ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر چگونه استارتاپ‌ها را پذیرش می‌کند؟

کار کردن روی ایده‌های استارتاپی همواره یکی از چالش‌برانگیز‌ترین کارهاست. حالا تصور کنید ایده شما در حوزه بهداشت و سلامت، آموزش، محیط زیست و آب و انرژی است. همان طور که می‌دانید جذب سرمایه برای ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

کار کردن روی ایده‌های استارتاپی همواره یکی از چالش‌برانگیز‌ترین کارهاست. حالا تصور کنید ایده شما در حوزه بهداشت و سلامت، آموزش، محیط زیست و آب و انرژی است. همان طور که می‌دانید جذب سرمایه برای این ایده‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و احتمالا چند راه بیشتر پیش رو ندارید: یا اینکه بخشی از سهامتان را واگذار کنید تا سرمایه لازم را به دست بیاورید، یا این که وام دریافت کنید یا با سرمایه شخصی کارتان را پیش ببرید. اینجاست که «مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر» به شما کمک می‌کند تا بتوانید استارتاپ خود را بدون دردسر شروع کنید. البته شرط لازم این است که در این مرکز پذیرش بگیرید. گزارش دیجیاتو از این مرکز را تماشا کنید:

تاریخچه و حوزه‌های فعالیت

مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر ابتدای سال ۱۳۹۶ با همکاری مسئولیت اجتماعی سامسونگ و دانشگاه امیرکبیر شروع به کار کرده و اکنون وارد چهارمین سال فعالیت خود شده است. نکته جالب در رابطه با این مرکز، ساختار بسیار خاص آن است. نکته مهم اینجا، رایگان بودن فعالیت استارتاپ‌ها در این مرکز است. مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر یکی از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران است و همین دلیل نه سهامی از استارتاپ‌ها گرفته می‌شود و نه هزینه‌ای بابت پشتیبانی از آن‌ها. چنین کاری تنها یک دلیل دارد و آن هم حمایت از کسب و کارهایی است که می‌خواهند موضوعی در جامعه را به شکل بومی و ایرانی حل و فصل کنند.

پیش‌نیازی که مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر برای پذیرفتن استارتاپ‌ها در نظر گرفته، تنها داشتن ایده در حوزه‌های بهداشت و سلامت، محیط زیست و آب، آموزش و انرژی است. این مرکز به پیشینه افراد توجهی نمی‌کند و حتی سن یا تحصیلات آن‌ها نیز اهمیتی ندارد. تنها پیش‌نیاز این مرکز، هم راستا بودن ایده‌های استارتاپ‌ها با حوزه‌های فعالیت مرکز است.

یکی از دلایلی که این مرکز در زمینه فعالیت‌های خود سختگیری می‌کند، پیچیده بودن تعامل استارتاپ‌ها با صنایع و وزار‌ت‌خانه‌های مختلف است. برای مثال بخش سلامت هم نیازمند تعامل استارتاپ با وزارت بهداشت است و هم جلب اعتماد کاربران. به همین دلیل مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر تمرکز خود را روی حمایت از این استارتاپ‌ها گذاشته، زیرا آن‌ها کار سخت‌تری دارند.

پذیرفته شدن در مرکز و خدمات

پذیرفته شدن در این مرکز اما مهم‌ترین کاری است که استارتاپ‌ها باید انجام دهند. این پروسه، ۳ مرحله کلی دارد. در ابتدا درخواست برای پذیرش به این مرکز ارائه می‌شود. در این دوره، داورانی از دانشگاه امیرکبیر و خود مرکز، طرح را قضاوت می‌کنند. سپس در مرحله دوم، آن‌هایی که از این مرحله عبور کرده‌اند، موظف هستند طرح جامع‌تری را به مرکز ارائه کنند. پس از این استارتاپ‌ها در نهایت وارد مرحله سوم می‌شوند. مشاورین با بررسی فضای خالی مرکز، روزی را تحت نام «پیچ دی» یا روز ارائه طرح را انتخاب می‌کنند. پس از آن استارتاپ‌ها سپس می‌توانند کار خود را آغاز کنند و برای یک سال میزبانی می‌شوند.

خدمات مرکز فناوری سامسونگ امیر کبیر تماما رایگان بوده و استارتاپ‌ها یک سال فرصت دارند از امکاناتی که مرکز در اختیارشان می‌گذارد، استفاده کنند. مهمترین خدمتی که مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد، فضای کار اشتراکی و یک اعتبار مالی است. چنین اعتباری بر اساس درخواست استارتاپ‌ها و در مقاطع مختلف دوره یک ساله در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که البته در ازای آن سهامی هم از استارتاپ‌ها طلب نمی‌شود. این متفاوت‌ترین بخش کار مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر نسبت به سایر مراکز مشابه است که آن را تبدیل به یک گزینه خاص و در عین حال بسیار پرطرفدار می‌کند.

البته درخواست استفاده از اعتبار، شروطی هم دارد. تیم‌ها هر ۳ ماه گزارشی از پیشرفت کارشان ارائه می‌کنند و در صورتی که بخواهند از اعتبارشان استفاده کنند، باید طی جلسه‌ای که به صورت هفتگی با تیم اجرایی مرکز برگزار می‌شود، دلایل خود را ارائه کنند. اعتباری این تیم‌ها به اندازه کف و سقف یک استارتاپ کوچک است که در مراحل اولیه پیش بذری هم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. تیم‌ها علاوه بر در اختیار داشتن فضای کار اشتراکی، دوره‌های مربی‌گری و کارگاه‌های متنوع مرتبط با نیاز خود نیز دریافت می‌کنند.

البته اکنون حال و هوای این مرکز کمی متفاوت است. شیوع کرونا تاثیرات خودش را روی مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر نیز گذاشته و تیم‌ها دیگر به صورت حضوری در ساختمان مرکز حاضر نمی‌شوند. «مهری شریفی» مدیر ارتباطات مرکز فناوری سامسونگ، درباره تاثیراتی که شیوع ویروس کرونا بر نحوه خدمات‌رسانی به تیم‌ها گذاشته است به دیجیاتو گفت:

«از آن‌جایی که نمی‌توانیم فضای کار اشتراکی را در اختیار تیم‌ها قرار دهیم، تصمیم گرفتیم باقی خدمات را به صورت آنلاین به تیم‌ها ارائه دهیم. کارگاه‌ها و باقی جلسات منتورینگ را نیز به صورت وبینار و آنلاین برگزار کردیم. همچنین تیم‌های حوزه سلامت آموزش در این بازه رشد ۲ الی ۵ برابری داشته‌اند.»

می‌توان گفت مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر به خوبی توانسته مشکلات دوران کرونا را مدیریت کند. البته اگر به کارنامه این مرکز در سه سال گذشته نگاهی بیندازیم، می‌بینیم ۵۹ تیم استارتاپی در این مرکز میزبانی شده‌اند و از بین آن‌ها، ۴۲ تیم دوره یک ساله خود را گذراندند. از بین این ۴۲ تیم نیز ۱۷ استارتاپ موفق به جذب سرمایه شده‌اند. اکنون هم دوره دهم پذیرش در این مرکز آغاز شده و اگر قصد دارید شانس خودتان را برای پذیرش در این مرکز امتحان کنید، تا ششم خرداد فرصت دارید تا رزومه تیم خود را ارسال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی