ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اختراع دوباره چرخ در نمونه اولیه مریخ‌نوردهای آینده [تماشا کنید]

نسل بعد کاوشگرهای فضایی در حال توسعه هستند و برای ماموریت‌های آینده به ماه و مریخ به کاوشگرهایی با توانایی حرکتی بالا برای عبور از سطوح شنی و تپه‌ای نیاز است. محققان با در نظر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

نسل بعد کاوشگرهای فضایی در حال توسعه هستند و برای ماموریت‌های آینده به ماه و مریخ به کاوشگرهایی با توانایی حرکتی بالا برای عبور از سطوح شنی و تپه‌ای نیاز است. محققان با در نظر گرفتن این مساله کاوشگر کوچکی به نام «Mini Rover» ساخته‌اند که با «جنباندن» چرخ‌ها مانع از گیر کردن آن‌ها در شن می‌شود.

کاوشگر Mini Rover که ابعادی مشابه یک اسباب بازی دارد، با در نظر گرفتن تکنیک‌های پیچیده حرکتی ساخته شده که به آن اجازه می‌دهند با ترکیب حرکت‌های مختلف از سطوح شنی و سخت عبور کند. این کاوشگر چهار چرخ و ۱۲ موتور دارد.

ضمیمه‌هایی به چرخ‌ها متصل شده‌اند که با افزایش فاصله کاوشگر از سطح و جنباندن چرخ‌ها، به عبور آسان تر آن از سطوح شنی کمک می‌کنند. Mini Rover با اتکا به همین سیستم حرکتی قدرتمند توانایی بالا رفتن از تپه‌هایی با شیب تند که با شن و مواد نرم پوشیده شده‌اند را دارد. به عبارت دیگر این کاوشگر با ترکیب پارو زدن، قدم زدن و چرخاندن چرخ‌ها حرکت می‌کند.

محققان موسسه فناوری جورجیا در همکاری با مرکز فضایی جانسون ناسا کاوشگر Mini Rover را به کمک پرینت سه بعدی ساخته‌اند و توانایی‌های آن را در آزمایشگاه و با شبیه سازی سطوح شنی و تپه‌های سطح سیارات آزمایش کردند.

کاوشگر Mini Rover با توانایی حرکتی بالا

پژوهشگران با ساخت کاوشگرهای کوچک، تکنیک‌های حرکتی را روی سطوح مختلف آزمایش کرده و آن‌ها را در کاوشگرهای اندازه واقعی آینده که قرار است به ماه و مریخ فرستاده شوند به کار می‌گیرند. محققان برای ساخت Mini Rover از نمونه اولیه ماه نورد ناسا به نام «RP15» که مدتی بعد ساخت آن کنسل شد، الهام گرفته‌اند.

مریخ نورد اسپریت (Spirit) سال ۲۰۰۹ در شن‌های نرم مریخ گیر کرد و تلاش‌های چند ماهه ناسا برای خارج کردن آن بی ثمر بود. این کاوشگر سرانجام سال ۲۰۱۰ به دلیل عدم دریافت نور خورشید و قرارگیری در دمای بسیار پایین از کار افتاد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی