ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ سپارکس در پی ایجاد اعتماد بین خریداران و فروشندگان آنلاین است

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، اینکه خرید اینترنتی از یک فروشگاه مجازی در شبکه‌های اجتماعی و آگهی داشته باشید و سرتان کلاه برود؛ چه به عنوان خریدار چه به عنوان فروشنده. گاهی پیش می‌آید ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، اینکه خرید اینترنتی از یک فروشگاه مجازی در شبکه‌های اجتماعی و آگهی داشته باشید و سرتان کلاه برود؛ چه به عنوان خریدار چه به عنوان فروشنده. گاهی پیش می‌آید کالایی می‌خرید و بعد از پرداخت وجه، هیچ وقت رنگ کالا را نمی‌بینید و گاهی بعد از خرید و تست متوجه می‌شوید که کالا تقلبی یا خرابی برایتان ارسال شده است. از آنسو ممکن است فروشنده باشید و نتوانید پول خودتان را از خریدار بگیرید و او را هم پیدا نکنید. مشکلات داد و ستد در فضای مجازی همین است و سپارکس (Separex) برای حل این مشکل شروع به فعالیت کرده است.

تیم سپارکس خودشان زخم خورده این نوع کلاهبرداری‌ها هستند و بعد از اینکه فهمیدند بسیاری از اطرافیانشان نیز به همین مشکلات برخوردند،‌ تصمیم گرفتند تا برای ایمن سازی معاملات آنلاین در بازار تجارت الکترونیک آستین بالا بزنند. «هیربد لطفیان» و «نسترن کچچیان» موسس‌های سپارکس به شمار می‌آیند و با استارتاپ فین‌تکی خود قصد دارند تا حلقه مفقوده‌ای به اسم اعتماد را در خریدهای اینترنتی پیدا کنند.

آنها مجوزهای لازم از جمله ای‌نماد را گرفتند و حالا شش ماهی است که در این حیطه فعالیت می‌کنند. ماموریت آنها نبرد با کلاهبرداران اینترنتی است و اعتقاد دارند فعالیت‌شان خبر بدی برای این دسته از افراد خواهد بود چرا که آنها «تامین‌کننده امنیت» هستند.

این سرویس در واقع با قرار گرفتن میان فروشنده و خریدار، نقش معتمد را بازی می‌کند و تا همه چیز از سوی هر دو طرف تایید نشود، انتقال پول صورت نمی‌گیرد. به این صورت که خریدار، وجه را در اختیار سپارکس به امانت می‌گذارد و خرید می‌کند. وقتی فروشنده، کالا را به خریدار انتقال داد، او تایید می‌کند که داد و ستد به درستی انجام شده و حالا سپارکس، پول را به فروشنده انتقال می‌دهد. اگر هم در این میان، تخلفی صورت گیرد، داد و ستد باطل می‌شود و پول و کالا به صاحبان خود بازگردانده می‌شود.

لطفیان درباره جزییات کار این پلتفرم با به دیجیاتو چنین می‌گوید: «فروشندگان در سیستم ما احراز هویت می‌شوند و خریداران می‌توانند از فروشندگان مهلت تست بخواهند تا کالایی که به دستشان می‌رسد را امتحان کنند و تنها در صورت رضایت کامل است که وجه به فروشنده داده می‌شود.» او می‌گوید آنها آنسو ماجرا یعنی فروشندگان را نیز در نظر گرفته‌اند: «فقط زمانی که کل مبلغ کالا توسط خریدار تامین شده باشد، فروشنده کالای خود را ارسال می‌کند.»

لطفیان می‌گوید سقف خریدهای اینترنتی در پلتفرم آنها ۲۵ میلیون تومان خواهد بود و تنها کالاهای مجاز در این سرویس به خرید و فروش خواهند رسید.

او باور دارد که آنها امکاناتی در اختیار فروشندگان و مشتریان قرار می‌دهند تا به یک معامله مطمئن برسند:‌ «تلاش ما این است که مردم را از انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی آگاه کنیم تا در مرحله اول، خود آنها با دقت بیشتری دادوستد کنند. ایجاد حس امنیت در مردم، اصلی‌ترین مسئولیت سپارکس است.»

اما خود اعتماد به سپارکس هم چالشی است که این مجموعه سعی کرده تا با داشتن مجوزهای لازم بتواند اعتماد کاربران را جلب کند. «کچچیان» در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید: «ما هم ای‌نماد دو ستاره گرفتیم و هم به جای اینکه از درگاه‌های واسطه استفاده کنیم از درگاه‌های بانکی معتبر کشور استفاده می‌کنیم و قرارداد رسمی با بانک ملت داریم.» کچچیان باور دارد هرچه از فعالیت سپارکس بگذرد، اعتماد مردم نسبت به آنها بیشتر خواهد شد: «نمی‌خواهیم وقتی مردم سرشان کلاه رفت به فکر استفاده از سپارکس بیفتند بلکه می‌خواهیم نوشداروی قبل از این اتفاق باشیم.»

کچچیان همچنین تاکید دارد که آنها در پایان وقت اداری هر روز، تمامی تراکنش‌هایی که به سرانجام رسیده باشند و مشکلی نداشته باشند را تسویه می‌کنند و این کار را روزانه انجام می‌دهند: «در واقع ما از خواب پول برخلاف برخی پلتفرم‌ها استفاده نمی‌کنیم.» او دلیل نداشتن اپلیکیشن برای این سامانه را نیز محیط امن‌تر وب معرفی می‌کند:‌ «موارد مشابه در حد جهانی نیز برای بیشتر برقرار کردن امنیت از بستر وب استفاده می‌کنند چرا که چالش در این بستر کمتر است و دست ما برای داشتن امنیت بیشتر کاربران بازتر.»

لطفیان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است روزی به سمت تبدیل شدن به یک سایت آگهی پیش بروند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «نه لااقل در برنامه فعلی قصد نداریم تبدیل به یک سایت درج آگهی شویم اما می‌توانیم به عنوان یک بازوی ایمن کننده برای تمامی سایت‌های فعال در این حوزه‌ها و یا حتی فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و کوچک و خانگی نیز ظاهر شویم.»

استارتاپ سپارکس می‌تواند بستری امن برای خریدهای اینترنتی ایجاد کند و نقش یک واسط معتمد را بازی کند تا با استفاده از آن، هر خرید اینترنتی مطمئن باشد و هم فروشنده و هم خریدار مطمئن باشند که یک معامله مناسب و به دور از مشکلات انجام می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با این سرویس می‌توانید از وبسایت رسمی آنها بازدید نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Arsin
    Arsin | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    شاید این سرویس بتواند در رضایت کاربران دیجی کالا از کالاهایی که تامین کننده آن خود دیجی کالا نیست، مفید باشد.

  • alternatiph
    alternatiph | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    چه عجب. یه استارت‌آپی که یه مشکل حال حاضر رو خیلی سریع حل میکنه. نوشداروی قبل از این اتفاق خیلی خوب بود. امیدوارم مردم بیشتر از این سرویس استفاده کنن

مطالب پیشنهادی