ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داروی زیکا و ابولا ممکن است برای درمان کووید ۱۹ موثر باشد

محققان نروژی در حال توسعه دارویی ضدویروس برای درمان بیماری کووید ۱۹ هستند که در آزمایشگاه نتایج امیدوارکننده‌ای برای درمان زیکا و ابولا نشان داده است. این دارو در حال حاضر در بریتانیا روی بیماران ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

محققان نروژی در حال توسعه دارویی ضدویروس برای درمان بیماری کووید ۱۹ هستند که در آزمایشگاه نتایج امیدوارکننده‌ای برای درمان زیکا و ابولا نشان داده است. این دارو در حال حاضر در بریتانیا روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ آزمایش می‌شود و در صورت اثربخشی می‌توان از آن در آینده برای درمان کرونا استفاده کرد.

شرکت داروسازی نروژی «BerGenBio» دارویی به نام «Bemcentinib» توسعه داده که در حال حاضر فاز دوم کارآزمایی بالینی را طی می‌کند. این شرکت می‌گوید داروی یاد شده از بین داروهای دیگر به عنوان گزینه احتمالی درمان بیماری کووید ۱۹ انتخاب شده تا با سرعت بیشتری توسعه داده شود.

محققان می‌خواهند برای آگاهی از اثربخشی این دارو، با انجام آزمایشی ۶۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را با داروی Bemcentinib و ۶۰ بیمار دیگر را با روش‌های درمانی فعلی تحت درمان قرار دهند. به گفته شرکت سازنده، این دارو روزی یک مرتبه به شکل قرص از طریق دهان وارد بدن شده و قدرت بالایی در بازداری کیناز AXL دارد. این دارو نقش کلیدی در درمان سرطان‌ها داشته و در آزمایش‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای علیه بیماری‌های زیکا و ابولا نشان داده است.

این دارو مانع از ورود ویروس کرونا به سلول‌ها شده و واکنش ضدویروس اینترفرون نوع ۱ (Interferon type I) را بهبود می‌بخشد. اینترفرون نوعی مکانیزم کلیدی در سیستم ایمنی بدن است که توانایی کند کردن تکثیر ویروس در سلول‌ها را دارد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند جلوی فعالیت ژن‌های اینترفرون سلول‌ها را گرفته و مانع از آزادسازی این ماده شود.

« Richard Godfrey» مدیرعامل شرکت BerGenBio می‌گوید Bemcentinib با جلوگیری از فعالیت کیناز AXL، مانع از ورود ویروس کرونا به سلول شده و از غیرفعال شدن پاسخ ضدویروسی سیستم ایمنی بدن که نقشی حیاتی در مبارزه با عفونت‌ها دارد، جلوگیری می‌کند.

البته او هشدار می‌دهد که این دارو «قرص جادویی» نیست که بتوان با خوردن آن کووید ۱۹ را درمان کرد و به ماهیت ترکیبی داروها برای درمان این بیماری اشاره می‌کند. او می‌گوید امید زیادی به اثربخشی این دارو دارد ولی از بیان جزئیات بیشتر در مورد ثمربخش بودن آن خودداری کرد.

BGR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۵ خرداد ۱۳۹۹

    قرص ژلوفن هم ممکنه برای درمان کرونا موثر باشه ? ? ? ? ?

مطالب پیشنهادی