ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی در حضور رییس جمهور آخرین آمارهای حوزه فناوری اطلاعات ایران را اعلام کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین رونمایی از پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال تاکید کرد که اقتصاد دیجیتال می تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود و با جهش اقتصاد دیجیتال ایران هوشمند قابل تحقق است. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین رونمایی از پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال تاکید کرد که اقتصاد دیجیتال می تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود و با جهش اقتصاد دیجیتال ایران هوشمند قابل تحقق است. بر اساس صحبت‌های جهرمی اقتصاد دیجیتال ایران هم‌اکنون به متوسط جهانی رسیده و شاخص 6.5 درصد را تجربه می‌کند. گفتنیست 4 پروژه وزارت ارتباطات در این مراسم به بهره‌برداری رسید که به گفته جهرمی ارزش مالی این پروژه‌ها 2280 میلیارد تومان است که عمده این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام گرفته است

«محمد جواد آذری جهرمی» در آیین رونمایی از پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال در حضور رئیس جمهور و ارتباط ویدئویی با خانواده ارتباطات و همچنین اصحاب رسانه ابتدا به تشریح مفهوم اقتصاد دیجیتال پرداخت تا به پاسخ این پرسش برسد که چرا اقتصاد دیجیتال می تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود.

به گفته او  ایران در این مدت در زمینه پرورش و رشد هسته اقتصاد دیجیتال به متوسط جهانی رسیده و این یک رشد چشمگیر بوده است. او در حال حاضر اندازه اقتصاد دیجیتال ایران را 6.5 درصد می‌خواند و متوسط جهانی را 15.5 درصد اعلام می‌کند.

جهرمی می‌گویددر نگاه اول نسبت به سایر کشورهای دنیا یک عقب ماندگی در این حوزه وجود دارد ولی این به این دلیل است که این اقتصاد فرایند دومینویی طی می‌کند: «هسته اقتصاد باید به بلوغ برسد تا سایر بخش‌ها بتواند رشد کند و ما هم‌اکنون به این بلوغ رسیدیم و رشد پرتابی را در سالهای پیش رو خواهیم داشت.»

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به رشد اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: «هسته اقتصاد دیجیتال کشور از 2.23 در سال 92 به 4 درصد در سال 98 رسیده است یعنی بخش سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات مجموعا 4 درصد رشد داشته است. در سال 98 هم سهم اقتصاد دیجیتال در GDP به 6.5 درصد رسیده است. این در حالی است که این عدد در سال 92، 3.68 درصد بوده است.»جهرمی تاکید می‌کند در هسته شبکه ملی اطلاعات در سال 92 ظرفیت شاهراهای ارتباطی 620 گیگابیت بر ثانیه بوده و در سال 96 به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده و امروز بر شاخص 18 هزار گیابیت بر ثانیه رسیده است که یک رشد 30 برابری در شبکه ملی اطلاعات است:

«ظرفیت ارتباطات بین الملل 120 گیگابیت بوده و سپس  به 1000 گیاگابیت و حال به 4500 گیگابیت رسیدیم. سرعت مشترکین موبایل در سال نود و دو، 218 کیلوبیت بر ثانیه بوده و در سال نود و شش، 2.5 مگابیت بر ثانیه رسیده و در سال گذشته به 10 مگابیت بر ثانیه ایستاده است.»

همچنین به گفته جهرمی، پوشش دسترسی پرسرعت مشترکین روستایی به شبکه ملی اطلاعات از صفر درصد در سال 1392 به 89 درصد در سال 1398 رسید. ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات نیز از 210 رک فعال در سال 92 به 1830 رک فعال در سال 1389، نسبت پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین الملل در سبد مصرفی کاربران از 10 درصد در سال 92 به 55 درصد در سال 1398 و تعداد اپلیکیشین های ایرانی فعال از 483 در سال 92 به 345 هزار ایپلیکیشین در سال 98 رسید.

وی با تاکید بر اینکه همه این عوامل نشان داد که اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون رفت از مشکلات کنونی است گفت: «همه این این پیشرفت ها در قالب برنامه شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجرا شده و می شود. در کشوری که از ظرفیت نیروی جوان خلاقی دارد که که 17 درصد آنها وابسته و یا غیر وابسته فارغ التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات هستند، هسته اقتصاد دیجیتال رشد کرده است، تحت فشارهای بین المللی هستیم، چاره ای جز بهره وری نداریم و یکی از ابزارهای مهم بهره وری فناوری اطلاعات است بنابراین می توانیم اقتصاد دیجیتال را راه حلی برای جایگزینی اقتصاد نفتی بدانیم.»

جهرمی در این مراسم از چهار افتتاح عمده برای پیشران اقتصاد دیجیتال رونمایی کرد.

بر این اساس مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات با ایجاد 407 رک ظرفیت جدید و افزایش 25 درصدی ذخیره سازی مرز داده شبکه ملی با سرمایه گذاری 11 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی افتتاح‌می شود. با راه اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق خواهد شد.

وزیر ارتباطات ادامه داد:

«همچنین در راستای توسعه زیر ساخت ابری شبکه ملی اطلاعات با سرمایه گذاری 8 هزار و 500 میلیارد ریالی بخش خصوصی پروژه زیر ساخت ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح می شود که یکی از مهم‌ترین ارکان تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور و مورد تأکید در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات است.»

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به پروژه بعدی وزارت ارتباطات اشاره کرد که «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» نام دارد:

«این پروژه با کارفرمایی شرکت های اینترنتی و شرکت های ارایه کننده خدمات VOD و با سرمایه 800 میلیارد ریالی بخش خصوصی صورت می‌گیرد. به‌منظور ارتقاء سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائه‌کنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده تا با ایجاد هم‌افزایی و با تأمین سامانه‌های موردنیاز، هموطنان بتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند.»

آنطور که جهرمی می‌گوید هدفگذاری تعیین شده در این پروژه رسیدن به 5 میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال 99 و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است. در این پروژه قرار است طرح یک ماهه رایگان از بین سه VOD برای تمامی مشترکین ثابت صورت بگیرد.

جهرمی در ادامه تاکید کرد برای اینکه این طرح ها اثرگذار شود و در راستای حمایت از فعالین حوزه فناوری اطلاعات امروز به 5 هزار شرکت عضو نوآفرین بسته حمایتی به ارزش 50 میلیون تومان تقدیم می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • badboy0098
    badboy0098 | ۸ خرداد ۱۳۹۹

    یه مشت دروغ و چرت و پرت

مطالب پیشنهادی