ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه دوربین گلکسی S20 اولترا و آیفون 11 پرو [تماشا کنید]

سامسونگ گلکسی S20 اولترا و آیفون 11 پرو دو پرچمدار گران قیمت از دو رقیب اصلی بازار موبایل هستند که در کنار تمام قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری، امکانات متعددی را برای عکاسی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۰

سامسونگ گلکسی S20 اولترا و آیفون 11 پرو دو پرچمدار گران قیمت از دو رقیب اصلی بازار موبایل هستند که در کنار تمام قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری، امکانات متعددی را برای عکاسی و فیلمبرداری در اختیار شما قرار می دهند. این دو گوشی هم اکنون در رده قیمتی بین 20 تا 30 میلیون تومان جای گرفته اند. در این ویدیو تصمیم گرفتیم دوربین های این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کنیم. ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات دوربین ها بیندازیم:


می بینید که روی کاغذ، همه چیز به نفع گلکسی S20 اولترا است. با این حال در کنار سخت افزار، الگوریتم های پردازش تصویر هم نقش مهمی در کیفیت عکس نهایی دارند. در ویدیوی زیر به طور کامل این موضوع را بررسی کرده ایم تا ببینیم پرچمدار سامسونگ بهتر عکس می گیرد یا آیفون 11 پرو.

مشاهده ویدیو با کیفیت عالی در کانال یوتوب دیجیاتو

دوربین اصلی / روز

در نور کافی، دوربین اصلی گلکسی S20 اولترا و آیفون 11 پرو شما را شگفت زده می کنند. تقریباً از هر صحنه ای عکس بگیرید، خروجی کاملاً جذاب و چشم نواز خواهد بود. با این حال تفاوت هایی در پردازش تصویر بین این دو گوشی وجود دارد که در ادامه به طور دقیق تر آنها را بررسی می کنیم. ابتدا به این عکس و برش 100 درصد آن توجه کنید.

در اندازه عادی هر دو گوشی عکس فوق العاده ای با جزئیات کم نظیر گرفته اند، اما کنتراست و غلظت رنگ تصاویر پرچمدار سامسونگ کمی بیشتر است. اگر به کراپ 100 درصد توجه کنید، می بینید گلکسی S20 اولترا جزئیاتی مثل گچ بری ها و آجرها را تمیزتر درآورده، اما برگ های روی تنه درخت که به دوربین نزدیک تر هستند، تار ثبت شده اند. عکس آیفون در مجموع فوکوس بهتری دارد. این تفاوت در اکثر تصاویر به چشم می خورد و همان طور که در نمونه های زیر می بینید، گلکسی S20 اولترا در ثبت جزئیات، کمی بهتر از رقیبش است اما در فوکوس روی سوژه های نزدیک کمی ضعیف عمل می کند.

اگر بخواهید از سوژه های کاملاً نزدیک عکس بگیرید، فوکوس گرفتن با گلکسی S20 اولترا سخت تر می شود و باید با چند بار لمس صفحه، سوژه را به دوربین معرفی کنید. در عکس زیر می بینید آیفون 11 پرو تمام گل ها را واضح ثبت کرده و بوکه جالب تری دارد، اما پرچمدار سامسونگ روی گل لاله فوکوس کرده است. همچنان کنتراست و غلظت رنگ در عکس های اولترا بیشتر است.

در صحنه هایی با کنتراست زیاد، سنسور بزرگ و فناوری پیکسل بینینگ به کمک گلکسی S20 اولترا می آید تا بازه دینامیکی وسیع تری را ثبت کند. مثلاً در تصویر زیر، آیفون 11 نتوانسته آسمان را یکدست درآورد و اگر کراپ 100 درصد را ببینید، نویز بیشتری هم دارد. پرچمدار سامسونگ اما عکس کم نقصی را ثبت کرده است.

در این عکس باز هم آیفون عکس روشن تری را گرفته ولی کنتراست عکس اولترا بیشتر است. اگر به برش 100 درصد دقت کنید، آیفون در افق ها با کمی خطای رنگی مواجه شده و میلگردها را آبی درآورده. این مشکل در اولترا دیده نمی شود. با این حال جزئیات عکس در آیفون به شکل محسوسی بیشتر است.

در این عکس، باز هم اولترا ترکیب رنگ جذابی تری را برای آسمان و نور خورشید روی ستون درآورده است.

در این عکس، آیفون باز هم تصویر روشن تری گرفته و اولترا کنتراست بالاتر را در اولویت قرار داده است. اگر کراپ 100 درصد را در نظر بگیرید، عکس آیفون 11 پرو نویز بیشتری دارد.

دوربین اصلی / شب

در محیط تاریک مثل عکس زیر، گلکسی S20 اولترا رنگ ها را به سمت سردی می برد، ولی آیفون 11 عکس گرم تری را با کنتراست پایین تر ثبت می کند. پس از بزرگنمایی می بینید عکس آیفون جزئیات بیشتری هم دارد، اگرچه در زمینه مدیریت نویز چندان موفق عمل نکرده است.

اگر نایت مود را فعال کنید، کفه ترازو کمی به سمت اولترا بر می گردد. به عنوان مثال در تصویر زیر می بینید که در مجموع، پرچمدار سامسونگ هم رنگ های جذاب تری دارد و هم جزئیات بیشتری را در مقایسه با آیفون 11 پرو ثبت کرده است.

در این تصویر، اولترا باز هم عکس جالب تری گرفته که کنتراست، غلظت رنگ و نور بهتری دارد. البته اینجا با کمی مشکل فوکوس روبرو هستیم و در کراپ 100 درصد می بینید بعضی قسمت های عکس پرچمدار سامسونگ، به اشتباه تار شده است. این مسئله در عکس آیفون به چشم نمی خورد.

یکی از مشکلات آیفون برای عکاسی شبانه، بازتاب نور در لنز است اما گلکسی S20 اولترا توانسته به خوبی این مشکل را مدیریت کند. همچنین اگر نایت مود را فعال کنید، بازتاب منابع نور در عکس آیفون تشدید می شود. پرچمدار سامسونگ علاوه بر حذف بخش زیادی از این افکت نامطلوب، عملکرد بهتری در ثبت منابع نور دارد.

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید یا فوق عریض هر دو گوشی چندان انقلابی نیستند، یعنی در نور کافی عکس های خوبی می گیرند اما در محیط تاریک کارآیی زیادی ندارند. البته در مجموع می توان برتری را از آن پرچمدار سامسونگ دانست. به عنوان مثال در دو عکس زیر، جزئیات آسمان و سنگفرش ها توسط گلکسی S20 اولترا بهتر ثبت شده و تصحیح اعوجاج نیز در پرچمدار سامسونگ بهتر صورت گرفته است.

در این عکس می بینید آیفون عکس روشن تری را ثبت کرده که به بهای افزایش نویز تمام شده است، ضمن اینکه جزئیات گوشه های تصویر را تا حد زیادی از دست داده ایم. عکس اولترا کنتراست بیشتر و نویز کمتری دارد.

در محیط تاریک باز هم شاهد عملکرد بهتر دوربین فوق عریض گلکسی S20 اولترا هستیم که علاوه بر ثبت عکس جذاب تر در حالت عادی، به نایت مود هم مجهز شده تا کمبود نور محیط را جبران کند. آیفون از این ویژگی بی بهره است.

دوربین تله فوتو

از آنجا که آیفون 11 پرو فقط زوم اپتیکال 2 برابری دارد ولی گلکسی S20 اولترا از 4 ایکس زوم اپتیکال و 10 ایکس زوم هیبریدی بدون افت کیفیت برخوردار است، به راحتی می توان پرچمدار سامسونگ را برنده این رقابت دانست. البته تا زوم 2 ایکس برتری با آیفون 11 پرو است چون بزرگنمایی را به شکل اپتیکال انجام می دهد و گلکسی S20 اولترا تا زیر 4 ایکس را به شکل دیجیتال زوم می کند. در این وضعیت مقداری خطای فوکوس هم در عکس های اولترا دیده می شود که در کراپ 100 درصد مشهود است.

عکس های این دو گوشی با زوم 10 ایکس قابل مقایسه نیستند. اولترا خروجی مطلوبی تحویلتان می دهد اما آیفون 11 پرو عکس غیر قابل استفاده ای را در این سطح از بزرگنمایی ثبت می کند. در محیط تاریک هم تمام موارد فوق برقرار هستند.

دوربین اصلی / پرتره

در محیط پرنور، گاهی اوقات آیفون 11 پرو عکس های گرم تری ثبت می کند و گاهی اوقات گلکسی S20 اولترا. این موضوع در دو تصویر زیر مشخص است. جدا کردن سوژه از پس زمینه در هر دو گوشی کمی نقص دارد اما در کراپ 100 درصد می بینید پرچمدار سامسونگ نسبتاً بهتر عمل می کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو گوشی هم کیفیت بسیار خوبی دارند اما کمی متفاوت عمل می کنند. در حالت عادی آیفون 11 پرو عمق میدان بیشتری دارد ولی گلکسی S20 اولترا از فاصله حدود 2 متر به بعد را کمی تار ثبت می کند. اگر پرتره را فعال کنید، معمولاً نفر دوم در کار تشخیص داده نمی شود.

با وجود اینکه آیفون از سیستم تشخیص عمق حرفه ای در جلوی گوشی بهره می برد، اما باز هم گلکسی S20 اولترا در جدا کردن سوژه از پس زمینه موفق تر عمل می کند.

در محیط تاریک عکس های هیچکدام از دو گوشی قابل استفاده نیستند اما اگر کمی نور در محیط باشد، باز هم گلکسی S20 اولترا به خاطر سنسور بزرگ تر، رزولوشن بیشتر و استفاده از فناوری پیکسل بینینگ، عکس بهتری تحویلتان می دهد.

جمع بندی

در نهایت نمی توان برنده قطعی این نبرد را اعلام کرد. دوربین اصلی هرکدام از این دو گوشی در بعضی شرایط بهتر عکس می گیرند، ولی دوربین اصلی آیفون 11 پرو کمی قابل اعتماد تر است. احتمالاً سامسونگ با آپدیت نرم افزاری بتواند نقایص جزئی دوربین اصلی گلکسی S20 اولترا را برطرف کند. برای بزرگنمایی، برتری قطعاً با پرچمدار سامسونگ است چون تا 4 برابر زوم اپتیکال و تا 10 برابر زوم هیبریدی را بدون افت کیفیت ممکن می سازد. دوربین فوق عریض و سلفی اولترا هم در اکثر شرایط، عکس بهتری تحویل شما می دهند.

از طرف دیگر، پرچمدار گران قیمت سامسونگ به امکانات اضافه ای مثل عکاسی 108 مگاپیکسلی یا فیلمبرداری 8K مجهز شده که شاید هنوز برای کاربران عادی مناسب نباشد، اما حرفه ای ها به شدت از آنها استقبال خواهند کرد.

به نظر شما و بر اساس تصاویر فوق، گلکسی S20 اولترا بهتر عکس گرفته است یا آیفون 11؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳ خرداد ۱۳۹۹

    بیخود دنبال زیر بغل مار نگردید . دوربین موبایل های پرچم دار ها و حتی میان رده ها همه برای کاربرد روزانه خوب هستند. فاکتورهای مهمتر از دور بین برای خرید یک موبایل وجود دارن .

  • raminshayesteh
    raminshayesteh | ۳ خرداد ۱۳۹۹

    با تمام احترام به دوستانی که این برسی دقیق رو انجام دادن، باید بگم در بهترین حالت ممکن اگر نگم ۱۰۰ درصد ولی حدود ۹۰ درصد افرادی که از این دو مدل گوشی که استفاده میکنن اصلا با واژگان حرفه ای عکاسی آشناييت ندارن و عموما گوشی مورد استفاده رو جهت به روز بودن در دست دارن همچنین اگر،شما گوشی های سری A30 به بالارو یه برچسب S20 ultra بزنید تفاوت دوربین رو به استثناء زوم فضایی متوجه نميشن و استفاده از دوربین هم محدود به تفریحات هست، البته معدود افرادی هم هستن که به صورت حرفه ای استفاده از دوربین گوشی رو حرفه ای دنبال میکنن.

  • ℳԊT
    ℳԊT | ۲ خرداد ۱۳۹۹

    دیجیاتو عجب جایی زندگی میکنید ??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی