همانطور که در خبرها خواندید چندی پیش فضانوردان آمریکایی برای آخرین بار از طریق فضاپیمای سایوز روسیه عازم ایستگاه فضایی بین المللی شدند و قرار است تا کمتر از ۱۰ روز این سفرها برای بار دیگر از خاک آمریکا انجام شوند.

اما شرایط چندان برای این تغییر ایده آل نیست و روز گذشته مشخص شده که داگ لاورو مدیر سفرهای فضایی انسانی ناسا ۹ روز مانده به اولین سفر فضانوردان آمریکایی از طریق کپسول کرو دراگون اسپیس اکس از سمت خود استعفا داده است و جالب آنکه این ترک کار ، کمتر از یک سال بعد از تصدی پست مدیریت او رقم می خورد.

ناسا فاش نکرده که علت این استعفا چه بوده اما منابع وبسایت SpaceNews مدعی شده اند که به خاطر پاره ای اختلافات میان لاورو و جیم برایداستاین مدیر ناسا بر سر ماهیت برنامه اکتشافات فضایی چنین اتفاقی روی داده است.

وبسایت آرس تکنیکا هم از منابع خود شنیده که این اتفاق ریشه در فرایند مزایده ساخت ماهنورد رخ داده که در آن بلو اوریجین، اسپیس ایکس و داینتیکس برنده شدند.

رندری از ماهنورد پروژه آرتمیس

لاورو قبل از ترک مسئولیت خود در ایمیلی که برای کارکنان ناسا ارسال کرده گفته که تصورش در مورد ضرورت انجام این ماموریت اشتباه بوده است. البته او توضیحی در مورد این اشتباه نداده. ناسا لاورو را در مهرماه گذشته استخدام کرد تا به جای Bill Gerstenmaier بر کرسی مدیریت تکیه بزند چراکه به باور مدیران ناسا سرعت توسعه تکنولوژی اکتشافات فضایی برای محقق ساختن هدف برنامه آرتمیس و فرود روی ماه در سال ۲۰۲۴ تحت مدیریت Gerstenmaier چندان خوب نبود.

حالا با ترک لاورو، Ken Bowersox فضانورد اسبق ناسا به صورت موقت مسئولیت او را بر عهده خواهد گرفت.

Bowersox در بیانیه ای اظهار داشته که این اتفاق در کوتاه مدت تاثیری در طرح های ناسا نخواهد داشت. او سابقه مدیریت را هم در دوران فعالیت خود به عنوان فضانورد دارد و پیشتر فرمانده ایستگاه فضایی بین المللی بوده است.

در هر حال نمی توان منکر شد که این اتفاق در بدترین زمان ممکن رخ داده است. ناسا به تازگی مرحله تازه ای از سفرهای فضایی انسانی را آغاز کرده و از دست دادن ناظر و مدیر این پروژه توانایی آن برای محقق ساختن این هدف را به زیر سوال می برد.