ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ورزش ایروبیک ممکن است فراموشی را به تعویق بیندازد

محققان با انجام مطالعه‌ای جدید دلیل تاثیر مثبت ورزش ایروبیک بر سلامت مغز را پیدا کردند. به گفته آن‌ها تمرینات ایروبیک سبب بهبود گردش خون در دو بخش کلیدی مغز شده و انجام آن برای ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

محققان با انجام مطالعه‌ای جدید دلیل تاثیر مثبت ورزش ایروبیک بر سلامت مغز را پیدا کردند. به گفته آن‌ها تمرینات ایروبیک سبب بهبود گردش خون در دو بخش کلیدی مغز شده و انجام آن برای افراد سالخورده‌ای که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، سودمند خواهد بود.

به گفته محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی (UT Southwestern Medical Center)، انجام ورزش ایروبیک سبب افزایش گردش خون در دو بخش مغز می‌شود که به حافظه ربط دارند. محققان در این تحقیق از ۳۰ فرد بالای ۶۰ سال استفاده کردند. محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کرده و از یک گروه خواستند تا به مدت یک سال تمرینات ایروبیک را انجام داده و گروه دوم فقط تمرینات کششی را انجام دهد.

محققان: ورزش ایروبیک به تقویت حافظه کمک می کند

محققان پس از بازه یک ساله دریافتند امتیاز حافظه جمعی گروهی که تمرینات ایروبیک را انجام داده نسبت به گروه دیگر در برخی زمینه ها ۴۷ درصد افزایش داشته است. گردش خون در بخش‌های هیپوکامپ و کورتکس سینگولیت قدامی مغز افزایش پیدا کرده بود که نشان می‌دهد تمرینات ایروبیک می‌توانند نقش مهمی در تقویت حافظه بازی کنند.

زوال عقل یا دمانس (Dementia)، نوعی بیماری پیچیده است که با علم پزشکی فعلی نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. محققان با انجام تحقیقات گسترده به دنبال یافتن نشانه‌های اولیه این بیماری و روش‌هایی برای کند کردن پیشرفت و حتی درمان آن در افرادی بوده‌اند که از فراموشی رنج می‌برند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که وراثت و شیوه زندگی در ابتلا به زوال عقل نقش دارند و با اینکه تغییرات ژنتیکی امکان پذیر نیست، اما می‌توان با اصلاح رژیم غذایی و فعالیت بیشتر این اختلال را به تعویق انداخت. البته ورزش کردن به تنهایی برای جلوگیری از ابتلا به اختلال زوال عقل کافی نیست، ولی نقش مهمی در کاهش ریسک ابتلا به آن بازی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی