ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

طفره خودروسازان از پذیرش قیمت های شورای رقابت

اخیرا قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت محاسبه شد. بر اساس جداول مربوطه، قیمت محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط 10 درصد و قیمت محصولات سایپا به طور متوسط 23 درصد افزایش ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

اخیرا قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت محاسبه شد. بر اساس جداول مربوطه، قیمت محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط 10 درصد و قیمت محصولات سایپا به طور متوسط 23 درصد افزایش یافته بود. در همین راستا انتظار می‌رفت که قیمت جدید خودرو ها مطابق آنچه از سوی شورای رقابت اعلام شده، به خودروسازان ابلاغ شود و یا اینکه در نهایت نرخ‌های اعلامی با احتساب هزینه بیمه، مالیات و شماره گذاری نهایی شود، مانند اتفاقی که در سال 92 افتاد و رضا شیوا رئیس شورای رقابت در یک نشست خبری قیمت جدید خودروها را بر مبنای دستورالعمل شورا اعلام کرد و در نهایت خودروسازان با احتساب هزینه‌های جانبی شامل بیمه، مالیات و شماره‌گذاری، قیمت نهایی محصولاتشان را اعلام کردند.

این در حالی است که قیمت جدید خودرو ها هنوز نه از سوی ستاد تنظیم بازار یا شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شده و نه خود شرکت‌های خودروساز قیمت نهایی بر اساس هزینه‌های جانبی اعلام کرده‌اند. در این شرایط برخی منابع از عدم پذیرش قیمت‌های شورای رقابت توسط خودروسازان خبر می‌دهند و می‌گویند خودروسازان زیر بار قیمت‌های شورای رقابت نرفته اند.

بر این اساس قرار شد باز هم در جلسه ای با حضور دستگاه های مربوطه از جمله سازمان حمایت و خودروسازان موضوع قیمت گذاری خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

قیمت جدید خودرو

در این شرایط که ابلاغ قیمت جدید خودروها با تعلل دستگاه های مربوطه روبرو است، فعالان بازار معتقدند تاخیر در اعلام نرخ ها باعث قفل شدن بازار و به صفر رسیدن معاملات خودرویی شده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این مورد گفت: «خرید و فروشی در بازار خودرو انجام نمی شود و نمایشگاه داران مجاز منتظر اعلام نرخ های جدید هستند تا بر آن اساس نسبت به فروش خودرو با 10 درصد بالای نرخ رسمی (بر اساس دستورالعمل فروش سازمان حمایت) اقدام کنند، زیرا ممکن است در صورت فروش خودرو با قیمتی بالا مشمول برخورد تعزیراتی و جریمه شوند. در عین حال مردم هم برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند و منتظر ریزش قیمت ها هستند.»

وی با بیان اینکه اگر دستور سازمان حمایت در عرضه خودرو و ثبت نامها اجرایی شود، شاهد حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو خواهیم بود، گفت: «اگر نرخ های جدید خودرو اعلام شود شاهد ریزش دوباره قیمت ها در بازار خواهیم بود. قیمت کالاهای مصرفی باید بر اساس بررسی کارشناسی و دستورالعمل مشخص شود، در حال حاضر نیز خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شده که دارای بازار انحصاری نیز هست، در این شرایط شورای رقابت با بررسی هزینه تولید نسبت به تعیین دستورالعمل قیمت اقدام کرده که همه باید به آن احترام بگذارند.»

وی ادامه داد: «اینکه خودروسازان زیر بار قیمت‌های شورای رقابت نمی روند حتماً دلیل خود را دارند ولی باید توجه داشته باشیم که محاسبه هزینه تمام شده کالا کار سختی نیست و قیمت خودروها بر اساس دستورالعمل شورای رقابت طبق محاسبات کارشناسی تعیین می شود و همه باید به آن احترام بگذارند.»

به گفته وی در حال حاضر در بازار خرید و فروشی انجام نمی شود اما قیمت پراید بر روی کاغذ 65 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 معادل 109 میلیون تومان و سمند 112 میلیون تومان است و تقاضایی برای خرید وجود ندارد.

قیمت جدید خودرو

در حال حاضر ابلاغ قیمت جدید خودرو ها در شرایطی با تعلل دستگاه های مربوطه و عدم پذیرش خودروسازان روبرو است که طی روزهای اخیر بر سر اعلام قیمت جدید خودرو ها بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بار کشمکش ایجاد شده و اعلام قیمت‌ها با وجود وعده قبلی رئیس شورای رقابت، با تاخیر همراه شده است. طبق مصوبات قبلی، قرار شد شورای رقابت بر اساس دستورالعملی قیمت‌های جدید خودروها را استخراج کرده و به ستاد تنظیم بازار برای تصویب نهایی ارائه کند اما به گفته صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت، قیمت‌های جدید باید توسط شورای رقابت اعلام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • saman_
    saman_ | ۱ خرداد ۱۳۹۹

    فلسفه خودرو داخلی این بود که مردم با قیمت پایین بتونن صاحب خودرو بشن با این قیمت ها طبقات متوسط هم عاجز از خرید هستن پس گور بابای خودرو داخلی باید درشون تخته بشه

  • farhot
    farhot | ۱ خرداد ۱۳۹۹

    این یعنی خودرو ساز خودش اجازه داره قیمت ماشین هاشو انتخاب و تحمیل کنه نه هیچکس دیگه
    هیچ مسئول حقیقی یا دولتی هم حق نداره دخالت کنه

  • shahram
    shahram | ۱ خرداد ۱۳۹۹

    تواین مملکت هیچی حساب کتاب نداره تکلیف اونکه قبل این قیمت ها خودرو رو گران خریده چی میشه کلی ضرر مالی بهش وارد میشه

    • mobin34
      mobin34 | ۱ خرداد ۱۳۹۹

      اونم باید عقلش می‌رسید که تو اون حباب هیچ انسانی دارای عقل سالمی خودرو نمیخره
      که متاسفانه تو روزگار ما از این افراد زیاد هستن

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱ خرداد ۱۳۹۹

    مردم انقدر رو دادن به خودرو ساز ها که خودرو سازها به حرف شورای رقابت هم نمیکنن

مطالب پیشنهادی