ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی OpenAI
تکنولوژی

نسخه جدید بات هوش مصنوعی OpenAI معرفی شد؛ امکان سرودن شعر و ترجمه پیشرفته

کمپانی OpenAI که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد از نسخه جدید تولیدکننده متن GPT-3 رونمایی کرده که در مقایسه با نسخه قبلی (GPT-2) بسیار پیشرفته‌تر است. OpenAI ابتدا فعالیت خود را تحت مدیریت ایلان ماسک ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

کمپانی OpenAI که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد از نسخه جدید تولیدکننده متن GPT-3 رونمایی کرده که در مقایسه با نسخه قبلی (GPT-2) بسیار پیشرفته‌تر است.

OpenAI ابتدا فعالیت خود را تحت مدیریت ایلان ماسک و در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی آغاز کرد. تا پیش از این از مهمترین محصولات این شرکت بات هوش مصنوعی GPT-2 بود که قابلیت تولید یک متن خیالی یا واقعی تنها بر اساس یک جمله را داشت و گفته می‌شد حتی گاهی تشخیص راست و دروغ متن تولید شده توسط این بات غیرممکن است. با این حال در زمان انتشار عمومی این بات برخی متخصصان معتقد بودند در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم می‌تواند خطرناک باشد.

نسخه GPT-2 بر اساس ۱.۵ میلیارد پارامتر عمل می‌کرد که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شد اما به گزارش The next web نسخه GPT-3 از ۱۷۵ میلیارد پارامتر بهره می‌برد و به همین دلیل پیشرفت مهمی محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی OpenAI

هوش مصنوعی GPT-3 قادر به پردازش طیف وسیعی از زبان‌های طبیعی است و خروجی نهایی آن هم نیاز به اصلاحات گسترده ندارد. این نسخه از هوش مصنوعی OpenAI توانایی‌هایی از جمله ترجمه، پرسش و پاسخ، عملیات ریاضی ساده، بهبود گرامر انگلیسی و حتی نوشتن شعر را دارد.

GPT-3، با وجود پیشرفت‌‌های قابل توجه نسبت به نسخه قبلی نگرانی‌های بیشتری را بر انگیخته است. با این حال استفاده از این هوش مصنوعی چندان هم آسان نیست و بسیار گران تمام می‌شود؛ چرا که نیاز به قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای دارد. به گفته مدیرعامل شرکت Hyperia فعال در حوزه ارتباطات هوش مصنوعی،‌ هزینه آموزش مدل زبانی GPT-3 بسیار بالا خواهد بود؛ نزدیک به ۱۲ میلیون دلار که بر اساس هزینه پردازش ابری عمومی محاسبه شده است. در مقایسه باید اشاره کنیم که GPT-2 در حدود ۲۰۰ برابر هزینه کمتری دارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد فقط کشورها یا سازمان‌‌های چند ملیتی از پس هزینه بالای استفاده از GPT-3 بر آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    چند سال دیگه میشه چند دلار

مطالب پیشنهادی