ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال دچار شدن بیماران کرونا به مشکلات روانی پس از بهبودی

مطالعات جدید نشان می‌دهند بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ممکن است حین بستری شدن و پس از بهبودی مشکلات روانی را تجربه کنند. محققان در این تحقیق دریافتند که از هر چهار بیمار مبتلا به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

مطالعات جدید نشان می‌دهند بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ممکن است حین بستری شدن و پس از بهبودی مشکلات روانی را تجربه کنند.

محققان در این تحقیق دریافتند که از هر چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان بستری می‌شود، یک نفر ممکن است حین مبارزه با بیماری هذیان گویی را تجربه کنند. تجربه این حالت در بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، رایج بوده و می‌تواند طول دوره درمان را افزایش داده و حتی منجر به مرگ شود.

عوارض طولانی مدت بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر مشخص نیست، بنابراین مشکلاتی مثل اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD)، خستگی مزمن، افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به بیماری های سارس و مرس بررسی شده و ممکن است قابل بسط دادن به بیماران کووید ۱۹ نباشد.

«Jonathan Rogers»، از محققان کالج دانشگاهی لندن و یکی از نویسندگان اصلی این تحقیق می‌گوید بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، حتی آن‌هایی که به نوع شدید دچار شده‌اند و به بستری شدن نیازمندند، به مشکلات روانی دچار نمی‌شوند، ولی با توجه به آمار بالای مبتلایان، تاثیری که این بیماری بر سلامت روانی می‌گذارد قابل توجه است.

محققان در این تحقیق داده‌های بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به بیماری های حاد تنفسی بستری شده در بیمارستان را بررسی کردند و متوجه شدند که از هر سه نفر بیمار بستری شده مبتلا به بیماری‌های سارس و مرس، یک نفر به طور میانگین پس از سه سال به اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) دچار می‌شود.

نرخ ابتلا به افسردگی و اضطراب نیز بالا بود و حدودا ۱۵ درصد از بیماران یک سال و یا مدت زمان بیشتر افسردگی را تجربه کردند. علاوه بر این ۱۵ درصد از بیماران برخی از علایم افسردگی و اضطراب را بدون معاینه بالینی بروز دادند. بیش از ۱۵ درصد از بیماران خستگی مزمن، نوسانات خلقی، اختلال خواب یا مشکل در تمرکز کردن و آسیب به تمرکز یا حافظه را تجربه کردند.

تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حین بستری شدن در بیمارستان نشانه‌های هذیان مثل پریشانی، اضطراب و دگرگونی هوشیاری را تجربه کردند. تقریباً ۲۸ درصد از بیماران مبتلا به سارس و مرس که در بیمارستان بستری شده بودند، پریشانی را تجربه کرده و شواهد نشان می‌دهند هذیان ممکن است در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز رایج باشد.

محققان همچنین دریافتند نگرانی بیش از حد در مورد کووید ۱۹ در طولانی مدت به مشکلات روانی شدیدتر منتهی خواهد شد و کادر درمان بیشتر از دیگر گروه‌ها در طولانی مدت به مشکلات شدید روانی دچار می‌شوند. آنها می‌گویند اثرات روانی طولانی مدت در همه بیماران دیده نمی‌شود و برای آگاهی بیشتر در این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی