ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۴ ترفند برای افزایش تمرکز حین کار کردن از خانه

اگر قصد دارید بازدهی شغلی را بالا ببرید، بهتر است در خانه بمانید. بر اساس جدیدترین مطالعات شرکت «گالوپ»، که از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان محسوب می‌شود، کسانی که در طول هفته سه تا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

اگر قصد دارید بازدهی شغلی را بالا ببرید، بهتر است در خانه بمانید. بر اساس جدیدترین مطالعات شرکت «گالوپ»، که از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان محسوب می‌شود، کسانی که در طول هفته سه تا چهار روز دورکاری می‌کنند، تمرکز بیشتری در کار دارند.

دلایل هم کاملا مشخص هستند؛ دیگر خبری از مقررات دفتر کار، صحبت کردن‌های بی‌مورد و همکاران پر سر و صدا نیست. از آن سو حین کار کردن در خانه ممکن است صدای تلویزیون، جاروبرقی و دیگر اعضای خانواده سبب بر هم زدن تمرکز شما شوند و بهره‌وری را با مشکل مواجه کنند. برای جلوگیری از حواس پرتی حین کار کردن از خانه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

«Holger Reisinger»، نایب رییس ارشد شرکت جبرا (Jabra) در مورد کار کردن از خانه می‌گوید: «کار کردن از خانه فقط زمانی موفقیت آمیز است که شرکت‌ها و کارکنان به جای برقراری توازن بین زندگی و کار، به دنبال یکپارچه‌سازی آن‌ها باشند. به جای این که سعی کنید بین زندگی شخصی و کار توازن برقرار کنید، باید کارتان را به گونه‌ای سازمان دهی کنید که به شکل یکپارچه در زندگی شخصی شما ترکیب شود. با این کار می‌توانید وظایف را با بیشترین آسودگی و با بالاترین میزان بهره وری انجام دهید.»

در ادامه با استفاده از ۴ ترفند ساده می‌توانید تمرکزتان را حین کار کردن از خانه بالا ببرید.

۱. به ریتم نیمکره‌های مغز توجه کنید

برای حفظ تمرکز حین دورکاری باید به ریتم نیمکره های مغز توجه کرد

به الگوی چرخشی بین دو نیمکره مغز، ریتم اولترادین (Ultradian Rhythm) گفته می‌شود و پیروی از جریان آن به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را تقویت کنید. «Reisinger» می‌گوید: «در طول روز نیمکره چپ مغز ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه به ما مسلط می‌شود و در این بازه بهره وری افزایش پیدا می‌کند. بعد به مدت ۲۰ دقیقه نیمکره راست به امور مسلط شده و احساس خمیازه کشیدن، خوردن و رفع خستگی می‌کنیم.»

برای پیدا کردن ریتم اولترادین کافیست زمان‌هایی که در طی آن‌ها بیشترین تمرکز و احساس خستگی را می‌کنیم، شناسایی کنیم. وقتی حس می‌کنید بیشترین تمرکز را دارید (تسلط نیمکره چپ مغز)، کارهای مهم‌تر را انجام دهید و وقتی احساس خستگی می‌کنید (تسلط نیمکره راست) از بودن در خانه نهایت استفاده را کرده و فعالیت‌های مورد علاقه مثل کتاب خوانی یا ورزش یوگا را انجام داده و میان وعده میل کنید.

مقررات و زمان‌بندی های محل کار باعث می‌شوند تا شما نتوانید زمان استراحت را تعیین کنید، ولی وقتی از خانه کار می‌کنید چنین موانعی وجود ندارند و می‌توانید با آسودگی خاطر بیشتر استراحت کنید. «Colin Doherty»، مدیرعامل پلتفرم ارتباطی Fuze در این رابطه می‌گوید: «برای استراحت کردن مغز باید از کار فاصله بگیرید. درگیر بودن با کار بسیار مهم است اما استراحت کردن می‌تواند به شما کمک کند تا حین ساعات کاری حضور ارزشمندتری داشته باشید.»

۲. از دیگران بخواهید مزاحم شما نشوند

حین کار کردن از خانه از اطرافیان و اعضای خانواده بخواهید تا به حریم شخصی شما احترام بگذارند. «Reisinger» در این رابطه می‌گوید: «اگر همسر و فرزندان شما بدانند که به خاطر کار کردن تحت فشار هستید، به ندرت مزاحم شما می‌شوند.» همچنین می‌توانید نوشته‌ای مثل «مزاحم نشوید» را روی درب اتاق یا میز بچسبانید تا دیگران شما را حین دورکاری به حال خود رها کنند.

۳. ساعات کار کردن را خودتان مشخص کنید

در محل کار به کمک دستگاه ثبت اثر انگشت زمان ورود و خروج کارکنان مشخص می‌شود ولی حین دورکاری احتمالا مجبور هستید ساعات کاری را خودتان مشخص کنید. اگر ساعات کاری شما انعطاف پذیر است و نیازی نیست در ساعت‌های مشخصی آنلاین باشید، می‌توانید زمان‌بندی را خودتان ایجاد کنید.

مثلاً برخی کارکنان کار کردن در غروب را ترجیح می‌دهند و آن‌هایی که خانواده دار هستند زمان کار کردن را با خانواده تنظیم می‌کنند. با توجه به این موارد ساعات کاری را تنظیم کرده و زمان‌هایی که باقی می‌مانند را به استراحت کردن اختصاص دهید. «Doherty» می‌گوید: «یکی از خوبی‌های کار کردن از خانه این است که امکان تغییر ساعات کاری با توجه به نیازهای شخصی وجود دارد. از این فرصت استفاده کنید.»

۴. شرایط را برای دورکاری محیا کنید

تمرکز کردن در محل کار آسان‌تر است، چون بودن در محل کار به شما یادآوری می‌کند که برای کار کردن اینجا هستید. اما وقتی از خانه کار می‌کنید، تمرکز کردن روی کار ممکن است کاهش پیدا کند که به کمک برخی ابزارها قابل حل است. «Patric Palm»، مدیرعامل و هم بنیانگذار اپلیکیشن برنامه‌ریزی Favro برای بالا بردن تمرکز در خانه می‌گوید:

«از هدفون‌هایی که قابلیت حذف نویز دارند استفاده کنید. حتی اگر در محیط ساکت هستید از این هدفون‌ها استفاده کنید چون تمرکز شما را بالا می‌برند. همچنین گوش دادن به موزیک‌های بدون کلام با ریتم مناسب می‌تواند حواس پرتی را حین دورکاری به حداقل برساند.»

یکی از روش‌های جالب برای افزایش تمرکز حین کار کردن در خانه، پوشیدن لباس‌های رسمی است که با شبیه‌سازی دفتر کار، حس تعلق را بالا برده و بهره وری را افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • طاها
    طاها | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

    مطالب خوبی هست

مطالب پیشنهادی