ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اخبار جهان خودرو؛ از معرفی ب‌ام‌و سری 5 2021 تا وضعیت بحرانی نیسان

صنعت خودرو به دلیل شرایط خاصی که روی کره خاکی پدید آمده، با چالش‌های بزرگی روبرو شده و با سرعتی بسیار کمتر از قبل به مسیر پیشرفت خود ادامه می‌دهد. در حالی که برخی از ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

صنعت خودرو به دلیل شرایط خاصی که روی کره خاکی پدید آمده، با چالش‌های بزرگی روبرو شده و با سرعتی بسیار کمتر از قبل به مسیر پیشرفت خود ادامه می‌دهد. در حالی که برخی از شرکت‌ها در روزهای اخیر اقدام به معرفی محصولات جدید کرده‌اند، برخی دیگر هم با درخواست کمک از دولتمردان یا اخراج بخشی از نیروی کار خود نشان داده‌اند که اصلا دوران خوبی را سپری نمی‌کنند.

به رسم روندی که از چند وقت پیش در دیجیاتو آغاز کرده‌ایم، در نوشتار حاضر نگاهی گذرا خواهیم داشت بر مهم‌ترین خبرهای خودرویی هفته گذشته، اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می‌کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

اولین خبر برگزیده هفته قبل را از پایان ماموریت آقای اندی پالمر در استون مارتین شروع می‌کنیم. آقای پالمر که از سال 2014 مدیرعامل این خودروساز انگلیسی بوده، نقشی کلیدی در توسعه شاسی‌بلند DBX، ابرخودروی والکری و مدل‌های والهالا و ونکوئیش ایفا کرده است.

با وجود این از اکتبر سال 2018 به این طرف، استون مارتین با مشکل از دست دادن ارزش بازار روبرو بوده است. ویروس کرونا هم مزید بر علت شده و این شرکت در سه ماهه نخست امسال نتوانسته بیشتر از 578 دستگاه خودرو به نمایندگی‌ها تحویل دهد، رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 45 درصد افت داشته است. به هر ترتیب آقای توبیاس موئرس مدیرعامل بخش AMG مرسدس جایگزین اندی پالمر خواهد شد تا بلکه با تدابیر وی اوضاع برای استون مارتین بهبود پیدا کند.

اخبار خودروی جهان

معرفی نسخه فیس‌لیفت ب‌ام‌و سری 5 دومین خبر انتخابی برای این مطلب است. نسل ششم از این سدان محبوب آلمانی در سال 2016 رونمایی شده و حال پس از چهار سال زمان بروزآوری آن رسیده است. طبق عادت دیرینه ژرمن‎ها تغییرات فیس‌لیفت سری 5 به موارد جزئی محدود می‌شود و با توجه به گرافیک L شکل چراغ‌های روشنایی در روز می‌توان این نسخه را تشخیص داد. علاوه‌بر این قاب چراغ‌های جلو نیز کشیده‌تر شده و سپر متفاوت از قبل است.

ب‌ام‌و سری 5 قبل از فیس‌لیفت
ب‌ام‌و سری 5 بعد از فیس‌لیفت

این فرمول در نمای عقب با شدت کمتری پیاده شده و طراحان ب‌ام‌و در گرافیک چراغ‌ها و شکل سپر اندکی بازنگری کرده‌اند. در داخل کابین پیدا کردن تغییرات بسیار دشوار بوده و به نظر می‌رسد باواریایی‌ها به چند قطعه تزئینی و ارتقای کیفیت مواد بسنده کرده‌اند. تمامی مدل‌های مختلف سری 5 با سیستم اینفوتینمنت iDrive 7 و نمایشگر 12.3 اینچی به فروش خواهد رسید. خریداران می‌توانند برای پشت فرمان هم یک نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی سفارش دهند.

نمای عقب ب‌ام‌و سری 5 قبل از فیس‌لیفت
نمای عقب ب‌ام‌و سری 5 بعد از فیس‌لیفت

همچون همیشه سری 5 فیس‌لیفت هم با لیست متنوعی از پیشرانه‌ها، تجهیزات و آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی به فروش خواهد رسید. قیمت این نسخه در ایالات متحده از 54,200 دلار برای تریم 530i شروع شده و تا 76,800 دلار برای تریم M550i xDrive بالا می‌رود.

به غیر از سری 5، ب‌ام‌و فیس‌لیفت سری 6 گرن توریسمو را هم با پیروی از روندی مشابه رونمایی کرده است. این خودروساز آلمانی از نسخه xDrive25e PHEV کراس‌اوور X2 نیز پرده‌برداری نموده؛ نیروبخش این نسخه یک پیشرانه هیبریدی با 217 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور است. به لطف باتری 10 کیلووات ساعتی این خودرو می‌تواند تا 57 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به روشن شدن موتور 1.5 لیتری خود طی کند. صفر تا صد 6.8 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت از دیگر ویژگی‌های محصول جدید ب‌ام‌و هستند.

خبر سوم انتخابی به رونمایی نسخه کوپه و کانورتیبل فیس‌لیفت مرسدس E کلاس مربوط می‌شود. این مدل‌ها از نظر نمای ظاهری، تکنولوژی‌ها و پیشرانه‌ها مورد بازنگری قرار گرفته‌اند.

از لحاظ نمای ظاهری جلوپنجره و چراغ‌هایی با گرافیک جدید را می‌توان واضح‌ترین تغییرات موجود دانست؛ ضمن اینکه دماغه این مدل‌ها اکنون حالت ایستاده‌تری پیدا کرده است. خریداران E کلاس کوپه و کانورتیبل از این به بعد خواهند توانست از بین چهار رنگ بیشتر و رینگ‌های ایرودینامیک ترکیب دلخواه را انتخاب کنند.

در داخل کابین مثل سابق از دو نمایشگر دیجیتال 10.25 یا 12.3 اینچی در پشت فرمان مدل‌ها استفاده شده است. اما بهره‌گیری از فرمان هوشمند و حساس به لمس شاخص‌ترین تغییر کابین نسبت به قبل است. سنسورهای نصب شده روی این فرمان حضور دست راننده را تشخیص می‌دهند، در صورت عدم لمس فرمان توسط راننده، سیستم‌های کمکی وارد عمل شده و در هدایت خودرو بیشتر دخالت می‌کنند.

در دو جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی نورسیده‌های مرسدس را مشاهده فرمایید.

خبر چهارم این هفته به معرفی نسل دوم از سدان لوکس و کامپکت آکیورا TLX اختصاص دارد. نسل قبلی این خودرو به دلیل پلتفرم مشترک، به یک هوندا آکورد با طراحی پرزرق و برق تشبیه می‌شد. اما در نسل جدید با توجه به بهره‌گیری از پلتفرمی اختصاصی چنین تشبیهی بی‌معنی خواهد بود.

نسل دوم آکیورا TLX بر مبنای کانسپت تایپ S خلق شده و از طراحی اسپرت و جذابی برخوردار است. البته جذابیت این خودرو مستقیما به سلیقه افراد بستگی دارد، زیرا کسانی که به طراحی شلوغ و پیچیده علاقه‌مند نیستند، احتمالا آن را نخواهند پسندید. در هر حال TLX 2021 با آن جلوپنجره الماسی‌شکل، چراغ‌های LED باریک و تیز، سپر عضلانی جلو و عقب، دو خروجی اگزوز و اسپویلر کوچک روی صندوق عقب آمده در کلاس خود متمایز باشد.

در داخل کابین هم با یک طراحی کاملا ژاپنی و شلوغ طرف هستیم. قسمت میانی داشبورد این خودرو تقریبا هیچ شباهتی به مدل‌های موجود نداشته و چیدمان منحصر بفردی دارد. برای کنترل سیستم اینفوتینمنت یک نمایشگر ایستاده 10.3 اینچی در نظر گرفته شده، اما برخلاف روند کنونی آکیورا در پشت فرمان بجای نمایشگر دیجیتال بزرگ، از ترکیب نشاندهنده‌های آنالوگ و نمایشگر 7 اینچی استفاده کرده است.

آکیورا TLX 2021 در دو نسخه A-Spec و Type S قابل انتخاب خواهد بود. نیروبخش نسخه A-Spec یک موتور 2 لیتری توربوشارژ با 272 اسب بخار قدرت و 379 نیوتن متر گشتاور است؛ این ارقام در مقایسه با نسل قبلی به ترتیب 66 و 133 واحد افزایش یافته‌اند. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق گیربکس 10 سرعته به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود، البته امکان سفارش آپشن انتقال قدرت به هر چهار چرخ برای مشتریان وجود دارد.

نسخه اسپرت‌تر Type S نیروی خود را از یک موتور 3 لیتری V6 دریافت خواهد کرد. درباره مشخصات این موتور فعلا اطلاعاتی منتشر نشده، اما آکیورا ادعا می‌کند خروجی آن در مقایسه با موتور 3.5 لیتری V6 قبلی که 290 اسب بخار قدرت و 362 نیوتن متر گشتاور داشت، تا حد قابل‌ملاحظه‌ای بالاتر خواهد بود.

نسل دوم TLX مراحل توسعه و مهندسی را در ایالات متحده گذرانده و از پاییز امسال با قیمتی در حدود 35 هزار دلار فروخته خواهد شد.

پنجمین و آخرین خبر انتخابی هفته به نیسان مربوط می‌شود. این خودروساز ژاپنی که اصلا روزهای خوب و خوشی را سپری نمی‌کند، برای بهبود شرایط خود برنامه چهار ساله‌ای را تدوین کرده است. به موجب این برنامه کارخانه‌های نیسان در اسپانیا و اندونزی تعطیل خواهند شد، از میزان تولید نیز 20 درصد کاسته شده و فروش سالانه به 5.4 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت.

تمرکز بر بازارهایی مثل ژاپن، چین و ایالات متحده که استقبال از محصولات نیسان بیشتر از سایر نقاط جهان است و همچنین حذف مدل‌های کم‌طرفدار دیگر سیاستی است که نیسان در سال‌های پیش رو دنبال خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    نیسان جوک جدید عجب جیگریه

  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    نیسان ماکسیما، عشق ?✌
    نیسان با این ابهت و بزرگی داره تعطیل میشه و فروشش اینقدر کم شده بعد ایران خودرو و سایپا که حلب به مردم قالب میکنن فروش آنچنانی دارن... ?
    به خدا خیلی زوره

  • TT-SBURN
    TT-SBURN | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    نیسان جوک ، عشق ?✌

مطالب پیشنهادی