ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان: تمام جهش‌های ویروس کرونا خنثی یا به ضرر این عامل مرگبار بوده‌اند

با وجود کاهش محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها، کووید-۱۹ همچنان بزرگترین بحران جهان محسوب می‌شود و تحقیقات زیادی درباره آن صورت می‌گیرد. بر اساس تحقیقی جدید، جهش‌های ویروس کرونا روی قابلیت انتقال‌پذیری آن بی‌اثر هستند. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰

با وجود کاهش محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها، کووید-۱۹ همچنان بزرگترین بحران جهان محسوب می‌شود و تحقیقات زیادی درباره آن صورت می‌گیرد. بر اساس تحقیقی جدید، جهش‌های ویروس کرونا روی قابلیت انتقال‌پذیری آن بی‌اثر هستند.

این تحقیق که «کالج دانشگاهی لندن» سرپرستی آن را برعهده داشته، ژنوم‌های ویروس در بیش از ۱۵ هزار فرد مبتلا به کرونا در ۷۵ کشور را مورد بررسی قرار داده. نسخه پیش از انتشار این تحقیق توسط «bioRxiv» منتشر شده است. این مطالعه با استفاده از تحقیقی که اوایل ماه جاری میلادی توسط ژورنال «Infection, Genetics and Evolution» منتشر شد، صورت گرفته است.

سرپرست تحقیق جدید، استاد «فرانسوا بالوکس» از کالج دانشگاه لندن اعلام کرده:

«با افزایش تعداد جهش‌ها که تا به امروز به ثبت رسیده‌اند، دانشمندان به سرعت در حال تلاش برای درک این موضوع هستند که آیا آن‌ها می‌توانند ویروس را عفونی‌تر یا کشنده‌تر کنند. ما در این تحقیق از یک تکنیک جدید برای تعیین این موضوع که آیا ویروس‌ها با جهش جدید با نرخ بالاتری منتقل می‌شوند، استفاده کردیم و به این موضوع پی بردیم که هیچ کدام از جهش‌ها به نفع ویروس‌ نیستند.»

جهش‌های ویروس کرونا

ویروس کرونا مانند سایر ویروس‌های RNA، می‌توانند از سه طریق جهش ایجاد کند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • اشتباه در کپی کردن ارورها در زمان تکثیر ویروس
  • ارتباط با سایر ویروس‌ها درون یک سلول
  • القا با سیستم‌های اصلاح RNA بدن میزبان که بخشی از سیستم ایمنی محسوب می‌شوند.

اکثر جهش‌های ویروس خنثی هستند، اما تعدادی از آن‌ها می‌توانند خطر ویروس را افزایش دهند. در تحقیق جدید ۶,۸۲۲ جهش ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفتند که برای ۲۷۳ مورد آن مدرک قدرتمندی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها به صورت مکرر و مستقل صورت می‌گیرند. ۳۱ جهش حداقل ۱۰ بار در دوران شیوع کرونا اتفاق افتاده‌اند.

برای بررسی این موضوع که جهش‌های ویروس کرونا می‌توانند احتمال انتقال آن را افزایش دهند، دانشمندان درخت تکاملی ویروس را مدل‌سازی کردند و سپس جهش‌های خاصی را که عمومیت بیشتری در میان شاخه‌های مختلف دارند، مورد بررسی قرار دادند. یافته محققان نشان می‌دهد که هیچ کدام از جهش‌های معمول کووید-۱۹ نمی‌توانند میزان سرایت آن را افزایش دهند. این تحقیق مشخص می‌کند که برخی جهش‌های رایج خنثی هستند، اما اکثر آن‌ها حتی تا اندازه‌ای ویروس را تضعیف هم می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی