ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه باتری روی-هوا با ایمنی بالاتر،‌ قیمت ارزان‌تر و دوام بیشتر نسبت به باتری‌ لیتیومی

استارتاپ کانادایی Zinc8‌ نوعی باتری مبتنی بر فلز «روی» توسعه داده‌ که می‌تواند در نیروگاه‌های خروشیدی یا بادی کاربرد داشته باشد و بازار ذخیره انرژی را متحول کند. به گزارش interesting engineering و به نقل Recharge ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

استارتاپ کانادایی Zinc8‌ نوعی باتری مبتنی بر فلز «روی» توسعه داده‌ که می‌تواند در نیروگاه‌های خروشیدی یا بادی کاربرد داشته باشد و بازار ذخیره انرژی را متحول کند.

به گزارش interesting engineering و به نقل Recharge News باتری جریان ترکیبی روی-هوا توانایی ذخیره انرژی برای چندین روز را دارد و بر خلاف باتری‌های لیتیومی، با مشکل استهلاک یا انفجار مواجه نمی‌شود. علاوه بر این در مقایسه با مدل‌های لیتیومی تا ۵ برابر ارزان‌تر است.

به گفته توسعه دهندگان Zinc8 با افزایش ابعاد مخزن ذخیره باتری روی-هوا  و در نتیجه افزایش حجم الکترولیت می‌توان باتری‌های بزرگتری ساخت. سرمایه مورد نیاز برای ساخت یک مخزن با توانایی ذخیره ۸ ساعته تنها ۲۵۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است و این میزان برای یک مخزن ۳۲ ساعته به ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت می‌رسد. در نهایت برای مخزن ۱۰۰ ساعته تنها نیاز به ۶۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است. این در حالی است که باتری‌های لیتیوم برای هر میزان بیش از ۸ ساعت هزینه ای معادل ۳۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت دارند.

باتری‌های روی-هوا از مدت‌ها پیش به عنوان یک روش پیشرفته ذخیره انرژی مطرح بوده‌اند با این حال مشکلاتی هم داشته‌اند. باتری زینک-هوا معمولاْ با مشکل ایجاد پوششی از فلز روی بر سطح الکترودها (به نام دندریت) مواجه می‌شود که در نهایت اتصال کوتاه و برخی مشکلات دیگر را به همراه دارد. با این حال کمپانی Zinc8 از این نقطه ضعف به عنوان روشی مفید در طراحی باتری‌های خود بهره برده است. مدیر ارشد فناوری این شرکت، بر رویکرد متفاوتشان تاکید دارد: «بیشتر محققان حوزه باتری روی-هوا درباره الکترولیتی کار می‌کنند که بر مشکل ایجاد دندریت غلبه کند ولی ما رویکردی کاملاً‌ متفاوت را در پیش گرفتیم». Zinc8 فرایندی را ابداع کرده که دندریت را از الکترودها حذف می‌کند و در نهایت انتقال ذرات دندریت به مخزن ممکن می‌شود. البته فرایند تولید این باتری از اسرار تجاری این استارتاپ است و نحوه دقیق آن مشخص نیست و مبهم به نظر می‌رسد.

Zinc8 برنده جایزه چالش نوآوری سازمان نیروی نیویورک شده. این چالش در واقع یک مناقطه برای راهکاری نوآورانه جهت تولید تکنولوژی ذخیره انرژی برای بیش از ۸ ساعت بوده است. به گفته توسعه دهندگان این باتری‌ها قرار است در ابتدا در ایالت نیویورک مورد آزمایش قرار بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی