ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با قدیمی‌ترین حشره دنیا آشنا شوید؛ کشف فسیل ۴۲۵ میلیون ساله هزارپا در اسکاتلند

محققان با کشف فسیل ۴۲۵ میلیون ساله هزارپا در اسکاتلند، قدیمی ترین حشره تاریخ را شناسایی کردند. به گفته آن‌ها این فسیل از تمام فسیل‌های شناخته شده‌ از حشرات، عنکبوتیان و دیگر حشرات موذی قدمت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

محققان با کشف فسیل ۴۲۵ میلیون ساله هزارپا در اسکاتلند، قدیمی ترین حشره تاریخ را شناسایی کردند. به گفته آن‌ها این فسیل از تمام فسیل‌های شناخته شده‌ از حشرات، عنکبوتیان و دیگر حشرات موذی قدمت بیشتری دارد.

فسیل یاد شده در جزیره‌ای به نام «کررا» (Kerrera) در اسکاتلند کشف شده و نشان می‌دهد حشرات بسیار سریع تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، تکامل پیدا کرده‌اند. محققان دانشگاه تگزاس در آستین (University of Texas at Austin) پس از بررسی این فسیل دریافتند هزارپاها در مدت زمان تنها ۴۰ میلیون سال دریاچه‌ها را ترک کرده و زندگی در اکوسیستم پیچیده جنگل‌ها را آغاز کرده‌اند.

این فسیل در جزیره «کررا» در اسکاتلند کشف شده و نشان می‌دهد حشرات و گیاهان بسیار سریع‌تر از آنچا قبلا تصور می‌شد تکامل پیدا کرده‌اند.

محققان با استفاده از تکنیک استخراج کانی میکروسکوپی «زیرکان» (Zircon) که برای تعیین دقیق قدمت فسیل‌ها استفاده می‌شود، عمر این فسیل را ۴۲۵ میلیون سال تخمین زده‌اند که حدود ۷۵ میلیون سال جوان تر از طول عمر تخمین زده شده توسط محققان دیگر برای قدیمی‌ترین هزارپا با استفاده از تکنیک ساعت مولکولی (Molecular clock) است.

به گفته محققان احتمال وجود فسیل‌های قدیمی‌تر از حشرات و گیاهان وجود دارد، ولی از آنجا که هنوز چنین فسیل‌هایی کشف نشده‌اند، فسیل باستانی هزارپا و فسیل‌های گیاهان که تاکنون کشف شده اند، احتمالا قدیمی ترین گونه‌های شناخته هستند. اگر این فرضیه درست باشد، یعنی حشرات و گیاهان بسیار سریع تر از آنچه تکنیک ساعت مولکولی نشان می‌دهد تکامل پیدا کرده‌اند.

محققان به تکنیک دشوار استخراج کانی زیرکان برای تخمین دقیق طول عمر فسیل از رسوبات سنگی که فسیل در آنجا کشف شده و همچنین بهبود این تکنیک با جداسازی کانی از رسوب اشاره می‌کنند. به گفته آن‌ها جمع آوری این کانی از سنگ‌های اطراف فسیل به «چشمان بسیار تیزبین» نیاز دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی