ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج امید بخش درمان طاسی با محلول موضعی سلول‌های بنیادی

محققان کره جنوبی نوعی داروی موضعی مبتنی بر سلول‌های بنیادی توسعه داده‌اند که سبب رشد مجدد مو در مردان و زنان می‌شود. آنها با آزمایش این دارو روی عده محدودی از افراد دریافتند که امن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان کره جنوبی نوعی داروی موضعی مبتنی بر سلول‌های بنیادی توسعه داده‌اند که سبب رشد مجدد مو در مردان و زنان می‌شود. آنها با آزمایش این دارو روی عده محدودی از افراد دریافتند که امن و اثربخش است و امیدوارند در قدم بعدی آن را روی جوامع متنوع تر و بزرگتر نیز آزمایش کنند.

محققان در این تحقیق از نوعی سلول‌های بنیادی به نام «سلول‌های بنیادی مشتق از بافت چربی» (ADSCs) استفاده کردند. این سلول‌ها به وفور در بافت چربی افراد بالغ یافت شده و هورمون‌های ضروری برای رشد مو را ترشح می‌کنند. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که این سلول‌ها می‌توانند سبب رشد مجدد مو در مردان و زنان شوند، ولی اکنون برای اولین بار است که از داروی موضعی این سلول‌ها در کارآزمایی بالینی علیه دارونما استفاده می‌شود.

نتایج استفاده داروی موضعی و دارونما در بازه ۱۶ هفته. دو گروه عکس های سمت چپ نتایج استعمال داروی موضعی و تصاویر سمت راست نتایج استفاده از دارونما را نشان می دهند.

محققان در این تحقیق از ۳۸ شرکت کننده که ۹ نفر آنها زن بودند استفاده کردند و به نیمی از آن‌ها داروی موضعی ADSC-CE و به نیمی دیگر دارونما دادند و از آنها خواستند تا داروها را روزی دو مرتبه به مدت ۱۶ هفته روی سر استعمال کنند.

محققان پس از ۱۶ هفته متوجه شدند تراکم مو در افرادی که از داروی ADSC-CE استفاده کرده بودند، ۲۸.۱ درصد بیشتر شده اما کسانی که از دارونما استفاده کرده بودند فقط ۷.۱ درصد افزایش تراکم مو را تجربه کرده بودند. ضخامت مو نیز در افرادی که از داروی موضعی و دارونما استفاده کرده بودند به ترتیب ۱۴.۲ و ۶.۳ درصد افزایش پیدا کرده بود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که برخلاف تحقیقات قبلی که اغلب از داروی ADSC-CE به شکل تزریقی استفاده شده بود، می‌توان به شکل موضعی نیز استفاده کرد و احتمالا نتایج مشابهی گرفت. علاوه بر این استعمال موضعی دارو از روش تزریق آسان تر بوده و از مراجعات مکرر به پزشک جلوگیری می‌کند.

محققان می‌خواهند در قدم بعدی داروی موضعی خود را روی جوامع بزرگ تر و متنوع تر آزمایش کرده تا اثربخشی آن را اثبات کنند.

این تحقیق در ژورنال Stem Cells Translational Medicine منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alikh
    alikh | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    تلوزیون ما صبح تا شب ذارو تبلیغ میکنه، کره رفته درمان پیدا کرده.

مطالب پیشنهادی