ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دادگاه آمریکایی مدیران استارتاپ «پیمنت ۲۴» را به دور زدن تحریم‌ها متهم کرد

ماجرای تعطیلی ناگهانی استارتاپ «پیمنت ۲۴» و وضعیت یکی از مدیرانش در یک سال اخیر تبدیل به یکی از علامت سوال‌های مهم در اکوسیستم استارتاپی ایران شده بود. اکنون «وال استریت ژورنال» گزارش داده است ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۳

ماجرای تعطیلی ناگهانی استارتاپ «پیمنت ۲۴» و وضعیت یکی از مدیرانش در یک سال اخیر تبدیل به یکی از علامت سوال‌های مهم در اکوسیستم استارتاپی ایران شده بود. اکنون «وال استریت ژورنال» گزارش داده است که «سجاد شهیدیان» از انگلیس به آمریکا منتقل و در دادگاه به دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم شده است.

جرم اعلام شده از سوی دادگاه فدرال مینه‌سوتا علیه شرکت «Payment24» و دو مدیر ارشد آن، «ارتکاب جرایم مرتبط با پولشویی، سرقت هویت و فعالیت‌های متقلبانه الکترونیکی» و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

آنطور که روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است، دادستان‌های آمریکایی روز دوشنبه (دیروز) شهیدیان 33 ساله، موسس و مدیر این شرکت را به دادگاه احضار کردند اما او در دادگاه اعلام کرد که هیچ جرمی مرتکب نشده و بیگناه است.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، شهیدیان پیش‌تر با درخواست آمریکایی‌ها در کشور انگلیس بازداشت و سپس به آمریکا منتقل شده بود. ظاهرا شهیدیان سفری به انگلیس داشته که در آن‌جا بازداشت می‌شود.

طبق این گزارش، دادستان‌های آمریکایی این شرکت را که در ایران دفاتر و ۴۰ کارمند داشته متهم کرده‌اند و اتهام آنها کمک به شهروندان ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ بوده تا برای آنها نرم افزارهای رایانه‌ای، مجوزهای نرم افزاری و سرورهای رایانه‌ای تهیه شود.

دادستان‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که این شرکت از طریق وبسایت خود بسته‌ای شامل یک حساب کاربری پرداخت اینترنتی پِی پَل (PayPal)، یک آدرس اینترنتی از امارات متحده عربی، کارت هدیه ویزا و یک کارت هویت جعلی و قبض اعلام وصول به کاربران می‌فروخته تا به مشتریان ایرانی برای خرید آنلاین خدمات و کالاها از آمریکا کمک کند.

گفتنیست انجام پرداخت‌های دانشجویی مانند اپلیکیشن فی یا ثبت‌نام آزمون‌های بین‌المللی، پرداخت‌های ارزی از طریق حساب‌های پی‌پال، وبمانی، بیت‌کوین و اسکریل، خرید از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های خارجی، پرداخت هزینه وقت سفارت، نقد کردن درآمدهای ارزی و بسیاری از خدمات ارزی دیگر توسط این مجموعه ارائه می‌‌شد.

طبق ادعای دادستان‌های آمریکایی، این دو شهروند ایرانی به شرکت‌های آمریکایی درباره مقصد کالاها و خدمات خریداری شده، اطلاعات غلط دادند و از گذرنامه های جعلی استفاده کردند و از این حیث مجرم به حساب می‌آیند.

توییت سفیر وقت ایران در لندن، که پیشتر در رابطه با وضعیت مدیر پیمنت ۲۴ توضیحاتی داده بود.

پیش‌تر «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر وقت ایران در لندن نیز در توییتر اعلام کرده بود که در جریان این پرونده است و سعی دارند به مدیر پیمنت ۲۴ کمک کنند اما از رسانه‌ای کردن این موضوع به درخواست خود شهیدیان امتناع ورزیده‌اند. پیگیری‌های دیجیاتو نیز در آن زمان به نتیجه مشابهی رسید و رسانه‌ای شدن این موضوع از سوی وکلای شهیدیان موضوعی حساس‌برانگیز اعلام شد.

با انتشار گزارش وال استریت ژورنال اما به نظر می‌رسد این پرونده به ماجرای جدیدی وارد شده و حال با علنی‌تر شدن موضوع باید دید که اقدام وزارت امور خارجه ایران در این باره چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • kiarash0
    kiarash0 | ۱ خرداد ۱۳۹۹

    بماند که چقد کارمزد بالایی از دانشجوهای بدبخت گرفتن..... چجور خوردن اون پولو نمیدونم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی