ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

زیان ۱۷.۷ میلیارد دلاری سافت‌بنک در پی سرمایه‌گذاری ناموفق در استارتاپ‌ها

گروه «سافت‌بنک» (Softbank) اعلام کرد که کسب و کار «ویژن فاند» (Vision Fund) حدود ۱۷.۷ میلیارد دلار در سال مالی گذشته ضرر کرده که بدترین زیان در تاریخ ۳۹ ساله این شرکت ژاپنی به شمار ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

گروه «سافت‌بنک» (Softbank) اعلام کرد که کسب و کار «ویژن فاند» (Vision Fund) حدود ۱۷.۷ میلیارد دلار در سال مالی گذشته ضرر کرده که بدترین زیان در تاریخ ۳۹ ساله این شرکت ژاپنی به شمار می‌رود.

بر اساس بیانیه سافت بنک که امروز منتشر شد، این شرکت زیان عملیاتی کلی ۱۲.۶ میلیارد دلاری و زیان خالص ۸.۹ میلیون دلاری را در سال مالی منتهی به مارس ثبت کرده است.

صندوق ۱۰۰ میلیارد دلاری ویژن فاند که سال گذشته میلادی یکی از منابع اصلی سودآوری سافت‌بنک بود حالا به دردسر بزرگی برای موسس آن یعنی «ماسایوشی سان» تبدیل شده است. اوبر و شرکت ارائه دهنده فضای کار اشتراکی یعنی WeWork با عملکرد نا امیدکننده تأثیر زیادی بر زیان‌های این شرکت ژاپنی گذاشته‌اند.

سافت‌بنک

به گفته سافت‌بنک، افت قیمت سهام اوبر به تنهایی ۵.۲ میلیارد دلار به ویژن فاند در بازه یاد شده زیان وارد کرده و پس از آن WeWork با ثبت زیان ۴.۶ میلیاردی در رده بعدی قرار گرفته است. باقی شرکت‌ها نیز در مجموع ۷.۵ میلیارد دلار به این گروه زیان وارد کرده‌اند. با این اوصاف ۷۵ میلیارد دلاری که گروه ویژن فاند تا تاریخ ۳۱ مارس در ۸۸ استارتاپ سرمایه گذاری کرده بود، حالا ۶۹.۶ میلیارد دلار ارزش دارد.

یکی از شرکت‌هایی که زیان مالی قابل توجهی دیده، WeWork است. این شرکت ارائه دهنده فضای کار اشتراکی به خاطر شیوع ویروس کرونا و عدم تمایل کارکنان به حضور در جمع، حالا ۲.۹ میلیارد دلار ارزش گذاری شده که بیش از ۹۰ درصد نسبت به دوران اوج کاهش نشان می‌دهد. سافت‌بنک بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری سافت بنک در هتل‌های زنجیره‌ای Oyo Hotels & Homes نیز خوش یمن نبوده و این شرکت هندی کارکنان خارجی را به خاطر شیوع کرونا کاهش داده است.

اوبر، شرکت دیگری که سافت بنک در آن سرمایه گذاری کرده نیز روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و سهام آن با ۲۸ درصد زیر قیمت عرضه اولیه سهام (IPO) مبادله می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی