روز گذشته کوالکام از نخستین چیپ های خود با پشتیبانی از Wi-Fi 6E رونمایی کرد؛ همان نسخه جدید از وای فای که به لطف دسترسی به طیف وسیع ترین از امواج هوایی پخش، سریع تر و قابل اطمینان تر از نسل قبلی اش است.

دیروز این شرکت دو مجموعه از محصولات تازه اش را معرفی کرد: گروهی برای تلفن های همراه که احتمالا در نیمه دوم امسال عرضه میشوند و گروه دیگر برای روترها که فروش آن بلافاصله آغاز خواهد شد. اصلی ترین مشخصه تمامی این تراشه ها هم پشتیبانی شان از Wi-Fi 6E است که از طیف ۶ گیگاهرتز استفاده می کند (این طیف به تازگی توسط کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در این کشور باز شده است).

چیپ های مخصوص تلفن همراه کوالکام در گروه FastConnect قرار می گیرند که قرار است با تراشه های اسنپدراگون یکپارچه سازی شوند. در این مرحله کوالکام دو چیپ را از این گروه معرفی کرده: FastConnect 6700 و FastConnect 6900 که به ترتیب بیشینه سرعت نظری ۵ گیگابیت بر ثانیه و ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه دارند. هر دوی این تراشه ها از بیشینه اندازه کانال های وای فای (۱۶۰ مگاهرتز روی ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز) پشتیبانی می کنند.

وی کی جونز نایب رئیس تکنولوژی کوالکام در این باره گفت:

نظر شخصی من این است که مهاجرت به این فناوری بسیار سریع اتفاق می افتد. این تکنولوژی قرار است خیلی زود به تلفن های همراه آورده شود.

Wi-Fi 6E

البته هنوز مشخص نیست که پرچمداران بهره مند از این چیپ دقیقا چه زمانی وارد بازار می شوند. کوالکام به تازگی جدیدترین تراشه های اسنپدراگون خود را عرضه کرده که از چیپ FastConnect 6800 (بدون پشتیبانی از موج ۶ گیگاهرتز) استفاده می کنند.

این شرکت البته خاطرنشان کرده که تولیدکنندگان موبایل میتوانند یکی از چیپ های وای فای جدید آن را انتخاب نمایند اما مشخص نیست که چه تعداد از آنها تصمیم می گیرند از همین حالا پشتیبانی از این استاندارد را در محصولاتشان فراهم کنند یا اینکه منتظر بمانند تا پشتیبانی از آن به یکی از تراشه های اسنپدراگون بیاید.

علاوه بر تراشه های موبایل، کوالکام همچنین طیف وسیعی از چیپ های Wi-Fi 6E  را از سری Networking Pro برای روترها معرفی کرد. چهار چیپ در این سری رونمایی شده اند که به ترتیب  610، 810، 1210 و 1610 نام دارند و از نظر توانمندی با یکدیگر فرق دارند و از مدلی با ۶ استریم وای فای و بیشینه سرعت نظری ۵.۴ گیگابیت بر ثانیه در گروه پایین رده ها گرفته تا مدل دارای ۱۶ استریم وای فای و بیشینه سرعت ۱۰.۸ گیگابیت بر ثانیه را شامل می شوند.