هوش مصنوعی تا به امروز برای تشخیص انواع و اقسام بیماری ها به خدمت گرفته شده که از سرطان های مختلف گرفته تا بیماری های کلیوی و تومورهای مغزی را شامل می شود و حالا دانشمندان بیمارستان Mount Sinai (کوه سینا) باور دارند که برای اولین بار در آمریکا توانسته اند از هوش مصنوعی به همراه تصویربرداری و دیتای بالینی در تشخیص کووید ۱۹ استفاده نمایند.

در مقاله ای که پیشتر در نشریه نیچر مدیسین منتشر شد آنها توضیح دادند که چطور با کمک سی تی اسکن قفسه سینه افرادی که در معرض ویروس کرونا قرار گرفته بودند در کنار بررسی دیتای مختلف از قبیل سن و آزمایش خون موفق شدند این بیماری را تشخیص بدهند.

زاهی فیاد مدیر موسسه مهندسی پزشکی و تصویربرداری BMEII در دانشکده پزشکی Icahn گفت:

ما توانستیم نشان دهیم که الگوهای هوش مصنوعی به اندازه یک رادیولوژیست باتجربه در تشخیص بیماری دقیقا عمل میکنند و در برخی موارد که نشانه روشنی دال بر عفونت ریوی در سی تی اسکن ها دیده نمی شود حتی بهتر هم ظاهر شوند.

محققان خاطر نشان کردند زمانی که یک بیمار علائم اولیه کووید را نشان می دهد تصاویر سی تی اسکن نمی توانند عفونت ریوی را شناسایی کنند و تست های آزمایشگاهی نیز معمولا چند روز طول می کشند. خوشبختانه به لطف این هوش مصنوعی میتوان هر دوی این مشکلات را برطرف کرد.

تشخیص کووید ۱۹

فیاد در بیانیه خبری خود گفت:

حساسیت بالای الگوی هوش مصنوعی ما در مواردی که جواب سی تی اسکن منفی است (در مراحل اولیه عفونت) یا یافته های نامشخصی را نشان می دهد میتواند حکم نظر دوم یا مشاور را برای پزشکان ایفا کند. این مساله ایست که باید در یک مقیاس وسیع تر بررسی شود تا بتوانید از ظرفیت اضافه سیستم های سی تی اسکن خود برای تست های ژنتیک در آزمایشگاه ها کمک بگیریم.

محققان این الگوریتم را از طریق ۹۰۰ اسکن به دست آمده از بیمارستان های چین آموزش دادند. اسکن ها نیز مربوط به ۴۱۹ بیمار کوویدی و ۴۸۶ مورد منفی بود. دانشمندان دست اندرکار این پروژه همچنین به اطلاعات بالینی بیماران نظیر نتایج آزمایش خون که ناهنجاری هایی را در تعداد گلبول های سفید خون نشان می داد دسترسی داشتند.

الگوریتم های در اختیار این دانشمندان جریان کاری یک پزشک برای تشخیص کووید ۱۹ را تقلید می کرد؛ این الگوریتم ها احتمالات ابتلا به کووید ۱۹ را براساس تصاویر سی تی اسکن، دیتای بالینی و هر دو در نظر می گرفتند و در ادامه براساس نکته های ریز موجود در دیتای سی تی اسکن و اطلاعات بالینی تشخیص خود را اعلام می کردند.

در آمریکا از تصاویر سی تی اسکن به صورت گسترده برای تشخیص کووید ۱۹ استفاده نمی شود اما تیم محققان مونت سینای باور دارند که این دستگاه ها از پتانسیل خوبی برای ایفا نقش در این زمینه برخوردارند و در نهایت میتوان از این فناوری در بیمارستان های سراسر دنیا استفاده کرد.