ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیش‌بینی آتش‌سوزی مراتع با هوش مصنوعی؛ راهکاری برای نجات جنگل‌ها و حیوانات

هر سال با نزدیک شدن به فصل گرم سال خبر آتش سوزی از گوشه و کنار کشور به گوش می رسد. اینبار نوبت به مراتع و جنگل های سرسبز زاگرس و حیوانات کوچک و بزرگ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

هر سال با نزدیک شدن به فصل گرم سال خبر آتش سوزی از گوشه و کنار کشور به گوش می رسد. اینبار نوبت به مراتع و جنگل های سرسبز زاگرس و حیوانات کوچک و بزرگ آن رسیده که طعمه حریق شوند. کنترل شعله های سرکش زمانی که مساحت گسترده ای را در خود فرو می بلعند، کار بسیار دشواری است و نیاز به تجهیزات پیشرفته، بالگرد و هواپیماهای ویژه دارد که استفاده از آن در ایران با محدودیت‌هایی مواجه است و همین مساله باعث تداوم آتش سوزی و گسترش خسارت می شود. یکی از راه های غلبه بر این مشکل کنترل آن پیش از شروع حریق است و اخیرا محققان دانشگاه استنفورد از طریق هوش مصنوعی و تصویربرداری ماهواره ای راهکاری برای آن یافته اند.

در حال حاضر برای پیش بینی احتمال آتش سوزی جنگل ها به صورت دستی شاخ و برگ ها را جمع آوری کرده و میزان آب موجود در آن را تست می کنند. شاید این روش تا حدی کارآمد باشد اما برای نواحی گسترده چندان پاسخگو نبوده و روند کاری طولانی و مکرری دارد. سازمان های فضایی هم داده هایی را ارائه کرده اند که در صورت تحلیل دقیق می تواند به پیش بینی کمک کند اما این اطلاعات هم منحصر به یک مکان خاص هستند.

آتش ‌سوزی مراتع

متخصصان استنفورد اخیرا به راهکار بهتری دست یافته اند که با استفاده از تصاویر ارسالی ماهواره «سنتینل» از شاخ و برگ درختان عبور کرده و سطح زیر آنها را به تصویر می کشد. «الکساندرا کانینگز»، محقق ارشد پروژه می گوید:

«یکی از بزرگترین مزایای سیستم ما بکارگیری مجموعه جدیدی از ماهواره‌ها با طول موج بسیار بلندتر است که امکان مشاهده رطوبت سوختی زیر پوشش درختان را فراهم می سازد»

تیم مذکور برای آموزش الگوریتم یادگیری ماشین تعداد زیادی از تصاویر ثبت شده پس از سال ۲۰۱۶ را همراه با برآوردهای صورت گرفته توسط سازمان های آمریکایی به آن تزریق کرده اند. آنها سپس بر اساس داده های قدیمی سیستم را تست کردند و پاسخ سیستم با آنچه در واقعیت اتفاق افتاده بود مطابقت داشت.

با توجه به روند فزاینده آتش سوزی مراتع و خسارت سنگین آن استفاده از چنین روش های می تواند حریق های آتی را پیش بینی کرده و کنترل آن را به مراتب ساده‌تر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی