بوده و متوسط سرعت ۶ مگابیت در بهمن ماه حالا به ۵.۸ مگابیت رسیده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Farzad6058
    Farzad6058 | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    کم کم دیگه خرید گوشی غیر ایرانی رو جرم حساب میکنن و هرکی تو خیابون غیر جی ال ایکس دستش بود رو میگیرن جریمش میکنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی