ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

ماشین هیبریدی مرگ؛ ویروس کرونا احتمالا ترکیبی از دو گونه مختلف است

چندین ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و شمار مبتلایان به آن از مرز ۶ میلیون نفر عبور کرده اما هنوز سوالات زیادی درباره کووید-۱۹ بی‌جواب مانده‌اند که مهم‌ترینش، منشا آن است. تا به امروز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

چندین ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و شمار مبتلایان به آن از مرز ۶ میلیون نفر عبور کرده اما هنوز سوالات زیادی درباره کووید-۱۹ بی‌جواب مانده‌اند که مهم‌ترینش، منشا آن است.

تا به امروز تحلیل‌های زیادی پیرامون ژنوم ویروس صورت گرفته اما ابهاماتی در آن‌ها وجود داشته است. برخی از تحلیل‌ها منشا این ویروس را خفاش‌ها می‌دانند و تعدادی دیگر به شباهت‌های آن با مورچه خوار اشاره می‌کنند. در این میان ایده‌های کمی مبنی بر شیوع این بیماری از آزمایشگاه یا استفاده از آن به عنوان یک سلاح بیولوژیک وجود دارد.

تحقیق جدیدی که توسط تیمی از محققان مستقر در ایالات متحده آمریکا روی ژنوم‌های ویروس انجام شده، نشان می‌دهد که تکامل ویروس از قسمت‌های مختلف، اغلب از خفاش‌ها با سهم کلیدی مورچه خوار صورت گرفته است.

سوال مهم این است که چگونه گونه‌های مختلف با یکدیگر ترکیب شده‌اند و یک ویروس جدید به وجود آورده‌اند که جواب این سوال، فرایندی مشابه «نوترکیبی» است. در سلول‌ها، نوترکیبی یک بخش عادی از ژنتیک محسوب می‌شود و هر زمان ممکن است دو مولکول DNA که شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، بخش‌هایی را با یکدیگر دیگر تبادل کنند. نتیجه این کار، ایجاد یک مولکول هیبریدی است که از DNA دو مولکول تشکیل شده است.

اگر اخبار مربوط به ویروس کرونا را در ماه‌های گذشته دنبال کرده باشید، احتمالا کلمه RNA به چشمتان خورده است. نوترکیبی مربوط به مولکول‌ها می‌شود اما ژنوم ویروس کرونا از RNA تشکیل شده، پس چگونه ایجاد یک ویروس ترکیبی امکان پذیر است؟ در جواب باید گفت که نوترکیبی برای کرونا رخ نداده بلکه یک فرایند مشابه باعث ایجاد این ویروس کشنده شده است.

ویروس کرونا

ژنوم ویروس کرونا تکی است و از یک مولکول RNA بلند تشکیل شده، بنابراین نوترکیبی برای آن کارایی ندارد، با این حال همچنان می‌تواند ترکیب شود. آنزیمی که ژنوم RNA را کپی می‌کند، به سمت پایین حرکت می‌کند و زمانی که به پایان مولکول می‌رسد، یک نسخه از آن کپی می‌کند که این موضوع باعث تنوع تنوع در رشته‌ها می‌شود.

تحلیل‌های اولیه کووید-۱۹ نشان داد که این ویروس شباهت زیادی به ویروس‌های خفاش‌ها دارد، اما تفاوت‌هایی میان آن‌ها نیز وجود دارد. در حقیقت یک رشته RNA یکسان با ویروس خفاش در کرونا وجود دارد اما رشته بعدی، کاملا تغییر می‌کند. این الگو دقیقا همان چیزی است که از نوترکیبی انتظار داریم.

ویروس کرونا شاخک دارد که همین شاخک‌ها امکان ورود آن به سلول‌های انسان را فراهم می‌کند. این شاخک‌های پروتئینی مربوط به نسخه مورچه خوار این ویروس است. در نهایت تحقیق جدید مشخص می‌کند که کووید-۱۹ ترکیبی از گونه‌های ویروس خفاش و مورچه خوار است. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که شایعات پیرامون ساخت این ویروس توسط بشر حقیقت ندارد و با یک فرایند زیستی و طبیعی روبه‌رو هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

    این مقاله را بفرستید به ایمیل سفیر چین تو ایران

    بهش بگید یا ویروس ساختید

    یا با اشغال خوردی کشورشون خورشت خفاش با پاچه مورچه خوار خوردید
    حالا ما جواب گو اشغال خوردی مردم چین باشیم

  • reza
    reza | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

    دقیقاً این حدس رو دیروز به یکی از دوستانم گفتم که اگه ویروسا با هم ترکیب بشن چی ؟??

مطالب پیشنهادی