ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونای آکسفورد
علمی

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد تنها ۵۰ درصد شانس موفقیت دارد

موسسه Jenner وابسته به دانشگاه آکسفورد و گروه واکسن آکسفورد از ابتدای اسفندماه فرایند توسعه واکسن کووید ۱۹ را با استفاده از ویروس موجود در بدن شامپانزه ها آغاز کردند. با این حال آنطور که پروفسور ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

موسسه Jenner وابسته به دانشگاه آکسفورد و گروه واکسن آکسفورد از ابتدای اسفندماه فرایند توسعه واکسن کووید ۱۹ را با استفاده از ویروس موجود در بدن شامپانزه ها آغاز کردند. با این حال آنطور که پروفسور آدریان هیل رئیس این موسسه گفته است از آنجا که تعداد افراد آلوده به این بیماری مرتبا در انگلستان کاهش پیدا می کند احتمالا این مرکز با مشکل کمبود داوطلب برای تست واکسن کرونای آکسفورد خود روبرو خواهد شد.

پروفسور هیل روز گذشته در مصاحبه با نشریه تلگراف گفت:

این رقابتی میان زمان و ناپدید شدن کرونا ویروس است. ما اوایل امسال گفتیم که شانس ساخت یک واکسن موثر تا سپتامبر (شهریور) ۸۰ درصد است.

اما در حال حاضر میتوانم بگویم احتمال آنکه به هیچ نتیجه ای نرسیم ۵۰ درصد است. فعلا می خواهیم که بیماری کووید برای مدت کوتاهی هم که شده باقی بماند [تا واکسن آن را بسازیم].

گفتنی است روز شنبه این هفته ۲۸۲ نفر در سراسر انگلستان به خاطر آلودگی به کرونا ویروس جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به پیک شیوع این بیماری در بریتانیا افت قابل توجهی را پیدا کرده. در آن بازه روزانه ۱۰۰۰ نفر به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را در این کشور از دست می دادند.

آزمایش واکسن کرونا آکسفورد که رسما با نام ChAdOx1 nCoV-19 شناخته می شود (تلفظ: چادوکس وان) در فاز نخست با تست روی ۱۶۰ فرد سالم در بازه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال آغاز شد تا مشخص شود که کارایی آن در برابر این ویروس مهلک چقدر است.

واکسن کرونای آکسفورد

قرار است که فازهای دوم و سوم این آزمایش نیز به زودی انجام شود و در این مراحل ۱۰۲۶۰ نفر در بازه سنی وسیع تری مشارکت خواهند کرد و آزمایش واکسن کرونای آکسفورد روی افراد سالخورده و کودکان نیز انجام می شود.

با این حال اگر دانشمندان نتوانند افراد کافی برای تزریق واکسن کرونای آکسفورد را پیدا کنند شواهد کافی برای اثبات اثربخشی آن به دست نمی آید و واکسن وارد فاز تولید انبوه نمی شود.

ChAdOx1 nCoV-19 از ChAdOx1 ساخته شده؛ نسخه ضعیف تری از ویروس سرماخوردگی که باعث ابتلا به عفونت در شامپانزه ها می شود.

دانشمندان این ویروس را به نحوی دستکاری کردند تا نتواند آسیبی به انسان بزند اما همچنان بخشی از کرونا ویروس را هم در خود داشته باشد تا بتواند سیستم ایمنی بدن فرد را به واکنش در مقابل پروتئین های میخی کووید ۱۹ وادار کند؛ منظور همان پروتئین هایی است که این ویروس برای ورود به سلول های بدن انسان و تکثیر کردن خود از آنها استفاده می کند.

sky
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی