ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

داروی رمدسیویر
علمی

نتایج آزمایش داروی رمدسیویر روی بیماران کوویدی موفق اعلام شد

جمعه این هفته خبرهای خوبی پیرامون مبارزه با کووید ۱۹ در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد. داروی ضد ویروس رمدسیویر که در اصل برای درمان ابولا ساخته شده توانست مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

جمعه این هفته خبرهای خوبی پیرامون مبارزه با کووید ۱۹ در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد. داروی ضد ویروس رمدسیویر که در اصل برای درمان ابولا ساخته شده توانست مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را کاهش دهد.

اواخر ماه گذشته میلادی بود که نتایج اولیه از تست این رادیو در درمان بیماران آلوده به کرونا ویروس جدید منتشر شد و حالا مقاله ای که به تازگی در رابطه با آن به چاپ رسیده این نتایج را تایید می کند. البته در نظر داشته باشید که رمدسیویر یک راه درمانی نیست و در عوض دارویی است که میتواند مدت زمان ریکاوری بیماران را از ۱۵ روز به ۱۱ روز برساند.

در آزمایش اخیر ۱۰۵۹ بیمار کوویدی در ۶۰ نقطه مختلف آمریکا، اروپا و آسیا تحت درمان با این دارو قرار گرفتند؛ ۵۳۰ بیمار که این دارو را در یک دوره ۱۰ روزه مصرف کرده بودند بهبود یافتند و ۵۲۱ نفر باقیمانده نیز به جای داروی رمدسیویر داروی پلاسبو یا بی اثر را دریافت کرده بودند. وضعیت سلامت این افراد به صورت روزانه سنجیده می شد تا هم شدت علائم بیماری در آنها بررسی شود و هم عوارض احتمالی که ممکن بود در اثر مصرف دارو در آنها ایجاد شود و در توانایی ویروس برای کپی کردن RNA آن اثر بگذارد.

هدف از این آزمایش چه بود؟

داروی رمدسیویر

اصلی ترین نکته در این پژوهش اندازه گیری مدت زمان مورد نیاز برای بهبود بیماران بود و برای این منظور پزشکان از یک مقیاس بالینی هشت نقطه ای استفاده کردند که مواردی نظیر «بستری نشده»، «نیازمند مراقبت» و «نزدیک به مرگ» را شامل می شد. در مرحله بعد پزشکان در بازه دو تا چهار هفته ای بعد از مصرف دارو به بررسی نرخ مرگ و میر بیماران و همچنین عوارض جانبی احتمالی گشتند که ممکن بود در طول دوره درمان در افراد ظهور کند.

اثرگذاری کلی این دارو چقدر است؟

همانطور که در بالا اشاره شد رمدسیویر مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را از ۱۵ روز به ۱۱ روز تقلیل می دهد و این بهبود چه در مواردی که بیمار از دستگاه های کمک تنفسی استفاده می کرد و چه استفاده نمی کرد مشاهده شد. علاوه بر این در ابتدا تصور بر این بود که داروی رمدسیویر باید در ابتدای آلودگی به کرونا ویروس مصرف شود تا موثر باشد اما محققان اعلام کردند هرچه مدت زمان بیشتری از ابتلای افراد به کرونا ویروس گذشته باشد اثرگذاری رمدسیویر روی آنها بیشتر است (آنها به طور دقیق اشاره کردند افرادی که ۱۰ روز از پیدایش نشانه های بیماری در بدنشان می گذشت بهتر به مصرف این دارو جواب دادند).

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی