ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میدان مغناطیسی زمین
علمی

بخشی از میدان مغناطیسی زمین به طرز غیرعادی در حال ضعیف شدن است

دانشمندان مدعی شده اند بخشی از میدان مغناطیسی زمین به شکلی غیرعادی در حال ضعیف شدن است. محققان با کمک دیتای ماهواره ای به نوعی ناهنجاری در منطقه آتلانتیک جنوبی پی برده اند که در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

دانشمندان مدعی شده اند بخشی از میدان مغناطیسی زمین به شکلی غیرعادی در حال ضعیف شدن است. محققان با کمک دیتای ماهواره ای به نوعی ناهنجاری در منطقه آتلانتیک جنوبی پی برده اند که در آن میدان مغناطیسی زمین احتمالا به دو نیم تقسیم شده و بخش شرقی به شدت در حال رشد است.

میدان مغناطیسی زمین به واسطه حرکاتی ایجاد می شود که درون هسته مملو از آهن مذاب آن رخ می دهد. این میدان در ادامه به فضا امتداد یافته و نوعی مانع را حول زمین ایجاد کرده که از آن در برابر پرتوهای مضر ناشی از خورشید محافظت می کند. وقتی میدان مغناطیسی زمین قوی تر می شود پرتوهای بیشتری را مسدود می کند و وقتی ضعیف تر می گردد پرتوهای بیشتری به سطح آن می رسند.

این میدان مغناطیسی مرتبا در حال حرکت است  و به شکل نوسانی ضعیف و قوی می شود. حالا براساس اعلام سازمان فضایی اروپا این میدان مغناطیسی ۹ درصد از توان خود را طی دو قرن اخیر از دست داده است و یکی از قسمت های آن ظاهرا از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون به شکل قابل توجهی ضعیف شده است.

این ناحیه که به آن ناهنجاری جنوب آنتلانتیک گفته می شود بین آفریقا و آمریکای جنوبی قرار دارد و طی ۵۰ سال اخیر مرتبا بزرگ و بزرگ تر شده و با نرخ حدودی ۱۹ کیلومتر بر ساعت به سمت غرب حرکت کرده است. با این حال طی پنج سال گذشته بخشی از این ناهنجاری ظاهرا به دو نیم تقسیم شده و که به تعبیر سازمان فضایی اروپا «دومین مرکز کمینه شدت» خوانده می شود و در جنوب غربی آفریقا قرار گرفته است.

میدان مغناطیسی زمین

اما اهمیت پایش این ناحیه از آن جهت است که در وهله نخست انسان از میدان مغناطیسی زمین برای مسیریابی استفاده می کند و اگر نقشه دقیقی از میدان های مغناطیسی زمین فراهم باشد مسیریابی نیز دقت بیشتری می یابد و دوم اینکه دیتای به دست آمده اطلاعات زیادی را در رابطه با فرایندهای موجود در جو بالایی زمین و فضا ارائه می کند که این اطلاعات برای هدایت ماهواره ها و شبکه های برق ضروری هستند و سوم اینکه بررسی ساختار هسته زمین و فرایندهای فیزیکی که در آنجا رخ می دهد اهمیت ویژه ای در درک این سیاره و دیگر سیارات دارد.

گفته می شود ناهنجاری جنوب آتلانتیک تا حدودی به خاطر بخش هایی از هسته زمین رخ داده که در زیر آفریقای جنوبی، آتلانتیک جنوبی و آمریکای جنوبی قرار دارند؛ یعنی جایی که میدان مغناطیسی در حال وارد شدن به جهت اشتباه است.

محققان خاطر نشان کرده اند که این تغییر مشکلی را برای انسان به وجود نمی آورد اما لازم است که در آینده مکانیزم های حفاظتی بیشتری برای ماهواره ها در نظر گرفته شود چراکه میدان مغناطیسی ضعیف تر به معنای نقص بیشتر در عملکرد آنها خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • gholamkhoshoi
    gholamkhoshoi | ۴ خرداد ۱۳۹۹

    طبیعت کار خودش خوب بلده.

  • mehrdad6878
    mehrdad6878 | ۴ خرداد ۱۳۹۹

    الان چی میشه؟؟؟ ?

    • Hamed
      Hamed | ۵ خرداد ۱۳۹۹

      هیچی دیگه،انتظارها به سر رسیده،قراره اینجا بشه اروپا اروپا بشه ایران?

    • Hamed
      Hamed | ۵ خرداد ۱۳۹۹

      کاش دوتا عکس از قبل و بعد تصاویر تغییر میدان مغناطیسی میذاشتید

مطالب پیشنهادی