ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش مجدد قیمت تایر؛ ارز دولتی برای واردات لاستیک حذف شد

براساس گفته فعالان بازار تایر، حدود 10 ماه است که واردکنندگان ارز دولتی مخصوص واردات لاستیک را دریافت نکرده‌اند و اکنون دست کم 150 هزار حلقه  تایر سنگین مدت‌هاست در گمرکات مانده و در معرض ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

براساس گفته فعالان بازار تایر، حدود 10 ماه است که واردکنندگان ارز دولتی مخصوص واردات لاستیک را دریافت نکرده‌اند و اکنون دست کم 150 هزار حلقه  تایر سنگین مدت‌هاست در گمرکات مانده و در معرض تخریب است و چون ارز 4200 تومانی در اختیار واردکننده نیست، نمی‌توان آنها را دریافت کرد.

در همین حال، مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس انجمن صنفی صنعت تایر از حذف ارز 4200 لاستیک خبر داده است.

در این رابطه دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا ارز 4200 تومانی از لاستیک حذف شده است؟ می گوید: «اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرده است لاستیک و مواد اولیه لاستیک از گروه یک دریافت ارز، به گروه دو منتقل و بر این اساس ارز تخصیصی به این گروه، نیمایی شده است.»

واردات لاستیک

«عبدالرضا صالحی» درباره تاثیر حذف ارز دولتی از حوزه واردات لاستیک افزود: «در روزهای آینده حذف ارز دولتی از لاستیک احتمالا باعث افزایش قیمت لاستیک خواهد شد. همچنین به دلیل افزایش میزان تقاضا و کمبود مواد اولیه، تولید لاستیک نیز تا حدودی کمتر شده است؛ به طوری‌که کمبود لاستیک در بازار احساس می‌شود.»

وی اظهار کرد: «مواد اولیه لاستیک خودروهای سواری نیز وارداتی است. از طرفی لاستیک خودروهای سنگین و کامیون هم وارداتی است و ایران هنوز نتوانسته تکنولوژی تولید لاستیک‌های سنگین را در کشور راه‌‎اندازی کند. با تخصیص ارز نیمایی به لاستیک خودروهای سواری و سنگین، قیمت لاستیک احتمالا افزایش می‌یابد و ممکن است در نتیجه بحث روانی آن قیمت کرایه‌های تاکسی و حمل ‌و نقل نیز متاثر شوند.»

پیش‌بینی می‌شود در اثر توقف عرضه ارز 4200 تومانی به واردات مواد اولیه ساخت تایر، بهای تایر خودرو از 70 تا 100 درصد افزایش پیدا کند و بر قیمت تمام شده خودرو هم تاثیر بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی