ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فاز اول «زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات» با همکاری آسیاتک افتتاح شد

امروز (۸ خرداد) در مراسم «آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال»، پروژه خدمات ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد. فاز اول این پروژه توسط شرکت «آسیاتک» و با سرمایه‌ای ۸۵۰ میلیارد تومانی تکمیل می‌شود. به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶

امروز (۸ خرداد) در مراسم «آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال»، پروژه خدمات ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد. فاز اول این پروژه توسط شرکت «آسیاتک» و با سرمایه‌ای ۸۵۰ میلیارد تومانی تکمیل می‌شود. به گفته «محمد علی یوسفی زاده»، مدیر عامل شرکت آسیاتک، فاز نخست این پروژه با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتا بایت آماده بهره‌برداری شده است.

وزارت ارتباطات در این رویداد اعلام کرد که در آینده نزدیک فازهای بعدی پروژه خدمات ابری در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز افتتاح خواهد شد تا تحول بزرگی در ارائه خدمات داده ای کشور صورت گیرد.

این مرکز زیرساخت خدمات ابری توزیع‌شده، در برج میلاد تهران با سرمایه‌گذاری شرکت آسیاتک افتتاح شده است. برای این پروژه در فاز نهایی، ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد. وزیر ارتباطات اعلام کرد که با افتتاح این پروژه دستاوردهای بسیار مهمی همچون «استقلال و خودکفایی در تامین نیازمندی‌های کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تامین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و اجرای گام دیگری در راستای تامین استقلال و ایجاد قوت در فضای مجازی» محقق خواهند شد.

آذری جهرمی درباره پروژه خدمات ابری گفت: «زیر ساخت ابری، توانایی ارائه خدمات متنوع ابری به تولید کنندگان محتوای داخلی را دارد و امکان خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم های ظالمانه را فراهم می کند.»

از سوی دیگر مدیرعامل آسیاتک اعلام کرد که فاز اول این خدمات در مرکز داده برج میلاد به بهره برداری رسیده است که به طور عمده شامل منابع در لایه «زیرساخت به عنوان سرویس» (Iaas) است و به کسب و کارهای نوپا کمک می کند از هزینه، زمان و دانش فنی ایجاد زیرساخت بی نیاز شده و تمرکز خود را بر خلاقیت در لایه کسب و کار خود قرار دهند:

«برنامه ما توسعه خدمات ابری در مقیاس بسیار بزرگتری است که خوشبختانه با جذب سرمایه در یک پروژه چهار ساله ادامه خواهد داشت و بخش بزرگی از نیازهای کشور در این زمینه را پوشش می دهد. ارائه این خدمات در لایه های Paas و Saas انجام می شود و ارائه خدمات ابری در این مقیاس، برنامه های کلان کشور برای هوشمند سازی و تحول دیجیتال را امکان پذیر می سازد.»

یوسفی زاده همچنین درباره برنامه بلندمدت آسیاتک در حوزه ارائه خدمات ابری توضیح داد و در این رابطه گفت: «این طرح امکان بالا بردن بهره‌وری چندین برابری از منابع، مقایس پذیری سریع و هزینه بسیار پایین برای همه را فراهم می‌کند؛ از سازمان‌ها و نهاد‌ها گرفته تا شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین.»

مدیرعامل آسیاتک می‌گوید با ارائه خدمات ابری، شرکت‌ها خدمات خود را در داخل کشور دریافت می‌کنند و ضمن جلوگیری از خروج ارز، ریسک‌های تحریم از بین می‌رود: «حجم برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری به حدی است که در سال‌های آینده، کشور را از سرمایه‌گذاری‌های جزیره‌ای و صرف بودجه‌های کلان دولتی بی‌نیاز می‌کند. از طرفی این طرح ما را به استقلال ذخیره سازی و پردازش داده‌ها می‌رساند.»

او همچنین خبر از رشد استفاده از خدمات آسیاتک در دوران کرونا داد و اعلام کرد که از مراکز داده آسیاتک، بالغ بر ۶۰۰ گیگابیت بر ثانیه، ترافیک به شبکه ملی اطلاعات تزریق می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. او می‌گوید این رشدی ۵۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • سونیا پارسی
    سونیا پارسی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    آره شما کی یه کاری کردید که به نفع مردم باشه؟
    منکه ندیدم

  • Rezahan
    Rezahan | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    یادم نمیاد اینا تصمیمی گرفته باشن و به نفع مردم باشه یا مردم خوشحال شده باشن.
    آسیاتک چ آشغالی هست که حالا ب مرکزداده اش اعتماد کرد ی اینترنت پایدار نمیتونه تامین کنه میخواد از اطلاعات ملت محافظت کنه؟
    دارم روزیُ میبینم ک باید از اطلاعاتمون سی دی و دی‌وی‌دی تهیه کنیم و بذاریم تو گاوصندوق تا بتونیم ب سرویس خوب خارجی دسترسی داشته باشیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی