ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان جهانی بهداشت آزمایش هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا را متوقف کرد

تحقیقی جدید که روی نزدیک به ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا مطالعه کرده، خبر از افزایش خطر مرگ و میر و همچنین بیماری‌های قلبی در بیماران درمان شده با داروی «هیدروکسی کلروکین» می‌دهد. در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۲

تحقیقی جدید که روی نزدیک به ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا مطالعه کرده، خبر از افزایش خطر مرگ و میر و همچنین بیماری‌های قلبی در بیماران درمان شده با داروی «هیدروکسی کلروکین» می‌دهد. در همین راستا سازمان جهانی بهداشت (WHO) تصمیم به توقف آزمایش این دارو برای مبارزه با کووید-۱۹ گرفته است.

ویروس کرونا با سرعت بالایی در سراسر جهان شیوع پیدا کرد که این موضوع باعث شد پزشکان در کشورها به دنبال درمان‌های مختلف برای آن باشند. یکی از آن‌ها استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین، دارویی که برای درمان مالاریا کاربرد دارد، بود. در مراحل اولیه شیوع این بیماری، پزشکان در چین با استفاده از چندین دارو موفق به کنترل وضعیت بیماران شدند که این دارو نیز در میان آن‌ها حضور داشت.

موفقیت ابتدایی این دارو باعث شد که کشورهای مختلفی در سراسر جهان شروع به استفاده از آن کنند و دانشمندان نیز بدنبال آزمایش بالینی آن باشند. آزمایش‌های بالینی بسیار کند هستند و همین موضوع باعث می‌شود که نتیجه نهایی چندین ماه پس از شروع آزمایش‌ها مشخص شود. همین تاخیر استفاده از آن توسط بسیاری از پزشکان را در پی داشت. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ یکی از طرفداران داروی هیدروکسی کلروکین بود و خود شخصا از آن استفاده می‌کرد.

ویروس کرونا

به تازگی نتیجه تحقیقی در ژورنال «Lancet» منتشر شده که نزدیک به ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا را مورد بررسی قرار داده است. در این تحقیق اطلاعات ۶۷۱ بیمارستان در ۶ قاره مورد تحلیل قرار گرفته که در آن ۱۴,۸۸۸ بیمار درمان شده توسط برخی از انواع هیدروکسی کلروکین یا کلروکین و ۸۱,۴۴۴ بیمار که شرایط آن‌ها توسط این داروها کنترل شده، حضور داشته‌اند.

در این تحقیق چهار ترکیب دارویی شامل کلروکین، هیدروکسی کلروکین، کلروکین با ماکرولید و هیدروکسی کلرکین با ماکرولید مورد بررسی قرار گرفتند که نتیجه تمام این درمان‌ها نشان از افزایش شمار مرگ و میر و همچنین آریتمی بطنی داشت. این تحقیق به تنهایی نمی‌تواند بی‌اثر بودن این دارو روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را نشان دهد، اما خبر از این می‌دهد که نباید بدون انجام تحقیقات بیشتر پزشکان آن را برای بیماران تجویز کنند.

سازمان بهداشت جهانی در ماه‌های اخیر شروع به آزمایش بالینی این دارو کرده بود، اما نتیجه تحقیق جدید باعث شده که این سازمان تصمیم به توقف موقت آزمایش‌های مربوط به هیدروکسی کلروکین بگیرد. گروه اجرایی تحقیقات جهانی WHO علاوه بر تحقیق جدید، اطلاعات دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی