ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ARM از معماری A78 و X1 رونمایی کرد؛ نسل جدید پردازنده‌های موبایل

شرکت ARM هسته‌های پردازشی و واحدهای پردازش گرافیکی جدید خود را معرفی کرد. هسته‌های پردازشی Cortex-A78 و Cortex-X1 قدرت بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هسته Cortex-A78 جایگزین سریع‌ترین هسته کنونی ARM یعنی Cortex-A77 می‌شود ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

شرکت ARM هسته‌های پردازشی و واحدهای پردازش گرافیکی جدید خود را معرفی کرد. هسته‌های پردازشی Cortex-A78 و Cortex-X1 قدرت بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

هسته Cortex-A78 جایگزین سریع‌ترین هسته کنونی ARM یعنی Cortex-A77 می‌شود و در حالی که توان حرارتی این دو هسته یکسان است، A78 تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. ARM اعلام کرده که در صورت عدم افزایش عملکرد این هسته، مصرف انرژی آن نسبت به نسل گذشته ۵۰ درصد کمتر خواهد بود. فرکانس A78 مشخص نشده، اما افزایش ۲۰ درصدی عملکرد با مقایسه فرکانس ۳ گیگاهرتزی این هسته و فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی A77 بدست آمده است.

ARM

هسته Cortex-A78 نسبت به نسل قبلی ابعاد کوچکتری دارد و در چیپست‌های ۸ هسته‌ای همراه با ۴ هسته Cortex-A78 و ۴ هسته Cortex-A55، تا ۱۵ درصد فضای کمتری اشغال می‌کند. با توجه به این موضوع که ARM جایگزین هسته Cortex-A55 را معرفی نکرده، انتظار می‌رود چیپست‌ها در سال ۲۰۲۱ با ترکیب هسته‌های A78 و A55 وارد بازار شوند.

ARM

به سراغ هسته Cortex-X1 می‌رویم که عملکرد بالایی دارد. طراحی این هسته نتیجه برنامه CXC شرکت ARM است که در طی این برنامه، ARM با شرکای خود برای تولید هسته‌های سفارشی همکاری می‌کند. حداکثر عملکرد X1 تا ۳۰ درصد بالاتر از Cortex-A77 است و در زمینه محاسبات تا ۲۳ درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به A78 دارد. علاوه بر این موارد، هسته سفارشی X1 در زمینه یادگیری ماشینی تا دو برابر کارایی بالاتری دارد.

ARM

این هسته سفارشی نسبت به A78 ابعاد بزرگتری دارد و همچنین انرژی بیشتری مصرف می‌کند و به همین علت انتظار نداریم که چندین هسته X1 درون چیپست گوشی‌های هوشمند قرار بگیرد. این احتمال وجود دارد که شرکت‌های سازنده چیپ از یک هسته X1 به همراه ۳ هسته A78 و ۴ هسته A55 استفاده کنند.

در بخش واحد پردازش گرافیکی شرکت ARM از Mali-G78 و G68 رونمایی کرده که واحد قدرتمندتر همچنان بر اساس معماری «Valhall» توسعه پیدا کرده و ۲۵ درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به Mali-G77 دارد. سازندگان می‌توانند حداکثر از ۲۴ هسته در چیپست خود استفاده کنند و شاهد افزایش ۱۷ درصدی عملکرد آن در زمینه اجرای بازی باشند.

Mali-G68 به برخی ویژگی‌های برادر قدرتمند خود مجهز شده، با این حال انرژی کمتری مصرف می‌کند و قدرت پایین‌تری دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی