ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ضبط سیگنال‌های مغزی با خالکوبی موقتی آسان‌تر می‌شود

محققان دانشگاه صنعتی گراتس اتریش (Graz University of Technology) در همکاری با چند آزمایشگاه اروپایی، نوعی خالکوبی موقتی برای سر ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن برای ضبط آسان‌تر سیگنال‌های مغزی استفاده کرد. محققان می‌گویند ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

محققان دانشگاه صنعتی گراتس اتریش (Graz University of Technology) در همکاری با چند آزمایشگاه اروپایی، نوعی خالکوبی موقتی برای سر ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن برای ضبط آسان‌تر سیگنال‌های مغزی استفاده کرد.

محققان می‌گویند برای ساخت این خالکوبی از جوهر موقتی استفاده کرده‌اند. آن‌ها از کاغذ تاتو به عنوان بستر استفاده کرده و سپس با پرینتر جوهرافشان روی آن مدارهای الکترونیکی از جنس پلیمر رسانا را چاپ کرده‌اند.

کاربر می‌تواند یک یا چند تاتو را که قابلیت چسبندگی دارند، روی پوست سر چسبانده و از آن‌ها برای ضبط سیگنال‌های مغز یا الکترومغزنگاری (Electroencephalography) با کیفیت بالا استفاده کند. در این اختراع برخلاف ژل الکترودها دیگر نیازی به مرطوب کننده نیست و تاتوها خشک نمی‌شوند. حتی رشد موها از بین غشای فوق العاده باریکشان خللی در عملکرد آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

محققان به دنبال ضبط آسان تر سیگنال های مغزی با تاتو الکترود

تاتوها در صورتی که کاربر طاس باشد قابل تشخیص هستند، ولی برخلاف هدست‌های سنتی فعلی که برای ضبط سیگنال‌های مغزی استفاده می‌شوند، در زندگی روزمره کاربر خللی ایجاد نمی‌کنند. یکی از جالب ترین ویژگی‌های این تاتو این است که پس از قرارگیری روی سر، کاربر وجودش را فراموش می‌کند و همین عامل آن را برای استفاده طولانی مدت به گزینه‌ای ایده آل تبدیل می‌کند. برای برداشتن آن‌ها کافیست از آب و صابون استفاده کرد.

این اختراع مزایای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها امکان نظارت بر سیگنال‌های مغزی است. در حال حاضر وسیله‌ای برای نظارت بر امواج مغزی حین زندگی روزمره وجود ندارد. محققان می‌توانند به کمک این تاتو وضعیت سیگنال‌های مغزی بیمار را در منزل نظارت کرده و برای مثال وقوع صرع را پیش بینی کنند.

از این فناوری برای ساخت واسط مغز و رایانه نیز می‌توان استفاده کرد. به گفته محققان با استفاده از این اختراع می‌توان اطلاعات مغز را ضبط و سپس آن‌ها را مستقیما به واسط مغز و کامپیوتر ارسال کرد و بوسیله آن ماهیچه‌های فرد دارای معلولیت را تحریک نمود.

این خالکوبی در حال حاضر در مراحل اولیه توسعه قرار داشته و برای پردازش سیگنال‌های مغز به دستگاه خارجی نیاز است، اما محققان امیدوارند با ساخت گجت‌های پوشیدنی در آینده نزدیک، امکان پردازش اطلاعات در بدن و یا در گوشی یا ساعت هوشمند امکان پذیر شود.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Flexible Electronics منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی